Er det tid til at tilføje Rengørings holdet (Clean up crew)?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9
Postnummer: 8361 Hasselager
Saltvand siden?: 2015

Er det tid til at tilføje Rengørings holdet (Clean up crew)?

Indlæg af Patrick158 »

Hej, nu har jeg haft mit saltvands akvarie i 5 uger, og jeg går og håber på at jeg skal ud og hente et CUC på lørdag.

Mit akvarie er 200 liter, jeg startet op med 22 kg levende sten 8 kg (døde levende sten) levende sand og indkørt vand.
Jeg har haft de brune alger og en lille smule grønne alger.

Mine værdier er følgende:

Saltindhold = 1.025
Tempratur = 25,6 grader
No3 = 32.00 ppm
Po4 = 0.36 ppm
KH = 11.8 dKH
Mg = 1240 ppm
Ca = 420 ppm
NH3/NH4 = 0
Ph = 8.2
No2 = 0

Jeg har vedhæftet et par billeder af mit akvarie taget i dag, der er kommet en lille smule alger på den ene sten jeg har taget et billede af og lidt på min pumpe.

Hvad siger i, kan jeg hente mit CUC på lørdag eller ville det være dumt ?

Jeg Havde en ide om at jeg skulle have et par turbo snegle og en Hugo, lyder der rigtig nok ?
Vedhæftede filer
DSC_5297.jpg
DSC_5300.jpg
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Er det tid til at tilføje Rengørings holdet (Clean up cr

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis du vil have et rigtig Cuc i modsätning Til bare algeädere,SAA GAA efter diversiteten,pröv at FAA SAA mange smaa kryb som mulig for dine Kroner og Örer
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Indlæg af Patrick158 »

Okay, men er det for tideligt at købe noget levende og sætte i akvariet ?
Nu lukket. Lido 200: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=79228" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

Hej Patrick

Jeg ville nok lige vente lidt, og få min NO3 og Po4 lidt ned først. De ligger jo begge i den høje ende. Evt benytte VSV til at få No3 ned med og Rowa eller lignende til Po4.
Husk også at tage så mange alger ud du kan manuelt, da de jo frigiver Po4 når de dør. Giv akvariet en 14 dage mere, du vil vinde på det i længden.

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Patrick158 skrev:Okay, men er det for tideligt at købe noget levende og sætte i akvariet ?
Jeg er Ikke Fan af at köbe fisk som de Förste dyr Til at Grässe alger.men du kan godt indsätte nogle af de du kalder Cuc,husk de skal have rent vand
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Indlæg af Patrick158 »

Hej Anders, ja min no3 og po4 er meget høj, men kan der være fordi jeg bruger vandhandevand? Jeg kan ikke rigtig fange de alger, når jeg røre ved dem så smuldre de bare.

Okay, det var en skam havde godt nok håber det gik hurtiger da jeg købte levende sten og levende sand og indkørt vand, jeg fik fortalt af forhandlern at jeg skulle regne med en månede så kunne jeg få fisk.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
9
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Hvis du i længden vil have glæde af dit saltvandsakvarie, så vil jeg stærkt anbefale et osmose anlæg og ikke at bruge hanevand.. Det kommer alt for meget uønsket med i akvariet
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Indlæg af Patrick158 »

Planen er også at hente en osmose andlæg på lørdag.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hareskov »

Hej Patrick

Hvis det var mit akvarie ( kun min mening, andre kan have en anden som er ligeså god ), så ville jeg se at få hentet det osmoseanlæg. Så ville jeg lave et større vandskifte med på vel 50L ( du har jo ingen dyr i ). Så ville jeg finde en lille luftslange, og så når jeg var klar til vandskiftet, så ville jeg suge så mange alger op som muligt.
Du siger de går i stykker når du rør algerne. Dette kunne jo betyde at de spreder kim i vandet, og dermed bliver endnu flere. Derfor prøv at suge dem op forsigtigt, så du ikke får dem alt for spredt.
Jeg tror du vil få en kamp af den anden verden, hvis ikke du tackler disse problemer nu, dvs får Po4 og No3 betydeligt ned. Og det er surt at kæmpe når først du har levende i, for så skal man jo tage hensyn til det.

Eller løsning 2 i dette tilfælde, kunne være at lave noget frisk saltvand at skylle stenene i, og så lave 200L nyt saltvand. For Po4 og No3 kan ophobes i stenene, og derfor vil de måske frigive dette i lang tid. Og lige det er jo guf for alger.
Dette er selvfølgelig kun min mening, og igen andre kan have andre meninger. Uanset hvad du vælger så vil jeg da ønske held og lykke og velkommen til saltvand :y :y :h

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Hej, jeg ville bare se at få et cuc i den tank men kun cuc og ik fisk, jeg putter selv mit cuc i sammen med de levende sten men det er bare min mening.

Fisk er ik cuc medlemmer, de sviner alle mere end de gør rent, så køb nogle snegle og evt hent nogle britlestars pods orme og vilde snegle (Bella og stromiotella) hos en akvarist nær dig.
Billede
Patrick158
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
9

Indlæg af Patrick158 »

Det kunne jeg sagtens prøve Anders.

Jeg er også kommet der til hvor jeg har fortrudt rigtig meget at jeg ikke købte et bedre akvarie med sump og det hele, har brugt 15.000 ind til videre. jeg fundet ud af at det kunne jeg have fået et rigtig godt akvarie med sump og det hele for omkring 15.000,-

Jeg har også overvejet om jeg skal lave et skift til et akvarie med sump, mere specifikt et Eheim 340 liters akvarie med sump eller et Red sea reefer 250. Også flytte mine levendesten og måske lidt flere over i det nye. Jeg vil bare blive ked af hvis jeg, om 2 måneder ender med at skulle skifte til et med sump, så kan jeg lige så godt gøre der nu.

Hvad vil du anbefale?

Hvis jeg skal have et andet så skal det være nu, synes du jeg skal beholde mit eller skal jeg skifte til et med sump ?
Jeg er godt klar over at det nok kommer til at koste lidt, men jeg vil heller give lidt ekstra end at få bøvl med det akvarie jeg har nu.

Det jeg har lige nu er:

- Jeg har et juwel lido 200 liters akvarie med juwel filter i venstre side

- Jeg har en red sea Berlin air lift 90 luft skummer med en Eheim 400 luft pumpe

- Maxspect Gyre xf150

- 2 stk. Cirkulations pumper 1200 liter i timen.

- Maxspect led 160w 16000 kelvin

Skal være ærligt at sige at jeg er meget tæt på at opgive drømmen om et saltvands akvarie før jeg er kommet igang.
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
9
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Indlæg af mathias6200 »

Få et firma til at bygge et akvarie efter mål med sump, bord og lyskasse
Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12

Indlæg af Hareskov »

Hej Patrick

Wow det var meget ansvar at lægge på mine små skuldre :biggrin: . Hvad du skal gøre er dit valg. Ingen andres. Men det er da en fordel at have en sump på et akvarie. Det giver større volumen og mulighed for at gemme al teknik væk :y . Om du så skal gå ud og investerer i det må være 100% dit valg. Hvis du kikker rundt på medlemmernes akvarier, er der jo masser der kører uden sump, og som har smukke akvarier. Ligeså kan du finde folk med sump, som har store problemer.
I første omgang ville jeg nok prøve det du har. Saltvand kræver tålmodighed MEGET tålmodighed, så tag det som lektion 1, som så er OSMOSEVAND :wink: :wink: . Du kan jo altid opgraderer senere, men du taber en del på grejet hvis det så ikke er dig alligevel.
Prøv først at skifte noget vand, og se om ikke du kan få Po4 og No3 ned på et tåleligt leje, Husk at bruge osmose og helst med harpiks eller andet silikat filter. Og så se hvad der sker. Ellers skriver du bare igen evt PB hvis du hellere vil det.

Mvh Anders
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"