Idéer søges til låge/skifersten

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2009

Idéer søges til låge/skifersten

Indlæg af D.Damgaard »

Skal have skifer sten rund om et indbygget akvarie, men vil stadig gerne have mulighed at tilgå det fra fronten.
Har lavet plads til at man skulle kunne pille en række sten af, dvs. et hul på ca 10x100cm
Her tænker jeg en plade hvor stenene bliver sat fast, men stadig har mulighed for at fjerne pladen helt.

Flere løsningsforslag har været vendt, men synes ikke rigtig jeg helt kan blive enig med mig selv.

1. 2 små aktuator hvor de køre ud og jeg kan fjerne hele pladen.
2. Velcro på sten, hvor de fjernes og herefter pladen også kan fjernes.
3. Lille skuffebeslag.
4. Vippebeslag, men umiddelbart nogo, idet man ikke kan vippe for de fastmonteret sten.....
5. ...osv osv..

Det jeg søger er en komplet løsning, der kan bære sten/plade (max 10 kg.)
Hvis nogen sidder med ideér, skriv det herunder og gerne med link.
Vh. Dennis Damgaard
"We must go see for ourselves" - Jacques Yves Cousteau
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Idéer søges til låge/skifersten

Indlæg af Nicklossi »

Hvad med en plade, hvor stenene sidder på, og så nogle magneter? Så er det lige til at klikke af og på :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Der kan jo nok udtænkes mange Storm P løsninger på det. Ved ikke om noget af det følgende kunne inspirere på nogen måde.
Køkkenskuffebeslag er nok en elegant løsning, men jeg tror de måske vil ruste relativt hurtigt hvis de sidder relativt få cm. over baljen. Samme problematik måske med alm. aktuatorer.
Den simple løsning kunne måske være 2 eller 3 stykker 10-15 cm lange runde acrylstænger som stritter ud bag på pladen og som kan skubbes ind i nogle klodser med huller der er nogle få tiendedele mm større.
Du kunne så evt bruge et par stykker af sådan nogle "skub for at åbne" cylindre man bruger til låger / fronter uden greb
I stedet for Køkkenskuffebeslag kunne du også hænge det op i en slags skydedørsskinner. Der findes f.eks. nogle til bruserforhæng hvor skinnen er i alu og "vognene" i nylon:
Billede
Du kunne så gøre det en anelse mere blærerøvsagtigt ved at garnere med snoretræk/motor, f.eks. fra et elgardin.
Er der forbandt i de der skifersten? Hvis ikke behøver pladen måske ikke nødvendigvis trækkes fremad (og måske være i vejen for dig). Den kunne måske ligeså godt skubbes/trækkes bagud, a. la elektrisk garageport.
Som et billigere alternativ til et el spil kunne der bruges et par lodder hængt op i fiskesnørre, men de kan naturligvis kun hjælpe den ene vej, enten med at åbne eller lukke.

Jeg er nysgerrig, og tænker så det knager over til hvilket formål du mon skal bruge en åbning der skal være en hel meter bred men dog kun 10 cm høj? Meterlang algemagnet? Fodring med dybfrosne hornfisk? Muren er 30 cm tyk så det forreste T5 rør kan kun udskiftes fra forsiden? . . . . . ?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af D.Damgaard »

Fordersluse for hornfisk, 3 smalle havfruer eller bare mulighed for at flytte lidt rundt forfra.
Og samme tanke har strejfet med med henblik på rust med aktuator, beslag og lignende..
Stenen skal være forbandt, muren er 75mm

Billede siger mere en 1000 ord, så here you go.
IMG_0744.JPG
Vh. Dennis Damgaard
Brugeravatar
D.Damgaard
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af D.Damgaard »

lille-hjælper-org.-300x212.jpg
lille-hjælper-org.-300x212.jpg (14.6 KiB) Vist 3183 gange
Vh. Dennis Damgaard
Madfishmartin
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
13
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Madfishmartin »

En malet træplade på stramt mål hvor snittet forfra er skjult af de forbandt lagte sten. Låsen skal nok være af typen der skal trykkes ind for at klikke ud.
(Dont fear) The Reefer.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"