Lilla alge
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Lilla alge
Er der nogen der kender denne alge? (hele sneglens hus er dækket af det. Og min pumpe ligeså) Og er det skadeligt?
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Re: Lilla alge
Jeg har ikke noget navn på den, men den ligner meget en jeg har bøvlet med i et år eller halvandet. Lad den ikke sprede sig!
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Det lyder ikke godt
kan man pille det af, eller opløses det ved berøring?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Det er med rimelig sikkerhed en type af "pink cotton" algen. Den er kommet til dk med Frags fra udlandet. Det er en rigtig LORTE alge at få ind i systemet. Nogle få har haft held med MEXIKANSKE turbo snegle og enkelte søpindsvin. Fjern hvad du kan manuelt, sneglen kan sagtens overleve en skrubbe tur m (konens) tandbørste.
Den er også forsøgt fjernet med brintoverilte her i huset, på et par mindre sten der var til at hive op af baljen.
Jeg er tilsyneladende sluppet af med den i DT. Har ind i mellem en lille smule i refugium som fjernes SÅ SNART jeg ser dem.
Pæn, men breder sig uhæmmet og kvæler bla korallerne.
Held og lykke med kampen.
Den er også forsøgt fjernet med brintoverilte her i huset, på et par mindre sten der var til at hive op af baljen.
Jeg er tilsyneladende sluppet af med den i DT. Har ind i mellem en lille smule i refugium som fjernes SÅ SNART jeg ser dem.
Pæn, men breder sig uhæmmet og kvæler bla korallerne.
Held og lykke med kampen.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Jeg kan på ingen måde være sikker, men hvis det er samme slags som den jeg havde (har), så tror jeg ikke at den er i familie med pink cotton. Den jeg har sidder ekstremt godt fast, og kan ikke skrubbes af med en tandbørste. Den vokser stort set uden nærring i vandet, og samler skidt som ind i helvede, så jeg har brugt halvdelen af bekæmpelsen på, at fjerne cyano, der fik gode vækstbetingelser oven på algetæppet. Når cyanoen var væk, groede algerne så lystigt videre.
Derfor har jeg selv kommet "mine" alger i kategorien "red turf". Den eneste metode, jeg har haft held med er at få balance i N/P, være hysterisk med støvsugningen af de ramte områder med brug at en hævert og en tandbørste for at fjerne ophobet skidt, og så enormt meget tålmodighed.
Jeg vil nødigt skabe panik, men jeg vil nok råde til at få lortet fjernet hurtigt
Derfor har jeg selv kommet "mine" alger i kategorien "red turf". Den eneste metode, jeg har haft held med er at få balance i N/P, være hysterisk med støvsugningen af de ramte områder med brug at en hævert og en tandbørste for at fjerne ophobet skidt, og så enormt meget tålmodighed.
Jeg vil nødigt skabe panik, men jeg vil nok råde til at få lortet fjernet hurtigt