Lilla alge

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Lilla alge

Indlæg af Psyk-mads »

Er der nogen der kender denne alge? (hele sneglens hus er dækket af det. Og min pumpe ligeså) Og er det skadeligt?
Vedhæftede filer
DSC_0279.JPG
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Lilla alge

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har ikke noget navn på den, men den ligner meget en jeg har bøvlet med i et år eller halvandet. Lad den ikke sprede sig!
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Det lyder ikke godt :-( kan man pille det af, eller opløses det ved berøring?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Ud med snegle, og så få renset pumpen 100% for alger. Feks. et klorin bad er meget effektivt.
Selv "gode" alger kan blive en pest hvis forholdene er til det.
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det er med rimelig sikkerhed en type af "pink cotton" algen. Den er kommet til dk med Frags fra udlandet. Det er en rigtig LORTE alge at få ind i systemet. Nogle få har haft held med MEXIKANSKE turbo snegle og enkelte søpindsvin. Fjern hvad du kan manuelt, sneglen kan sagtens overleve en skrubbe tur m (konens) tandbørste.
Den er også forsøgt fjernet med brintoverilte her i huset, på et par mindre sten der var til at hive op af baljen.

Jeg er tilsyneladende sluppet af med den i DT. Har ind i mellem en lille smule i refugium som fjernes SÅ SNART jeg ser dem.

Pæn, men breder sig uhæmmet og kvæler bla korallerne.

Held og lykke med kampen.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg kan på ingen måde være sikker, men hvis det er samme slags som den jeg havde (har), så tror jeg ikke at den er i familie med pink cotton. Den jeg har sidder ekstremt godt fast, og kan ikke skrubbes af med en tandbørste. Den vokser stort set uden nærring i vandet, og samler skidt som ind i helvede, så jeg har brugt halvdelen af bekæmpelsen på, at fjerne cyano, der fik gode vækstbetingelser oven på algetæppet. Når cyanoen var væk, groede algerne så lystigt videre.

Derfor har jeg selv kommet "mine" alger i kategorien "red turf". Den eneste metode, jeg har haft held med er at få balance i N/P, være hysterisk med støvsugningen af de ramte områder med brug at en hævert og en tandbørste for at fjerne ophobet skidt, og så enormt meget tålmodighed.

Jeg vil nødigt skabe panik, men jeg vil nok råde til at få lortet fjernet hurtigt ;)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"