"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gået i stå.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Hej folkens! I februar i år startede jeg et juwel Rio 125L op som et saltvandsakvarie.
Teknikken er:
1 stk tunze doc 9006 skimmer
2 stk hydpr coralia cirkulationspumper
1 stk originalt juwel varmelegeme.
Ca 15-17 kg LS

Af tilsætninger har jeg brugt følgende fra start:
Redsea no3:po4-x nitrate and phosphate reducer
Redsea energy a+b

Clenup Crew består af:
2 blåbenet eremitkrebs
1 sandsøstjerne
1 turbosnegl

I april månede gik det hele lidt i stå i månedes tid da der kom en lille pige til verden som stjal meget af tiden. Jeg fik dog hurtigt blod på tanden igen og kom igang med at skifte vand og vedligeholde det lille akvarie igen, og vandet blev da også ganske klart - i en periode. Så gik det hele pludseligt baglæns med meget grumset vand, teknik der drillede lidt (er fikset igen) og ja, så tabte jeg sgu lidt modet på igen og har intet rørt i 1-2 måneder. Men så pludseligt begyndte vandet at klarer lidt op og har den sidste månede set ud som på billederne. Der er lidt "grønt snask" på nogle sten, lidt "brunt snask" på andre men ellers ingen tydelig forskel på mine sten, nogle ser stadig ud som da de kom i.

Så nu er mit store spørgsmål:
Hvordan kommer jeg videre herfra? Er det bare vente tid med ugentligt vandskifte? Skal jeg tilføje noget eller smide noget væk? Er der noget specielt jeg skal tilføje af tilsætninger? Med andre ord så er jeg nok bare gået i stå og mangler lige et skub i den rigtige retning.

På forhånd tak for hjælpen!
Vedhæftede filer
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
//DHansen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Gået i stå.

Indlæg af Tykki »

Hvis jeg var dig ville jeg starte forfra. Altså lave en ny sten sætning. Den der er alt for kompakt og røv kedelig efter min smag altså. Det er jo bare en bunke sten. Når det så er gjordt, så på med vand og vent. Først lidt brune alger også lidt grønne. Lad være med at tilsæt noget før algefasen er ovre. Det kan tage en måned måske tre. Mvh Dan
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Gået i stå.

Indlæg af Wiinberg »

Der er ikke sump på sådan et Rio akvarie vel? Jeg synes jeg kan se at din overflade er fyldt med snask og lort, kan det passe? Hvis ikke du har en skummer der kan trække overfladevand ind, eller har et overløb der trækker overfladen af, så får du problemer. Det skal du i hvertfald have løst som det først.

Og så er jeg enig med Tykki. Den stensætning er en ommer ;) Lim evt. sten sammen og sørg for at stensætningen har så få og små kontaktpunkter som muligt.
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Ja ved godt den er lidt kedelig så det er nok bare i den retning jeg skal gå! Men i vil vel genbruge de samme sten?

Wiinberg: nej der er desværre ikke en sump men den skummer jeg bruger skulle meget gerne kunne tage det overfladeslim som er blevet dannet, men det er som sagt også meget lang tid siden der er blevet skiftet vand deri. Du tænker måske at finde en anden skummer og en anden løsning på det?
//DHansen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Gået i stå.

Indlæg af Wiinberg »

I så fald ser den ikke ud til at virke ret godt. Overfladen skal være ren, hele tiden. Jeg har ingen erfaring med den skummer, men jeg ved at der er andre skummere der kan gøre jobbet, fra. bl.a. Tunze. Afhængig af hvor mange fisk du vil have, er det lige før at en Tunze 9004 kan gøre det, vil jeg tro. Men der er nok andre der har erfaring med disse skummere, der vil give et input.
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Okay, den må jeg lige få kigget på, havde egentlig også kigget på en hydor slim skim så det kan være det er den jeg skal have fat i.

Hvad skal jeg gøre ved de LS inden jeg putter dem i akvariet igen? Skal de renses eller bare ligge i nyt saltvand? Nogle af dem skal jo nok også tørres så de er nemmere at lime sammen?
//DHansen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gået i stå.

Indlæg af Carsten »

Tag noget afvandet fra akvariet i en kasse eller spand, og skrub stenene med en helt ren opvaskebørste, så det meste af det synlig snavs og alger kommer væk.
Efter behandlingen skal stenene op i noget saltvand. Brug resten fra akvariet. Lim stenene sammen i en spændende opsætning(behøves ikke at blive gjort i akvariet). Sæt stenene i akvariet igen i noget friskt saltvand.

Hvis du lader stenene tørre ud, så skal de genoplives, og det tager længere tid inden de er oppe og køre igen

Og så skal der intet tilføres før end at akvariet er indkørt. ingen grund til at komme det der fra RedSea i før end der er behov for det.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Gået i stå.

Indlæg af MoG »

Jeg ville gøre det lidt anderledes end Carsten skriver ..
Hvis det har kørt dårligt , så ville jeg gøre følgende :

Hiv dem op, spul dem grundigt (eller rens dem på anden vis) og lad dem tørre. Derefter kan du lime dem sammen som du lyster! Så finder du et par gode (1-2kg) indkørte levende sten og poder med. Når du selvfølgelig har tømt akvariet og erstattet det med nyt frisk vand.
Få styr på skummeren også..
Morten
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Super, det er det jeg vil kaste mig ud i så, kan godt se at jeg har fulgt nogle forkerte råd i opstarten!

Hvad med det gamle levende sand, skal det også bare ud eller kan det genbruges?
Så i bund og grund skal hele akvariet tømmes og renses, de LS skal renses og sættet pænt sammen og så smider jeg et par kilo indkørte LS i til at starte de andre op med, skal disse bare i samme dag som de andre? Jeg undskylder mange gange hvis jeg lyder fatsvag men jeg vil bare være 110% sikker på at jeg forstår tingene rigtigt denne gang!

Alt teknik bliver selvf også gennemgået og tror skummeren bliver skiftet ud så snart der er fundet et alternativ i samme katogori som den jeg har.
//DHansen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gået i stå.

Indlæg af Carsten »

Det levende sand kan godt bruges igen. Hvis det er meget snavset, så skyl det. Men nok lettest at rengøre nogenlunde ved at rense det gennem en slamhævert.
De nye levende sten, behøver ikke komme i samme dag, men blot i nærmeste fremtid.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Gået i stå.

Indlæg af MoG »

Hvis du vælger den udgave som jeg skriver :
Når du har tømt alt vandet af, så renser du stenene grundigt , lader dem tørre og limer dem som du vil have det. Så smider du dine tørre sten i og smider nyt sand i (som er skyllet!), så fylder du op med nyt frisk saltvand. Lad det lige køre lidt, så temperaturen osv kommer op. Så finder du et par kg gode indkørte sten og poder med. Derefter lader du algefasen gå sin gang og lader være med at tilsætte alt muligt .
Fylder du selv efter, eller bruger du osmolator ?

Ikke for bevidst at være på tværs Carsten! :biggrin: men tænker en pose nyt sand til 150-160kr kan de fleste overkomme. Det ville være lettere end at skulle rense møg beskidt sand..

(Havde skrevet indlægget inden du skrev, men fik ikke trykket udfør)..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gået i stå.

Indlæg af Carsten »

Hvis det skal være, så hvorfor sand overhovedet??
De fleste fisk er helt lige glade med sandet.
Og når han nu alligevel har sandet, kan det da lige så godt genbruges
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Så er akvariet tømt! Det levende bor nu i en lille spand med pumpe og varmelegeme!

Mine LS er renset, kunne dog ikke få alt det grønne af men tænker ikke at det gør noget?
Jeg har besluttet af skifte min skummer ud men anden, tænker en hydpr slim skim nabo da da den vil passe godt i akvariet og får udemærket anmeldelser!
Jeg har også besluttet at sætte en osmolator på så jeg ikke hele tiden selv skal holde øje med vandstanden!

Sandet røg ud, det lugtede meget grimt og jeg har på et tidspunkt fået en sæk fra Redsea som jeg smider i!

Hvad lim bruger man til at lime sten med? Kan man bruge almindeligt akvarie silicone eller skal man have fat i noget specielt?

Jeg overvejer også at finde nogle LED strips til nat belysning, nogle gode forslag?
//DHansen
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Mener selvf en hydor slim skim nano* :)
//DHansen
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Gået i stå.

Indlæg af Barner »

PU lim. som denne
http://www.xl-byg.dk/produkter/maling/l ... -100ml.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det hærder ved fugtighed, så spray noget vand på stenene hvor du vil lime.
lad det stå nogle timer til det er hærdet
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Gået i stå.

Indlæg af Hareskov »

Hej

Med hensyn til lim, kan du snildt bruge udendørs trælim, bare sørg for det er en PU lim. Fordelen er at når du limer dine sten, så kan du med forstøver lige sprøjte lidt vand på, og limen vil boble op og dække bedre.
Ellers er der Reef bond cement, men syntes det er lidt dyrt i længden.

Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

lyder godt! PU lim har jeg til at stå på hylden, var bare ikke sikker på om den ville udskille nogle giftige stoffer når den kom i saltvand så har ikke turde bruge den endnu.
//DHansen
Brugeravatar
Kobber
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 231
Tilmeldt: fre 22. nov 2013 23:05
10
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2013

Re: Gået i stå.

Indlæg af Kobber »

Hvis du bruger denne her så går det da ikke helt galt. Den kan købes i Harald skrald som det billigste sted jeg har set
Vedhæftede filer
image.jpeg
Martin
http://www.aquatic.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=69565" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 350L
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76751" onclick="window.open(this.href);return false; Mit 60L
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3620
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Gået i stå.

Indlæg af Tykki »

Fedt. Smid nogle pics op af søjlerne når du er klar :beer:
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Det skal jeg gøre! det går nok lige en dag eller to men regner med at lave en ny tråd når projektet går i gang! :)
//DHansen
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Gået i stå.

Indlæg af Marco R »

DHansen skrev:Jeg har besluttet af skifte min skummer ud men anden, tænker en hydpr slim skim nabo da da den vil passe godt i akvariet og får udemærket anmeldelser!
Jeg synes de fleste herinde, som har haft Hydor Slim Skim, ikke har været særlig tilfredse med dem pga. larm og mikrobobler :BA

Jeg vil nu helt klart anbefale Tunze's 9004 skummer, som også har en indbygget overfladeskimmer. Plus at den har en holder bagved til deres Tunze osmolator, som sørger for, at skummeren har en stabil vandstand, den er støjsvag og koster ikke meget, under 1000 kr. :happy:
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 539
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Gået i stå.

Indlæg af MortenL »

Et andet tip, til opbygning af sten, er at bore huller igennem stenene, også sætte en 8-10mm akrylstang igennem hullerne derved får du en opsætning med flere sten som holder fra start, du kan så samle ekstra med PU-lim.

Akrylstængerne købes meget billigt hos Jysk sengetøj, som persienne-stænger.

LS-stenene er ganske lette at bearbejde, enten bore eller save.

Når du er i gang med boret kan du med fordel lave nogle ekstra huller som passer til de koral-plugs som man limer frags på. Derved har du en let mulighed for at fæstne dine koraller.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Så er stenopsætningen færdig og sat i baljen.
Nu skal der vare sand og vand i og så skulle det gerne kører!:)
Vedhæftede filer
Ny opsætning
Ny opsætning
//DHansen
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Gået i stå.

Indlæg af Tutter »

Ser rigtigt godt ud.
j.leerberg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 23
Tilmeldt: lør 3. nov 2012 12:30
11
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2009

Re: Gået i stå.

Indlæg af j.leerberg »

smukt. held og lykke med det.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gået i stå.

Indlæg af Carsten »

Den opbygning ser godt ud!!
Men der er så lige en lille øjebæ, forrest i billedet øverst. Den pumpe må kunne sættes mere diskret.
Selvom du sætter dem som pumpen i den anden side vil det også give en fornuftig cirkulation foran.
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Hvad for en af dem mener du Carsten? Den i højre side ved skummeren eller den i venstre side? :)
//DHansen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gået i stå.

Indlæg af Carsten »

DHansen skrev:Hvad for en af dem mener du Carsten? Den i højre side ved skummeren eller den i venstre side? :)
Den der sidder forrest i højre side.
DHansen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: man 28. mar 2011 13:42
13
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gået i stå.

Indlæg af DHansen »

Ja så det med det samme jeg havde skrevet og spurgt dig, og den skal jeg lige have flyttet ind mod skummeren :)
//DHansen
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"