Sand til DSB

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Sand til DSB

Indlæg af MarkBruhn »

Er der nogen der kan anbefale mig noget sand til en DSB?

Jeg vil anrette en DSB i min fragtank hvor nedløbet fra akvariet også er. :-)
Det måler 60x40 cm så det skal nok blive godt.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Sand til DSB

Indlæg af PederP »

Det er lidt dyrt at lave dsb ud af de der 7-9kg poser.
Jeg fik det til at 9 kg var lidt over 5L i volumen, Så der skal nok omkring 6 poser til.
Jeg fandt noget gennem Henrik til en fornuftig pris.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Hvilken kornstørrelse bruger du i din fragtank Peder? Det helt fine?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

der var lidt forskel i kornstørrelse, da det var lidt blandede poser jeg brugte.
Men ja, alt sammen finkornet :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Hvordan har du podet den, peder?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Mit system var oppe at køre da den blev lavet. Lagde bare en levende sten på sandbunden.
Sikkert ikke optimalt, men den ser ud til at have fået alt krybet alligevel.
Mit 175L er nok nærmere et 120L når sandbunden er trukket fra, men det laver stadig føde til både gylte og lsd.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Du kan selv maale sandet med fölgende metode:25mm pröve Ligges i et tyndt lag paa Mörkt Papir,brug en Lineal.separer Partikler der Ligner hinanden i samme bunke,over 1mm kommer i en bunke,medium for Sig og en Til det helt Fine stöv,den bunke over 1mm skal helst kun Väre 10%,medium 1/3 og det sidste Fine ca halvdelen.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Ole har du ikke et link til hvor det kan købes billigt så det bliver lige til at hælde i??
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Maaske? http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... 10-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Caribsea aragamax Sugar size er godt jeg har ogsaa prövet sort kies der er Lidt grovere 0,4-0,8mm
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Hvad er minimums lagtykkelsen for DSB?? :-)

Jeg vil kopiere PederP for det hele spiller bare hos ham og han behøver ikke "støvsuge" under fragmentgitteret. :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

PederP skrev:Mit system var oppe at køre da den blev lavet. Lagde bare en levende sten på sandbunden.
Sikkert ikke optimalt, men den ser ud til at have fået alt krybet alligevel.
Mit 175L er nok nærmere et 120L når sandbunden er trukket fra, men det laver stadig føde til både gylte og lsd.
Tja, hvis det virker, så virker det jo :wink:
Men jeg kunne forestille mig at dit store hovedsystem også giver en rigtig god virkning på diversiteten.

Tak for info, i hvert fald. Kunne selv forestille mig at lave et refugium med dsb når lejligheden byder sig.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg vil bare have et par cm af det sand der er i displayet i frag/refugiet.fordelen peder har er Jo at det kan Kobles Ifra Systemet.

Minimum er 10cm max 15cm
Jo tykkere des bedre....
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Har fåen en pris fra Henrik i Horsens på 800 kr for 50 kg. :-)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Ja SAA lyder det straks noget bedre,det jeg fandt frem var det eneste jeg Kunne opspore tät paa dig.jeg ville maaske FAA en pröve af Sandet inden jeg köbte det for at se om det kan Bruges
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

God ide. :-)
Jeg er spændt på at se om det kan blive lige så godt som Peders.
Lige nu "støvsuger" jeg en masse slam væk under fragmentgitteres hver anden uge. Det kunne være rart at slippe for det og så samtidig muligvis at have gavn af DSB effekten i hele systemet. :-)
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng

Indlæg af bmh »

Skulle det blive bedre af at det lejre sig i en sandbund ? Og skal der være alger ovenpå ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Hvad skulle det lejre Sig der?det kan nästen Ikke Ungaas der kommer alger ovenpaa sandet og Lyset kan penetrere ret dybt ned i sandet
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af bmh »

Det jeg mener er der bliver vel ikke mindre slam af ensandbund ? Hvor tager det så vejen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Det Bliver nebrudt af bakterier Men det er jo Ikke selvforsynet,intet Sediment Varer evigt.tung Metall forurening sker ogsaa i Naturen,google det..

I mit ene DSB akvarie paa 500liter tog det mig et halvt Aar at välte,välte Betyder en Masse cyano.
Jeg fodret 10 Frost terninger om dagen havde Ingen skummer paa og Ingen vandskifte.kun levende sand og 20kg LS

Da jeg tog ned min 3 aarige DSB var den Ren hele Vejen igennem fordi,jeg aldrig Havde Puttet noget i den som Ikke skulle Väre der.det samme sand blev lyn hurtigt meget daarligt i de Spande jeg Havde stillet dem i ude bag Garagen.

Borneman Havde sin DSB i 10 Aar uden Problem Han gjorde Intet ved den.
Senest rettet af ole kekkonen lør 12. dec 2015 15:41, rettet i alt 2 gange.
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11

Indlæg af bmh »

Jeg har en sump med 4 rum , de 3 på 37*38*32 (vandstand). Det 1 er bare tomt og nr 2 er der skummeren og nr 3 er nu med ls og alger men masser af slam i . Havde alger i rum nr1 før men fjernede alle alger og har ingen problemer m No3 nu .
Sidste rum selvfølgelig returpumpe , heller ikke så stort .
Hvis jeg skulle lave DSB , hvilket rum ville være bedst ? Boblefælde mellem 3-4 . Så kan vel næsten kun blive rum 2 også skummer i 3 ?
Med de mål på rum hvor meget sand og skal der alger ovenpå eller bare en ls ? .
Har længe være tændt på DSB men ved for lidt om det så vil gerne guides . Selve akvariet er på 548 l
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Problemet Bliver at Flytte Maden Ifra diplayet Til Sumpen.jeg vil heller have DSB i displayet SAA Andre maa hjälpe Til her.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

50kg til 800kr lyder da ik ret billig eller er der noget jeg har overset?

Hvis 5kg koster 59kr koster 50kg vel kun 590kr eller?
http://www.decocean.dk/da/shop/p/8380" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis det i link er for stor fås det mindre til samme pris.
Jeg holde også selv DSB men jeg kan ik bruge det helt fine uden det rådner så jeg bruger selv blandet og det virker fint, men måske er det fordi mine DSB er alle sammen fra 5cm til 20cm og alså over de 15cm som man jo siger er max.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Hmm.
Jeg har aldrig haft alger på min sandbund.. Men det er måske fordi der er frag-rist over, med koraller, som stjæler lys?
Ellers er den bare hvid, måske lidt lyserød/lilla, da mange af kornene har fået kalkalger.
Der er til gengæld mange ormehuller, og mærkelige rør. Og så vokser der mange små koraller i den. Spidser som er faldet af, og har startet små kolonier direkte i sandet.

Har haft lidt menneskeskabte ubalancer i foråret, hvor jeg har bygget lidt om på stensætningen i DT, og er kommet af med koraller der var blevet for store.
Her fik jeg en smule dino og cyano på bunden, men det gik hurtigt i sig selv igen da jeg fik det på plads igen.

Alt i alt har den været meget nem at leve med.
Var bange for at hele lortet ville vælte hvis jeg rettede på en pumpe, så den gravede sig et hul.
Det har jeg nu gjort nogle gange, og selv om den har gravet måske 5 cm ned, så har alt været fint. Ikke noget sort sand eller noget, det øverste tykke lag er stadig fint løst sand.
Kan tilføje at den bliver nat-fodret. Der ryger lidt hummeræg ned ved returpumpen hver aften som lps-dsb snack.

For at følge Oles anbefaling bedst muligt lavede jeg den 12-13cm. :)

I forholdet til at få glæde af min i hele systemet, er min nok så u-optimalt sat op som det kan gøres.
Frag og DT er sat op med hver sin pumpe i returkammeret, og begge nedløb må forbi filtervat og skummer.
Hvad en dsb så gør for de opløste stoffer ved jeg ikke.

Kan kun anbefale at man prøver.

I bagklogskabens lys gad jeg godt have lavet DT 10cm højere, beklædt 15cm op, og så haft en dsb der også.
Om ikke andet, så ville det jo være en befrielse at der ALDRIG var slam på bunden.
Men det er sgu en smule svært at "efter montere". :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Anden skrev:50kg til 800kr lyder da ik ret billig eller er der noget jeg har overset?

http://www.decocean.dk/da/shop/p/8380" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg holde også selv DSB men jeg kan ik bruge det helt fine uden det rådner så jeg bruger selv blandet og det virker fint, men måske er det fordi mine DSB er alle sammen fra 5cm til 20cm og alså over de 15cm som man jo siger er max.
Jo - hold da op! Det er møj-billigt
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af MarkBruhn »

Anden skrev:50kg til 800kr lyder da ik ret billig eller er der noget jeg har overset?

Det er sgu en god pris. Vil lige præsentere det for Henrik og høre om han kan matche den pris... :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

PederP skrev:

Jo - hold da op! Det er møj-billigt

Det vidste jeg ik var billigt da jeg normalt køber det levende fra et andet mærke, men jeg har prøvet det "billige" fra decocean et par gange nu og det virker fint og rent, alså det bliver ik ligeså hurtig brunt som den ene anden pose døde jeg har prøvet og det var ellers et dyrt mærke som kostede det samme som det levende sand jeg normalt køber, og jeg har lige regnet ud jeg skulle bruge ca 30 poser og det syntes jeg sådan set ik er billigt men jeg er nok sart 1770kr for sand til et akvarie på 70gange80 virker bare ret dyrt men jeg trøster mig med Carsten altid giver et god rabat ved køb af flere.

Edit: Jeg spurte Carsten om han havde 30poser hjemme og han svar var ja "ca 30ton" så det er måske derfor prisen er god, ja ok måske han sagde 3ton men det er da stadig en sjat.
Senest rettet af Anden lør 12. dec 2015 23:12, rettet i alt 1 gang.
Billede
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af ole kekkonen »

Pederp@godt du Kunne Bruge min anbefaling Til noget Men nu vil jeg Ikke Tage Ären for det hele..DSB er udviklet af amerikanske akvarister.det hittet aldrig rigtig i Europa selvom borneman holdt foredrag mener det var i odense.Italien tilgengaeld har rigtig mange baljer der Körer med DSB,jeg er tit paa det Forum og kigger billeder,det siger mere en 1000 ord;)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:Pederp@godt du Kunne Bruge min anbefaling Til noget Men nu vil jeg Ikke Tage Ären for det hele..DSB er udviklet af amerikanske akvarister.det hittet aldrig rigtig i Europa selvom borneman holdt foredrag mener det var i odense.Italien tilgengaeld har rigtig mange baljer der Körer med DSB,jeg er tit paa det Forum og kigger billeder,det siger mere en 1000 ord;)
Ja, det var godt du fik mig lokket på det.

Har set et par af de italiener baljer, der var super fede. Og så må jeg jo tilstå at sand ser en "smule" bedre ud end bb. :hehe:
Er begyndt at lade det der drysser ned i DT når jeg klipper koraller ligge, så den kan gro til med sps i stedet.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"