Alger på bundlag og glas - fine værdier.
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7190 Billund
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Billund
Alger på bundlag og glas - fine værdier.
Hej,
Jeg har haft mit 120 l akvarie til at køre siden slutningen af februar. efter indkøring frem til maj, forsvant alle alger stort set. I august kom der så alger igen, brune alger på sten, bundlag og glas samt en rød trådalge i toppen af akvariet der hvor der er mest flow. På samme tid som algerne kom retur mistede jeg alle mine snegle (jeg kan ikke sige hvad der kom først), som ellers havde formeret sig så jeg havde søde små turbosnegle i akvariet. Jeg troede at algerne kom pga døde snegle i stenene, men det er nok ikke årsagen når der fortsat er disse alger eller bakterier i akvariet.
Mine koraller står flot og har fin vækst og mine fisk trives (mit klovnepar yngler ca hver 14 dag)
Nu har jeg sat på mine hænder i tre måneder og ser ikke meget ændring.
Vandværdier:
Temp 28 c
NO3: ikke målbar (salifert)
PO4: ikke målbar (Gilbers)
KH: 8,5
CA: 310
MG: 1480
Salinitet: 1026
Vandpåfyldning med osmosevand
Er der nogen der har et bud på årsag og kur? Er kuren bare at vente?
Jeg har haft mit 120 l akvarie til at køre siden slutningen af februar. efter indkøring frem til maj, forsvant alle alger stort set. I august kom der så alger igen, brune alger på sten, bundlag og glas samt en rød trådalge i toppen af akvariet der hvor der er mest flow. På samme tid som algerne kom retur mistede jeg alle mine snegle (jeg kan ikke sige hvad der kom først), som ellers havde formeret sig så jeg havde søde små turbosnegle i akvariet. Jeg troede at algerne kom pga døde snegle i stenene, men det er nok ikke årsagen når der fortsat er disse alger eller bakterier i akvariet.
Mine koraller står flot og har fin vækst og mine fisk trives (mit klovnepar yngler ca hver 14 dag)
Nu har jeg sat på mine hænder i tre måneder og ser ikke meget ændring.
Vandværdier:
Temp 28 c
NO3: ikke målbar (salifert)
PO4: ikke målbar (Gilbers)
KH: 8,5
CA: 310
MG: 1480
Salinitet: 1026
Vandpåfyldning med osmosevand
Er der nogen der har et bud på årsag og kur? Er kuren bare at vente?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Alger på bundlag og glas - fine værdier.
Prøv lige at poste et billede af algerne.. Det gør det langt nemmere at komme med et bud.
Morten
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
God plan, det kommer senere 

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Du kan også selv prøve at sammenligne dine alger med dem i den store algetråd?
Og så få smidt et billede op senere..
Min første umiddelbare tanke er dinoer, når du skriver at dine snegle mv. Er døde.. Men lad os nu se!
Og så få smidt et billede op senere..
Min første umiddelbare tanke er dinoer, når du skriver at dine snegle mv. Er døde.. Men lad os nu se!

Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Nuke hele Baljen,bam bam bam!
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Der var lidt billeder af glas, bundlag, sten og en tot af de røde alger fra toppen af akvariet.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ligner rigtig meget de dinoflaggelater jeg var ramt af.. Bedøm selv..
Morten
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Det er måske ved siden af det problem du omtaler, men hvis din Ca virkelig er nede på 310 vil jeg foreslå du får den hævet a.s.a.p. Dog uden at hæve KH (CaCl, eller vandskift). En så lav Ca kan formentlig godt medføre at rejer, krabber, muslinger og andre skaldyr får svært ved at overleve. Det er vist heller ikke specielt fremmende for koraller.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Det var Dino der var problemet i mint akvarie. De er nu væk med mørkelægning i 5 dage og brintoverilte tilsætning hver aften. Nu er spørgsmålet så, hvor lang tid skal men fortsætte med brintoverilte? Jeg har også skruet ned for lyset for ikke at få nye algeproblemer. Jeg vil gerne have noget mere power på lyset igen, men er ikke sikker på om det er en god ide?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Men Hvorfor brintover lite i et koralrevs akvarie?
Jeg har Altid Haft Lyst Til at Göre som det akvarie i fosså's Bog Vol.1
Levende sten man selv har plukket ogsaa Ikke andre tilsätninger,det var som et rigtig rev.
hvad du Gör Ifra nu er DIN Egen beslutning selfölgelig.haaber du FAAr hjaelp med brint over ilte doseringen
Jeg har Altid Haft Lyst Til at Göre som det akvarie i fosså's Bog Vol.1
Levende sten man selv har plukket ogsaa Ikke andre tilsätninger,det var som et rigtig rev.
hvad du Gör Ifra nu er DIN Egen beslutning selfölgelig.haaber du FAAr hjaelp med brint over ilte doseringen
- Kraede
- Foxface
- Reactions:
- 18
Ole, jeg er helt enig med dig... Brintoverilten har jeg tilsat for at fjerne dinoflagellater da jeg ikke kunne komme af med dem med mørkelægning eller ved at hæve PO4 (den var 0) 2 ml brintoverilte pr døgn til 200 l vand i kombination med mørkelægning har fjernet dinoflagellaterne. Jeg ønsker ikke at fortsætte med tilsætningen længere tid in højest nødvendigt, men jeg ønsker heller ikke dinoerne tilbage.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvis jeg var i dine sko ville jeg behandle dem paa samme maade som Röde slimalger,sug dem ud ved vandskifte og FAA näringen ned.det kan ta sin tid
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Du kan ogsaa pröve at fylde paa Destilleret vand i en Periode og se om det hjaelper,en ting ad Gangen