Hvordan ved man, om koraller får den rigtige mængde lys?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Re: Hvordan ved man, om koraller får den rigtige mængde lys?
Det Finder man ret hurtig ud af PGA Varmen paa vandet og alger begynder udkonkurere Korallene.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2900 Hellerup
- Saltvand siden?: 2014
Men kan det ikke ses på korallerne. Jeg har hørt at, f.eks. sps'er, kan enten blive brune eller hvide, hvis lyset er forkert. Men hvornår bliver de hvad?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Er der Ikke hele hönen og ägget problematikken om igen
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det er en ret kompleks ting, da alt afhænger af hinanden. Du kan feks komme afsted med mere lys, hvis du har tilstrækkeligt med næring i. Har du meget lys, kan du også komme afsted med en høj Kh uden at få "burned tips", hvis altså der er næring nok. Der er også faktorer der spiller ind den anden vej, så det er ikke til at lave en tommelfingerregel om. Det var vel primært det du var ude efter ikke?Casper T. skrev:Men kan det ikke ses på korallerne. Jeg har hørt at, f.eks. sps'er, kan enten blive brune eller hvide, hvis lyset er forkert. Men hvornår bliver de hvad?
Men meget forsimplet, så kan for høj intensitet blege korallerne.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hmm, igen er det ikke nemt at stille det så simpelt op.Casper T. skrev:Jo det var tommelfingerreglen, jeg var ude efter.
Problemet med meget næring og meget lys, er vel at alger hurtigt vil sætte ind i det tilfælde?
De fotosyntetiske alger, zooxathellerne, er afhængige af lys for at fotosyntesen kan virke. Jo mere gang der så at sige kommer i fotosyntesen, jo mere brug er der for noget næring ud over det som fotosyntesen giver. Det er typisk No3 og Po4, men i begrænsede mængder.
Derfor skal disse faktorer afstemmes så de passer sammen.
Meget af næringen kommer ind via fodringen af fiskene. Er der for meget, så får man alger.
Så tingene skal passe sammen. Det er en fin balance, som man gerne finder ved at prøve sig frem. Man øger lyset lidt og ser hvordan det går. Går det, så kan man give den lidt mere. Jeg er bange for, at det ikke er muligt at lave en sikker fast tommelfingerregel.
Jeg har selv meget lys over, men jeg fodrer også godt på mine fisk og der er en del. Algerne tager fiskene sig af da kirurger, som jeg har en del af, primært lever af alger.
Ellers må du jo komme ud til mig og kigge. Så kan du se hvordan jeg gør. Der er ikke så langt fra Hellerup.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Havde jeg faet den Invitation Havde jeg gräbet den med detsamme,man lärer meget af at se Hvordan Andre akvarister Gör
Erik SAA kan man Heller Ikke Sige at koraller er mest effektive?grässing er en Stor Faktor i det hele
Erik SAA kan man Heller Ikke Sige at koraller er mest effektive?grässing er en Stor Faktor i det hele