Hej alle
Emnet har været lidt oppe før hist og pist, men jeg synes jeg trænger til nogle nye, erfaringsbaserede svar.
1. Er det en fordel - til nogen nytte, at sætte et UV lys på et nyopstartet akvarium. Eller er det bedst at vente til senere - hvorfor - hvorfor ikke?
800 liter, døde levende sten, fiji pink sand og osmosevand.
2. Jeg har en PO4 reaktor stående, kan jeg med fordel sætte den på til at starte med, eller er det bedre at vente til systemet er indkørt
eller måske bare vente 2-3 mdr?
UV og PO4 reaktor på nyopstartet akvarium?
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: UV og PO4 reaktor på nyopstartet akvarium?
Uv skal kun bruges hvis du har sygdoms kim eller parasitter farende ruundt i akvariet. Det har du ikke når akvariet er "sterilt"
en del af indkøringen er at de bakterier der skal stå for nedbrydningen også har noget at lave af. Og det har de ikke hvis du sætter en reaktor på.
Ingen siger at du overhovedet skal have den reaktor til at køre. Det er da langt bedre, men også sværere, at få det til at balancere uden
en del af indkøringen er at de bakterier der skal stå for nedbrydningen også har noget at lave af. Og det har de ikke hvis du sætter en reaktor på.
Ingen siger at du overhovedet skal have den reaktor til at køre. Det er da langt bedre, men også sværere, at få det til at balancere uden
- Kenneth Jensen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hjørring
- Kontakt:
Men er vi ikke enige om, at UV holder risikoen for bl.a. hvide pletter nede.
UV holder bakterier i skak og der er mindre risiko for f.eks. cyano.
Vil du først starte PO4 reaktoren, når PO4 er målelig?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jo og nej.Kenneth Jensen skrev:Men er vi ikke enige om, at UV holder risikoen for bl.a. hvide pletter nede.
UV dræber parasitter, men der skal jo først være nogen at dræbe.
UV tager også bakterier, men at bruge det som et forsøg på at holde cyano nede, har jeg aldrig hørt eller læst om.
Så hvis det var en vej uden om cyano angreb, så var det nok en almindelig udbredt viden.
Den letteste vej til at få cyano, er at banke po4 helt i bund. Der skal være en lille smule fosfat i vandet.
Søg på red field ratio.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hej Kenneth.
Jeg ville IKKE sætte uv på en balje under indkøring, =Carstens argument.
Jeg ville heller ikke sætte en reaktor på en balje under indkøring, dette vil, i min optik give de naturlige "gode" bakterier i baljen konkurrence, og dermed gøre at du udsulter disse og dermed ikke får en STOR bakterie kultur i baljen.
Bare min tanke.
Hvis du nu vælger at gøre det, så post endelig forløbet, da jeg af natur er meget nysgerrig og gerne vil følge med på sidelinien.
Held og lykke med det nye projekt.
Jeg ville IKKE sætte uv på en balje under indkøring, =Carstens argument.
Jeg ville heller ikke sætte en reaktor på en balje under indkøring, dette vil, i min optik give de naturlige "gode" bakterier i baljen konkurrence, og dermed gøre at du udsulter disse og dermed ikke får en STOR bakterie kultur i baljen.
Bare min tanke.
Hvis du nu vælger at gøre det, så post endelig forløbet, da jeg af natur er meget nysgerrig og gerne vil følge med på sidelinien.
Held og lykke med det nye projekt.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;