Må slettes
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Aalborg 9000
Må slettes
Hej
Jeg har kigget rundt på det fantastiske forum, men vil gerne høre nogle eksperters mening. Hvilke alger har jeg nu? Og skal de lilla alger/(bakterier?) fjernes?
Der kom efter kort tid små grønne alger i hele baljen. Nu har jeg en masse små brune samt lange brune tråd alger. Samt en hel masse lilla!
Værdierne er nitrit:0
Kh: 8,8 dKh
Nitrat 5ppm
Magnesium:1260ppm
Calsium340ppm
pH 8,1
Phosphat 0
Jeg har kigget rundt på det fantastiske forum, men vil gerne høre nogle eksperters mening. Hvilke alger har jeg nu? Og skal de lilla alger/(bakterier?) fjernes?
Der kom efter kort tid små grønne alger i hele baljen. Nu har jeg en masse små brune samt lange brune tråd alger. Samt en hel masse lilla!
Værdierne er nitrit:0
Kh: 8,8 dKh
Nitrat 5ppm
Magnesium:1260ppm
Calsium340ppm
pH 8,1
Phosphat 0
Senest rettet af Erik1103 man 4. jan 2016 11:19, rettet i alt 1 gang.
-
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hvidovre
Re: Alger 1 måned efter opstart
Hvad siger Nitrat?
2 muigheder som jeg ser det, angående cyano. Der kan være en ubalance mellem po4 og no3. Eller måske for lidt cirkulation?
I de fleste akvarier er der en lille smule cyano oppe ved overløbet og måske de steder hvor ens fisk eller cuc ikke kan komme til.
Men sug bare algerne/bakterierne op når du laver vandskift.
2 muigheder som jeg ser det, angående cyano. Der kan være en ubalance mellem po4 og no3. Eller måske for lidt cirkulation?
I de fleste akvarier er der en lille smule cyano oppe ved overløbet og måske de steder hvor ens fisk eller cuc ikke kan komme til.
Men sug bare algerne/bakterierne op når du laver vandskift.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
de værdier siger mig intet det er blot holdninger:)
hvad siger salinitet og temp.
har du brigt kvalitets sten?
har du dyr der går på alger?
hvad siger salinitet og temp.
har du brigt kvalitets sten?
har du dyr der går på alger?
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
Nitrat er 5ppm.
Salinitet er 1.025 og temp er 25-26 grader celcius. Jeg ved ikke om det er kvalitets sten men de fulgte med akvariet da jeg købte det så de har været ca. 5 år i akvariet
Har 2 sø-pindsvin samt lidt snegle. Vil købe en søhare og Hugo næste gang der kommer en i styr på dyr Aalborg. Tænkte også på at købe nogle eremitkrebs
Salinitet er 1.025 og temp er 25-26 grader celcius. Jeg ved ikke om det er kvalitets sten men de fulgte med akvariet da jeg købte det så de har været ca. 5 år i akvariet

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Akvariet er jo netop i indkøringsfasen hvor man forventer en alge opblomstring på netop grønne og brune alger. Mange som køber et kørende akvarie køber i mange tilfælde et akvarie som ikke er passet over en tid hvor den gamle ejer i mange tilfælde har mistet lysten. Dette kan give problemer i form af bla. fosfat som er ophobet sig i de LS mm.
Hvis jeg var dig ville jeg holde fokus på at få dine værdier på plads og så give akvariet den tid det skal have for at få stabilitet som giver akvariet en bakterie bestand som gør det meget nemmere. De gange hvor jeg er startet op har det altid taget omkring 1/2 år førend akvariet var bare nogenlunde stabilt og faktisk har jeg den holdning at et akvarie først rigtigt er indkørt efter et par år. Så tålmodighed med en smule sund fornuft og omtanke er guld værd og bliver tilbage betalt så rigelig derefter
Jeg har selv startet mange akvarie op og skal faktisk til det igen inden for den næste måneds tid, i den forbindelse ved jeg hvor svært det er at sætte sig på sine hænder, men igen den tålmodighed er guld værd
Hvis jeg var dig ville jeg holde fokus på at få dine værdier på plads og så give akvariet den tid det skal have for at få stabilitet som giver akvariet en bakterie bestand som gør det meget nemmere. De gange hvor jeg er startet op har det altid taget omkring 1/2 år førend akvariet var bare nogenlunde stabilt og faktisk har jeg den holdning at et akvarie først rigtigt er indkørt efter et par år. Så tålmodighed med en smule sund fornuft og omtanke er guld værd og bliver tilbage betalt så rigelig derefter

Jeg har selv startet mange akvarie op og skal faktisk til det igen inden for den næste måneds tid, i den forbindelse ved jeg hvor svært det er at sætte sig på sine hænder, men igen den tålmodighed er guld værd

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
Hvornår vil du så sige det ville være forsvarligt at komme dyr / fisk i baljen? kan jeg evt købe noget før noget andet og komme i som kan hjælpe på tålmodigheden?Lord Mike skrev:Akvariet er jo netop i indkøringsfasen hvor man forventer en alge opblomstring på netop grønne og brune alger. Mange som køber et kørende akvarie køber i mange tilfælde et akvarie som ikke er passet over en tid hvor den gamle ejer i mange tilfælde har mistet lysten. Dette kan give problemer i form af bla. fosfat som er ophobet sig i de LS mm.
Hvis jeg var dig ville jeg holde fokus på at få dine værdier på plads og så give akvariet den tid det skal have for at få stabilitet som giver akvariet en bakterie bestand som gør det meget nemmere. De gange hvor jeg er startet op har det altid taget omkring 1/2 år førend akvariet var bare nogenlunde stabilt og faktisk har jeg den holdning at et akvarie først rigtigt er indkørt efter et par år. Så tålmodighed med en smule sund fornuft og omtanke er guld værd og bliver tilbage betalt så rigelig derefter![]()

-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
Jeg kan desuden ikke finde hoved og hale i hvordan man slipper af med Cyano. Er det bedst at slukke lyset i 5 dage? Skal jeg bruge aktivt Carbon? eller hvad skal jeg gøre?
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Vedr. tilsætning af levende så gå efter CUC, det kunne bla være eremitkrebs, snegle mm. Men som Boke tidligere også er inde på så skal cirkulationen være på plads, altså ingen døde områder i akvariet. Som minimum skal du gå efter 20 x volumen men meget gerne mere (husker at mit eget havde 60-70 x volumen).
Algerne lever af næring og deriblandt er lyset en næringskilde, så nogle vælger at mørklægge akvariet hvor andre sætter lystiden ned.
Vedr. Cyano så havde jeg ikke den store held med at mørklægge akvariet, da de blomstrede op stort set lige så snart lyset kom på igen. Mon ikke det er fordi at cyano er en bakterie. Derimod har jeg tidligere haft succes med RSM (Red Slime Remover), men jeg ved ikke om det kan købes mere... Dette produkt virkede godt men skabte dog andre problemer bla. at skummeren måtte slukkes da den skummede vildt over 5 sek. efter midlet var tilsat akvariet og flere dage frem. Efter at have været væk fra hobbyen 2-3 år kan der være kommet andre metode/produkter på markedet til bekæmpelse af Cyano, men der må andre komme med indspark da jeg ikke har haft fokus på hvad nyt der er kommet på saltvandsmarkedet.
Har du fisk i akvariet?
Er du sikker på at det er Cyano?
Hvad måler du din Po4 med?
Algerne lever af næring og deriblandt er lyset en næringskilde, så nogle vælger at mørklægge akvariet hvor andre sætter lystiden ned.
Vedr. Cyano så havde jeg ikke den store held med at mørklægge akvariet, da de blomstrede op stort set lige så snart lyset kom på igen. Mon ikke det er fordi at cyano er en bakterie. Derimod har jeg tidligere haft succes med RSM (Red Slime Remover), men jeg ved ikke om det kan købes mere... Dette produkt virkede godt men skabte dog andre problemer bla. at skummeren måtte slukkes da den skummede vildt over 5 sek. efter midlet var tilsat akvariet og flere dage frem. Efter at have været væk fra hobbyen 2-3 år kan der være kommet andre metode/produkter på markedet til bekæmpelse af Cyano, men der må andre komme med indspark da jeg ikke har haft fokus på hvad nyt der er kommet på saltvandsmarkedet.
Har du fisk i akvariet?
Er du sikker på at det er Cyano?
Hvad måler du din Po4 med?