"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af j.leerberg »

Kode: Vælg alt

Hej igen folkens

Jeg har startet et lille 130l rsm op. Det er ikke første gang jeg giver mig i kast med saltvand. Jeg har tidligere bukket under for diverse udfordringer der Følger med i hobbyen men nu prøver jeg lige igen. Denne gang i lidt mere overskuelige omgivelser.

Jeg startede akvariet op for en måneds tid siden med den originale skummer og en returpumpe på 1500l og de brugte t5 rør der sad i amaturet. Mht cirkulation tilføjede jeg en aquamedic ecodrift 4000 som køre på bølgefunktion. Så jeg kan vel gå ud fra at jeg har et samlet flow på 3500l.

Jeg tilføjede 15kg velindkørte sten fra gino's balje og de har kørt i 3 år forinden. Der var lidt udfordringer i form af glasroser som spredte meget hurtigt. Dem har jeg på nuværende tidspunkt næsten udryddet helt med en kleinii. Mit bunddække er en blanding af fint koralgrus og cichlidesand.

For 10 dage siden tilføjede jeg led 165w fullspectrum og iks med doseringpumpe som lige nu styrer lys osmolator med RO vand og temp.
Min lystid er 10timer blåt lys og 8 timer Hvid og de kører på 60%blå og 50%hvid.

Vandværdier pt
No3 15
Ca 420
Mg 1290
Kh 7
PH 8,2
Po4 ved jeg ikke men der er alger.
Salinitet 1,025
Temp 26 stabil nu men har været meget svingende.

Nu må vi se hvordan det kommer til at gå. Spændene er det ihvertfald.
Jeg har ikke haft det store algeudbrud (det kan selvfølgelig nå at komme endnu) men lidt cyano på bunden som jeg næsten har fået bugt med ved manuel fjernelse. Tråd algerne vokser tilgengæld godt lige nu. Enkelte kalklaget vokser også på glas og pumpe. Stenene er dog blevet mørkere at se på efter det nye lys er tilføjet.

Mine bekymringer er ligenu det brune dække med luftbobler i der er på bunden jeg mistænker det for at være dinoflagelator men mine snegle(som der er rigtig mange af) dør ikke så måske det bare er brunalger. Billede kommer lige omlidt.

min kh er den for lav?
hvad med lysstyrke?

mvh Jannik
Vedhæftede filer
image.jpg
Senest rettet af j.leerberg søn 25. okt 2015 11:57, rettet i alt 2 gange.
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart

Indlæg af j.leerberg »

Lige et par mere med alger på ruden og det hele.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg
image.jpg
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for høj? Dinoer?

Indlæg af j.leerberg »

Det var dog helt overvældende med alle de svar! Det er jo næsten ikke til at gennemskue hvad der er det rigtige at gøre i det her tilfælde. men jeg prøver lidt af det hele. Tak
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af Ryom »

Jeg synes da det ser pænt ud i forhold til det kun har kørt en måned ca.

Men jeg er ikke sikker på det er en go ide med ciclide sandet.. Da det er silikat baseret og ikke som det sand vi normalt bruger (argonite). Diskutionen har været oppe herinde før. Og meningerne er vidst delte..
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af j.leerberg »

Ok det er jeg glad du skriver. Det vil jeg se om jeg ikke kan få fjernet ved et mindre vandskifte. Vil det være et problem og tilføre nyt grus hvis det bare er af grovere slags eller vil det under alle omstændigheder ha en indvirkning på processen?
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af poul-henning »

du skal have noget mere tålmodighed. det er lige startet op , og er nu igang med algefasen.
sæt dig på dine hænder og se hvad der sker.
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af j.leerberg »

Ja der skal tålmodighed til. Men nu var det også bare for at høre jeres mening om opsættet. Mest for at finde ud af om der var ting der var helt hen i skoven som foreksempel sand, for meget lys, lav Kh, flow, stenopsætning osv osv. Der er mange steder det kan gå galt. Tænkte at jeg måske kunne undgå nogle problemer hvis jeg fik andres meninger om de forskellige ting jeg har i mit setup. Jeg har dels også problemer med varmen.
poul-henning
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 229
Tilmeldt: man 18. jan 2010 21:05
14
Postnummer: 4970 Rødby
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af poul-henning »

det ser rigtigt fint ud. din kh skal hæves lidt , men det haster ikke, du kan tilføre nyt sand ved hjælp af et rør, hvor du sætter en flaske på , som du har skåret bunden af..
Nyt akv . 720 liter med 200 liter sump.
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af j.leerberg »

Skide godt. Og tak for hjælpen.
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: RSM 130 opstart Kh for lav? Dinoer?

Indlæg af j.leerberg »

nye værdier
no3 om natten 10 om dagen så godt som ingenting
kh 8,5
ca 410
ph 8,2

Der er stadig lidt cyano på bunden men de er på retræte den samme vej går det for trådalgerne. men bobbelalger har jeg fået en del af efter jeg sprang en der sad på pumpen kalkalgerne er der også godt gang i nu og der kommer kun meget lidt alger på ruden. jeg har hævet kh med natron og ca med purple up. så det er cool nok jo.
indtil videre lader det til at det kommer til at fungere.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"