sango kai

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

sango kai

Indlæg af dyne »

Hvem er det nu der har styr på det
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Stenløse

Re: sango kai

Indlæg af Flemse »

Revnørd, er vist meget inde i det produkt!
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg undrer mig stadig med den her Sango Kai metode hvor näringen og/Eller Bakterier Bliver af Til Sidst,skummer ud forhaabentlig Ellers er Effektene kun midlertidig.
Men Ellers Virker det som en god IDE:)
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Jeg bruger deres amino samt jod og et par andre ting der fra.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af dyne »

Er det complet og sps hed hvis man har lidt næring
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Jeg bruger sangokai når min balje ikke kan holde nitrat. Bruger ikke noget, bortset fra sporstoffer, når det kan holde stabil næring af sig selv.

Når jeg mangler, så bruger jeg "nutri complete" og "nutri coral zx-1".

For at følge op på Oles indput, så er der jo eksport af NO3 som N2 (gas).
Jeg oplever desuden, at disse perioder med forøget NO3 forbrug, tit kommer når jeg piller lidt.
Har f.eks lige afkalket pumper som virkelig trængte. Og straks skal jeg til at dosere.
Gætter på at den forbedrede cirkulation giver en tilvækst i fotosyntese organismer, som står for et merforbrug til der er balance igen. For hos mig rammer jeg også lige pludselig et punkt hvor det er stabilt igen.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

PerderP:
Det er en sjov observation. Jeg har haft en stabil No3 i over et halvt år. Tror selv på det er lykkedes mig at finde en fin balance kontra import/export af næring ved hjælp af fodring med samme mængde frost daglig og selvfølgelig super afskumning...
Nu efter jeg har fået min Gyre pumpe sat til, så er min No3 faldende. Jeg har markant bedre cirkulation pt og har intet andet gjort end at forbedre cirkulationen.
Så nu må jeg se om jeg stille og roligt kan skrue lidt ned for skummeren, for vil helst ikke hælde mere foder i baljen end jeg gør nu. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

MarkBruhn skrev:PerderP:
Det er en sjov observation. Jeg har haft en stabil No3 i over et halvt år. Tror selv på det er lykkedes mig at finde en fin balance kontra import/export af næring ved hjælp af fodring med samme mængde frost daglig og selvfølgelig super afskumning...
Nu efter jeg har fået min Gyre pumpe sat til, så er min No3 faldende. Jeg har markant bedre cirkulation pt og har intet andet gjort end at forbedre cirkulationen.
Så nu må jeg se om jeg stille og roligt kan skrue lidt ned for skummeren, for vil helst ikke hælde mere foder i baljen end jeg gør nu. :-)
Det er i mine øjne også småfarligt at forsøge at rette midlertidige udsving med foder :y
Vi har jo en del pest alger som får fortrin, jo mere energi der er bundet i kulstof. Så hellere opløst næring til at korrigere med, da det er til direkte optag af alle fotosyntese organismer, så der er fair konkurrence.
Jeg ville ikke røre skummeren. Det lyder til du har fundet balancen i det organiske. Tror mest det handler om en tilvækst i cirkulations krævende kalkalger, som også rammer en balance efter lidt tid med sango.

PS. Hold ekstra øje med Mg. Den falder altid her ved cirkulationsforøgelse.
Læste en artikel, hvor forskere forsøgte at finde forklaringen på den store mængde Mg i fossilt rev. Indtil da havde man ikke fundet organismer der kunne stå for fikseringen.
De fandt en udbredt kalkalge som byggede skelet af dolomit kalk (CaMg(CO3)2), som de argumenterede for kunne stå for hele optaget.
Så eftersom de forskellige kalkalger har forskellige krav til lys og cirkulation, så er det i mine øjne en mulig forklaring på, hvorfor Mg forbrug kan være så sensitivt til forandringer.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Reduceret Fosfat kan Hemme kalkifikationen og Ifra reduceret Nitrat kan det give Boost i zoox
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Fandt lige Mg artiklen omtalt her:
http://www.advancedaquarist.com/blog/csi-dolomite" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

PederP skrev:Jeg bruger sangokai når min balje ikke kan holde nitrat. Bruger ikke noget, bortset fra sporstoffer, når det kan holde stabil næring af sig selv.

Når jeg mangler, så bruger jeg "nutri complete" og "nutri coral zx-1".

For at følge op på Oles indput, så er der jo eksport af NO3 som N2 (gas).
Jeg oplever desuden, at disse perioder med forøget NO3 forbrug, tit kommer når jeg piller lidt.
Har f.eks lige afkalket pumper som virkelig trængte. Og straks skal jeg til at dosere.
Gætter på at den forbedrede cirkulation giver en tilvækst i fotosyntese organismer, som står for et merforbrug til der er balance igen. For hos mig rammer jeg også lige pludselig et punkt hvor det er stabilt igen.
Hvilke sporstoffer er det du bruger Peder, også fra Sangokai? Henrik og jeg stod faktisk i butikken i går og snakkede om hvad det var for flasker du brugte ;)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hej.

Det er sangos ioF og brF jeg bruger.
Derudover doserer jeg en lille smule jern.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Som nok nogle ved prøvede jeg sangokai, og vil sige at min oplevelse var ikke god, død i koraller(tab af væv) og vækst i slangesøstjerner så de blev til en pest i koraller, der kunne sidde flere 100 i en koral, og dermed død koral. Havde også andre dårlige opservationer ved dosering. Så her var det no go. Så hvis man vil prøve, skal man holde skarpt øje med baljen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jesper ØH skrev:Som nok nogle ved prøvede jeg sangokai, og vil sige at min oplevelse var ikke god, død i koraller(tab af væv) og vækst i slangesøstjerner så de blev til en pest i koraller, der kunne sidde flere 100 i en koral, og dermed død koral. Havde også andre dårlige opservationer ved dosering. Så her var det no go. Så hvis man vil prøve, skal man holde skarpt øje med baljen.
Vil lige tilføje noget til det du siger.
Mine gamle baljer var 0,0 standart i næring. I begge tilfælde var det en større omvæltning at begynde at dosere. Jeg havde i modsætning til Jesper ingen farver på korallerne, så jeg var tvunget til at følge det til dørs.
I første forsøg, doserede jeg med det samme ret voldsomt, i jagt på at kunne holde noget målbart. Det gav en del negative følgevirkninger. Senere tilsatte jeg lidt af gangen, selv om et ikke kunne måles. Og så kom der en dag, efter flere md., hvor det blev målbart og jeg kunne drosle yderligere ned. Det var tydeligt den bedre vej at gå i forholdet til livet i baljen.

Tror det har meget at sige, om man allerede har en balje der er tilpasset nitrat, eller om man kommer fra et "0 system", i forholdet til hvordan man griber det an.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af dyne »

Har haft tilsat det før hvor jeg kun har haft gode ting og sige om det købte også det sidste af det jesper øh havde tilbage hvor efter jeg tænkte jeg ville prøve noget nyt men vil nu tilbage til sango kai har virket før og har måske lært lidt lad være med at prøve nyt når det virker
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"