Hej
Jeg er ved at sætte et 2 meter langt akvarium op, hvor overløbskassen sidder i midten. Lige under står sumpen, dog til højre i underskabet. Og her af mit spørgsmål. Skal jeg have retur pumpen eller nedløbet med kuglehane på lige under overløbet? Jeg har en Jebao dc8000 retur. På nedløbet vil jeg sætte en kuglehane.
Jeg tænker på hvor det er bedst "modstanden"/længen til og fra akvariet er?
Retur eller nedløb under overløbskasse??
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Saltvand siden?: 2014
Re: Retur eller nedløb under overløbskasse??
Hej Kenneth
Lyder spændende.
Vandet fra nedløbet vil komme ned i sumpen uanset hvad, derfor vil det belaste returpumpen mindst hvis det er der du undgår et knæk, nok også det der giver mindst støj, da du så kan have en lige silikone slange direkte op til returrøret tæt på gennemføringen, altså ingen rør der kan synge.
Lyder spændende.
Vandet fra nedløbet vil komme ned i sumpen uanset hvad, derfor vil det belaste returpumpen mindst hvis det er der du undgår et knæk, nok også det der giver mindst støj, da du så kan have en lige silikone slange direkte op til returrøret tæt på gennemføringen, altså ingen rør der kan synge.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Må give Morten ret, jeg havde sat pumpen lige under, så man undgår knæk i rørene til returen 

- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Du reducerer (sætter kuglehanen) på returen, altså på røret efter udgangen fra pumpen.Kenneth Jensen skrev:Hej
Jeg er ved at sætte et 2 meter langt akvarium op, hvor overløbskassen sidder i midten. Lige under står sumpen, dog til højre i underskabet. Og her af mit spørgsmål. Skal jeg have retur pumpen eller nedløbet med kuglehane på lige under overløbet? Jeg har en Jebao dc8000 retur. På nedløbet vil jeg sætte en kuglehane.
Jeg tænker på hvor det er bedst "modstanden"/længen til og fra akvariet er?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Jeg er enig med de første kommentarer, det giver mening.
Men skal man undgå modstand på returen, dur det da ikke med kuglehane på!?
Pumpen har 9 trin, så den kan justeres, og så har jeg gode erfaringer med kuglehane på nedløbet.
Tænker umiddelbart de to justeringsmuligheder er nok??
Men skal man undgå modstand på returen, dur det da ikke med kuglehane på!?
Pumpen har 9 trin, så den kan justeres, og så har jeg gode erfaringer med kuglehane på nedløbet.
Tænker umiddelbart de to justeringsmuligheder er nok??