"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvem er morderen?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Hej,

Jeg besluttede igår at smide min første fisk i baljen efter at den har kørt i lidt over en måneds tid - en hugo. Den blev akklimatiseret, ferskvandsdyppet og havde det fortræffeligt igår aftes. Her til morgen - not so much. Der er simpelthen sket et mord i nattens mulm og mørke. Nu er spørgsmålet hvem jeg skal give skylden - og dermed også skal lade livet / tilbage til forhandler. Jeg mistænker en af mine to store eremitkrebs; en med blå striber på benene og en med helt sorte ben. Den sorte er den mest aggressive og jager også rundt efter mine dværgeremitter, så det er min kandidat #1. (jeg prøver at fange et billed af dem senere når de kigger frem)

Er der andre der har lignende erfaringer med store eremitter der tager levende småfisk i et bassin fyldt med langhårede grønne alger?

På forhånd tak!

RIP
hugo-doed.JPG
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Bingocaller »

Det lugter mere af den er død - og så er de gået på rov og spist af den bagefter
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Thue »

Jeg tænker at det er dig, 1 akvariet er ret nyt endnu så måske vandet ikke er klar

2 fersk vands dyp, har du haft målt dit fersk vand at det ikke lå for langt fra saltvandet ph kh osv ??
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Skal da ikke kunne udelukke migselv som synderen :( Har dog målt værdier over den sidste uge som har været ret stabile.

Salt: 1,025
Temp: ca. 25.5-26.5
KH 7
Ca 420
Mg 1400
NO2 0 ikke målbar på testkit
NO3 0 ikke målbar på testkit
NH4 ikke målbar på testkit

Har kørt lidt phantom feeding for at introducere ammoniak men det gav ikke anledning til stigning i NH4, så jeg tænkte at det var tid til at prøve at smide en lidt hårdfør fisk i.

Mht. ferskvandsdyp; Så fik den 1½ minut i ferskvand som havde samme temp. Har dog ikke ph probe el testet for KH (sidstnævnte vidste jeg ikke skulle tilføres?) - men fisken havde det fint resten af aftenen og svømmede rundt i akvariet
Mvh Jeppe
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af AndersGS »

Hvad måler du med?

Jeg synes personligt at ferskvandsdyp er noget hø, men det er der så mange meninger om.
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Salifert & refraktometer & min tds måler til temp
Mvh Jeppe
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af PederP »

Altså, du kommer den direkte i fersk, uden at have den på dryp?
Det vil jeg mene er direkte dødeligt.
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Først akklimatisering ved jævn tilførsel af akvarievand ned i posen med fisken over en 30 minutters tid. Så derefter hive fisken op, over i ferskvand med samme temp som akvarie i 1½ minut, så over i baljen. Tager glædeligt imod råd - vil helst ikke lide overlast på nogen fisk. Dette var den metode jeg har set utallige steder på nettet for at fjerne evt. invertibrater der skulle snylte sig med på fisken.
Mvh Jeppe
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af PederP »

Gludoc skrev:Først akklimatisering ved jævn tilførsel af akvarievand ned i posen med fisken over en 30 minutters tid. Så derefter hive fisken op, over i ferskvand med samme temp som akvarie i 1½ minut, så over i baljen. Tager glædeligt imod råd - vil helst ikke lide overlast på nogen fisk. Dette var den metode jeg har set utallige steder på nettet for at fjerne evt. invertibrater der skulle snylte sig med på fisken.
Det er i hvert fald en hård omgang, hvor chocket i saltbalancen gør en skade på alle celler, også fiskens.
Der er nogen der bruger en længere periode i brakvand, hvor fisken bliver langsomt tilpasset. Men det er ikke noget jeg vil anbefale til andre end de fisk der er kendt for problemer med parasitter.

I alle andre tilfælde hælder jeg til at få fisken i baljen uden kur, og så forkæle så meget som muligt med foder de første dage, så den kommer i form efter transport.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Anden »

Kan det ik være lidt ligemeget med dip og pletter hvis det er den eneste fisk? Den kan vel ik smitte hvis der ik er andre fisk.
Billede
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Michael_F »

Du har måske bare været uheldig at få en svag fisk med hjem. Det er ikke altid til at vide.

Jeg plejer at afklimatisere over en times tid med dryp. Har dog aldrig dyppet i ferskvand...ind i mellem så klarer fisken det ikke. Det kan du ikke klantre forhandleren for vil jeg mene.

Men brand ærgerligt er det altid.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af PederP »

Syntes i hvert fald at man skal passe på med de agressive behandlinger. Et andet værn mod parasitter og svamp er fiskens slimlag, god kondition og lavt stressniveau. Og det mener jeg man risikerer at modarbejde.
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Tak for alle svarene. Jeg lader mine eremitter gå fri og tager skylden selv. Derudover ved jeg at fisken kom hjem til forhandleren samme dag jeg hentede den - så måske var det bare en kombination af for mange baljer på en dag sammen med en måske lidt for hård kur :(

2 tillægsspørgsmål;
1) ville i anbefale at jeg tog ud og købte en ny Hugo idag eller ventede yderligere?
2) i den mere morbide ende; skal jeg bare lade den døde Hugo ligge på bunden og rådne/blive spist så det yderligere føder nitrogen cyclen?

@Anden: hvis den har parasitter eller lign bliver de i tanken også selvom fisken dør. Derned kunne den næste ellers raske fisk blive inficeret osv. (Eller det er i hvert fald tanken)
@Michael_F: der var på ingen måde for at klantre forhandleren - men skulle det nu være en af eremitterne der var ude med kloen så skulle den ikke blive i mit bassin - men det lyder til at det ikke skulle være tilfældet
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Carsten »

Selvom mange sætter en "Hugo" ind i akvariet som den første fisk, så er det ikke en fisk der er særlig holdbar. der er mange incl. mig selv der har set at fisken kan få fra at være i live og spise, for næste time at død på bunden.
Din behandling af den har heller ikke gjort sagen bedre. Det er en virkelig hård behandling du har udsat fisken for.
Jeg har aldrig selv givet fisk et ferskvand dyp. Og tror kun jeg ville gøre det som et sidste fortvivlet forsøg på at redde en døds kandidat.
Som andre skriver, så er det fiskens slimlag som er det afgørende for om en fisk får pletter eller ej. En fisk der er vel fodret og ikke stresset har et så tykt slimlag at parasitterne ikke kan trænge igennem.

I øvrigt er en Hugo uegnet til at tage alger der er så lange at du kan se dem. De har det bedst med alger som kun en film på sten og ruder.
Kan du se algerne som totter, så vil jeg mene at en kirurg er langt bedre.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hvem er mordere

Indlæg af Nicklossi »

Alternativt kan du smide en søhare i, den tager effektivt dine alger :)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg vil mene der er over 90% chance for din Hugo er død af dit ferskvands dyp. Hvis dit akvarie er kørt ind, og værdierne er ok ? Så er det bare købe ny Hugo, og lad endelig være med ferskvands dyp.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af PederP »

Og endelig væk med liget. En lokal kompostbunke kan give dig cyano.
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er mordere

Indlæg af Gludoc »

Nicklossi skrev:Alternativt kan du smide en søhare i, den tager effektivt dine alger :)
Vil den være ok sammen med eremitkrebs (har 5 dværgeremitter + 2 store eremitter (Clibanarius))?
PederP skrev:Og endelig væk med liget. En lokal kompostbunke kan give dig cyano.
Den er skyllet ud :wc:
Jesper ØH skrev:Jeg vil mene der er over 90% chance for din Hugo er død af dit ferskvands dyp. Hvis dit akvarie er kørt ind, og værdierne er ok ? Så er det bare købe ny Hugo, og lad endelig være med ferskvands dyp.
Lyder som en plan - nu må jeg bare håbe at forhandleren vil sælge mig en til :be:
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem er mordere

Indlæg af Carsten »

Gludoc skrev:
Nicklossi skrev:Alternativt kan du smide en søhare i, den tager effektivt dine alger :)
Vil den være ok sammen med eremitkrebs (har 5 dværgeremitter + 2 store eremitter (Clibanarius))?
PederP skrev:Og endelig væk med liget. En lokal kompostbunke kan give dig cyano.
Den er skyllet ud :wc:
Jesper ØH skrev:Jeg vil mene der er over 90% chance for din Hugo er død af dit ferskvands dyp. Hvis dit akvarie er kørt ind, og værdierne er ok ? Så er det bare købe ny Hugo, og lad endelig være med ferskvands dyp.
Lyder som en plan - nu må jeg bare håbe at forhandleren vil sælge mig en til :be:
Læste du de sidste 2 linier i mit indlæg??
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Jeps. Der er rigeligt langhåret på stenene men også massere af små brune og grønne algebelægninger på bundlaget og ind imellem stenene, så den kommer ikke til at sulte.

Mht kirurg; Jeg har også planer om at sætte en gul og en palet kirurg i senere i processen. Jeg tænker bare at hvis jeg smider en i, så vil den jagte hver en fisk jeg smider i efterfølgende - eller er det helt ude i skoven? Jeg læste at de var ganske territoriale fisk?
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Carsten »

Du skal ikke forvente at Hugo, tager de totter. Det vil være lettere så at høste dem manuelt.
Jeg har ikke haft nogle problemer med gule kirurger som jager andre fisk.
De fleste gange er den totalt ligeglad. Dog kan det være et problem, at sætte andre kirurger ned som ligner den i form.

Hvor stort er dit akvarie?
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

Carsten skrev:Du skal ikke forvente at Hugo, tager de totter. Det vil være lettere så at høste dem manuelt.
Jeg har ikke haft nogle problemer med gule kirurger som jager andre fisk.
De fleste gange er den totalt ligeglad. Dog kan det være et problem, at sætte andre kirurger ned som ligner den i form.

Hvor stort er dit akvarie?
Det kan da være jeg skal igang med at høste - så slipper jeg også for at rense løsrevne totter som har sat sig i pumper og overløbskam hver aften :y

390 liter + ca 120 liter sump. (der mangler lidt lys i kanterne idet Maxspect 160W ikke helt er bred nok)

Lidt billeder nedenfor
001.JPG
002.JPG
003.JPG
Mvh Jeppe
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af FEM64 »

Enig med de andre om ferskvandsdyppet. Det ville jeg aldrig give mig ud i men mens jeg læser tråden tænker jeg ..... Startede du på levende sten? Kan du have fået en større krabbe med ind? De er hurtige nok til at nappe en fisk som sover og en lille Hugo har ikke en chance.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Gludoc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 125
Tilmeldt: tors 20. aug 2015 07:28
8
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Gludoc »

FEM64 skrev:Enig med de andre om ferskvandsdyppet. Det ville jeg aldrig give mig ud i men mens jeg læser tråden tænker jeg ..... Startede du på levende sten? Kan du have fået en større krabbe med ind? De er hurtige nok til at nappe en fisk som sover og en lille Hugo har ikke en chance.
Bah - det havde jeg lige svedt ud/ikke tænkt på... Jeg startede på tørre, rensede sten - undtagen 1 sten som blev hentet hos en anden akvarist. Den havde dog en hitchhiker krabbe med som jeg sloges med (for 3½ uge siden). Den mistede kloen, og jeg så den ikke siden. Så købte jeg en Pest trap for en uges tid siden og puttede lidt madding i den - men ingen krabbe fanget (fælden stod i baljen der hvor krabben sidst blev set i en 4-5 dage) så jeg tænkte at den nok var død pga. den manglende klo?

Kan den have groet en ny i mellemtiden (?) og gået efter Hugoen? Den havde en ok størrelse - vil gætte på at kroppen var en 2 cm i diameter.

EDIT - tilføjet et par (dårlige) billeder af krabben som jeg tog dengang...
IMG_5210.JPG
IMG_5211.JPG
Mvh Jeppe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Carsten »

Tvivler nu på at en krabbe med et skjold på 2 cm skulle kunne nakke en levende fisk. Men den kan sagens have taget for sig at retterne sammen med de andre, efter fisken var død
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvem er morderen?

Indlæg af Anden »

Den krabbe ligner en Paractaea monodi aka red eyed rock crab og den kan finde på at flytte rundt på pænt store sten og koral fragmenter, de er også kendt for at fange rejer og svage fisk eller langsomme fisk, men hos dig var fisken nok døde eller tæt på.
Jeg har selv en Paractaea monodi og den er en bandit til at stjæle plugs og andet til sin hule men den rør ik koraller eller andre dyr her hjemme men der bliver også serveret foder hver dag.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"