fiskedød
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5400 Bogense
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Bogense
fiskedød
hjælp!!! jeg har lige købt nye fisk for 2 1/2 uge siden. så har jeg lige været en uge i japan, og har haft en til at passe fiskene. nu er de to anthias og en hvidbrystet kirug som jeg købte døde. desuden er min gule kirug, min tomat klovnfisk, min ene blå damsel også døde. eller jeg har ikke set dem, men heller ikke kunnet finde liget af dem. der er kun blevet fundet et halvspist anthias kadaver. tilbage har jeg nu den korankejser jeg også købte, min afrika dværgkejser, en blå damsel og en sandspiser. alle de gamle fisk har jeg haft i to år og de har overlevet to flytninger, så hvad sker der? der er ikke nogen af mine koraller der er døde, jeg har ikke målt nogle værdier endnu, men umiddelbart virker det som om at de er ok, men hvad kan det være? jeg købte også nogle nye levende sten samtidig med. hvis det var værdierne, så burde alle fisk vil være døde?
560 liter akvarie indbygget under trappe - under planlægning.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vejle - Downtown
- Kontakt:
Kan det være en af de berygtede søknælere der er på spil?
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
For det første har det været mange fisk i et så lille akvarie. Men det er der rettet op på nu.
Nogle fisk er mere hårdføre end andre, og det kan sagens være derfor at de 2 har overlevet. Jeg vil mene at du selv har spillet hasard, for det er mange fisk at komme i akvariet på engang, og så tage til udlandet.
Det er komplet umuligt at sige noget om årsagen, så længe du ikke har foretaget nogle målinger.
Nogle fisk er mere hårdføre end andre, og det kan sagens være derfor at de 2 har overlevet. Jeg vil mene at du selv har spillet hasard, for det er mange fisk at komme i akvariet på engang, og så tage til udlandet.
Det er komplet umuligt at sige noget om årsagen, så længe du ikke har foretaget nogle målinger.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Anthias'er og den hvidbrystede kirurgfisk (Acanthurus leucosternon) er vanskelige fisk. Det er desværre langt fra usansynligt, at de står af inden for få uger, selvom akvariet er ganske velkørende. De kan også have trukket andre fisk med sig i faldet. Bl.a. kan de døde fisk være skyld i, at der dannes nitrit og ammoniak, som vil svække de andre fisk. Den hvidbrystede kirurgfisk er ydermere meget modtagelig over for Cryptocarion (hvide pletter) o.l. og kan hurtigt blive en svømmende base for en hær af disse små parasitter, som de andre fisk i sidste ende kan få svært ved at holde i skak. Om det konkret er det, der er sket for dig, tør jeg ikke konkludere, men det er et bud. Har du konstateret, om der er synlige angreb af hvide pletter eller andet?
Hvis jeg var dig, ville jeg få målt nitrit i en fart - og efterfølgende nitrat. Jeg vil væde med, at der har været målbart nitrit på et tidspunkt under forløbet. Det behøver ikke at slå alle dyr ihjel, men det kan give dem vanskelige kår.
Hvis jeg var dig, ville jeg få målt nitrit i en fart - og efterfølgende nitrat. Jeg vil væde med, at der har været målbart nitrit på et tidspunkt under forløbet. Det behøver ikke at slå alle dyr ihjel, men det kan give dem vanskelige kår.
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
skal lige nævne at jeg har et nyt akvarie nu, som er på 350 liter, så jeg retter lige mine profil oplysninger. koran kejseren har en form for skimmel hvid farve på kroppen, har lige fundet klovnfisken, havde mistet skælene lige ovenover øjnene ellers ikke noget synligt
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
så har jeg lavet målinger nitrit: 0,025. så den er fin, men ammonium er på 3 hvilket hvis er lidt for højt. nitrat er på 5 også for højt. men pt er der også 4-5 af de døde fisk der ikke er blevet fjernet fra akvariet da jeg ikke har kunnet finde dem. så det ligner det scenarie som Nyberg beskriver at det er en begivenhed der har startet det hele og så er det den berømte sneboldseffekt. nu er der vel ikke andet for at jeg skifter en masse vand. hvor meget vil i anbefale jeg udskifter, og så skal jeg vel vente et stykke tid før jeg tilsætter en ny besætning?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 8362 Hørning
- Geografisk sted: Danmark
Nitrat på 5 mg/l betyder intet, men ammonium skal være 0.
Jeg vil også sige, at du bør skifte et sted mellem 25 og 50%. Hvis du nøjes med 25% af gangen så skift vand et 2-3 gange med en dags mellemrum. Hvis du har et ozonanlæg eller har mulighed for at låne et, kan det også være en hjælp at køre med ozon i nogle uger. Ozon vil bl.a. oxidere ammonium og nitrit til nitrat, dræbe en masse bakterier i vandet m.m.
Jeg vil også sige, at du bør skifte et sted mellem 25 og 50%. Hvis du nøjes med 25% af gangen så skift vand et 2-3 gange med en dags mellemrum. Hvis du har et ozonanlæg eller har mulighed for at låne et, kan det også være en hjælp at køre med ozon i nogle uger. Ozon vil bl.a. oxidere ammonium og nitrit til nitrat, dræbe en masse bakterier i vandet m.m.
- bennyben
- Palet kirurg
- Reactions:
- 20
så siger jeg mange tak for de gode råd og hjælp, og så må jeg igang med at skifte noget noget vand. jeg starter med ca 100 liter i dag, og så tager jeg 100 igen om et par dage.