Som overskriften siger, kommer et uheld sjældent alene. Og det må jeg skrive under på er rigtigt.
For omkring en måned siden gik min magnetventil til co2 i stykker. Så den hele tiden stor åben. Med det resultat at der blev smidt ca 3600 liter co2 ud i kalkreaktoren. Da jeg efter at have udskiftet magnetventilen fik målt værdierne lå de ret højt. Ca over 500 og Kh på 14. Men det var ca 1 uge efter at uheldet var sket. Jeg ville så lade værdierne falde til et naturligt leje inden kalkreaktoren blev sat i gang igen. Men inden det skete, vågnede jeg en tidlig morgen ved at der kom en underlig lyd fra akvariet. Stod op for at se hvad der var galt. Og det opdagede jeg ret hurtigt, efter at have fået meget våde tæer. En af sumpene var flækket. Så omkring 150 liter vand var løbet ud på gulvet. Heldigvis har vi fået fliser på gulvet i stuen, så katastrofen var ikke total. Efter så at have fået lavet noget ny rør føring, var sumpene klare til at blive sat igang igen, så var den ene skummer pumpe brændt sammen. I går fik jeg så endeligt sat gang i det hele igen. Kh var i mellem tiden faldet til 4,8. fik den over et par dage hævet til 8. Og Ca er 420 nu.
Men hvordan har korallerne så taget det?? Det er et meget blandet resultat. Nogle står så flot som de aldrig har stået før. Nogle står som de hele tiden har gjort, og til sidst er der nogle som ser triste ud. Jeg har 4 A. millipora, heraf står en rød så flot som aldrig før, en grønlig står sådan nogenlunde og endelig de sidste 2 blålige ser ikke så pæne ud mere. En Bali slimer blev helt grågrøn og har mistet noget væv, Mina A. valida ser slet ikke ud til at have bemærket at noget er sket. En stor plade Montipora i lys limegrøn er blevet helt lysebrun, men en stor rød orange har aldrig været flottere. Alle mine LPS ser ud til at stortrives med de værdier, om det så skyldes at fosfat og nitrat er steget lidt skal jeg så ikke kunne sige.
Et uheld kommer sjældent alene.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Et uheld kommer sjældent alene.
Føj for pokker en omgang Carsten . .. Utroligt der er ikke er sket mere med dine koraller, sådan som dine værdier har hoppet og danset!
Men lad os håbe der ikke sker mere!

Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det overraskede også mig en del, at det ikke alt sammen døde.MoG skrev:Føj for pokker en omgang Carsten . .. Utroligt der er ikke er sket mere med dine koraller, sådan som dine værdier har hoppet og danset!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
ØøøØØøØvVvvv og godt reddet
Det er sgu rigtigt det med at ét uheld kommer sjældent alene.
Fine info vedr dine koraller. Tak for at du deler.
Kan det tænkes at deres tolerans over for svingninger hænger sammen med hvor de oprindeligt kommer fra/ er tilpasset til?
Tror der er flere parameter der gør sig gældende ift. Hvad de kan tåle?
Fx.
Er nogle af dine koraller "vilde"
Er nogle af dem nye i baljen.
Hvor er deres oprindelige/. Og dermed tilpassede vokse sted på revet? Meget højt = lidt svingende værdier ift. Kh. Temp osv. Eller dybere voksesteder = MEGET stabilt miljø.
Er nogle af dem udviklet til at stå i nærheden af flodudløb og dermed tilpasset svingninger og derved har en fordel frem for dem der kræver super stabile værdier.
Osv
Osv.
Godt at læse at det ikke er alt der er påvirket negativt af dine uheld.

Det er sgu rigtigt det med at ét uheld kommer sjældent alene.
Fine info vedr dine koraller. Tak for at du deler.
Kan det tænkes at deres tolerans over for svingninger hænger sammen med hvor de oprindeligt kommer fra/ er tilpasset til?
Tror der er flere parameter der gør sig gældende ift. Hvad de kan tåle?
Fx.
Er nogle af dine koraller "vilde"
Er nogle af dem nye i baljen.
Hvor er deres oprindelige/. Og dermed tilpassede vokse sted på revet? Meget højt = lidt svingende værdier ift. Kh. Temp osv. Eller dybere voksesteder = MEGET stabilt miljø.
Er nogle af dem udviklet til at stå i nærheden af flodudløb og dermed tilpasset svingninger og derved har en fordel frem for dem der kræver super stabile værdier.
Osv
Osv.
Godt at læse at det ikke er alt der er påvirket negativt af dine uheld.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ingen af korallerne er fra naturen, eller sagt på en anden måde, de er alle "farmede". Og har været i akvariet i noget tid. De nyeste et par måneder.
Alle korallerne har hjemsted et eller andet sted i sydøst asien
Alle korallerne har hjemsted et eller andet sted i sydøst asien
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990