hvis den holder 'vand'

http://reefbuilders.com/2015/07/16/mind ... ve-coming/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er ret sikker på at det er ApexAnden skrev:Lidt uden for emnet men er der nogle ved om det hvem det var der kommer med fast par måler til montering i stenopsætning?
Gode argumenter/forklaring Poul - og det giver da for alvor noget spænding ift. når den kommer på markedet og der kommer noget end user erfaring.PoulD skrev:Mindstream har været nævnt herinde før. Jeg ser bestemt også frem til den kommer på gaden. Den kan jo tydeligvis fuldstændig udkonkurrere avanceret udstyr som i dag koster mange hundrede tusinde kroner.
Uden på nogen måde at ville være hverken arrogant eller lyseslukker vil jeg se det før jeg tror, at man kan måle KH med en probe (uden at tilsætte et eller andet til vandet). End ikke de mest avancerede ICP-MS laboratorier kan vist måle KH uden at kombinere med titrering. Man kan formentlig fremstille prober som i kombination med specielle membraner kan måle næsten alle mulige andre vandparametre som vi saltvandsnørder går op i (omend nogle nok vil være meget kostbare), men karbonathårdhed er jo ikke en ting som er i vandet. Det er et tal for vandet evne til at buffe syre uden det går ud over pH.
Måske er det mig der har en for snæver fantasi, men jeg kan ikke forestille mig hvordan man med tilgængelig teknologi skulle kunne måle KH med rimelig præcision uden at tilsætte syre eller anden form for titrator (og er det med titrering er det jo ikke så revolutionerende. F.eks, har Hanna jo allerede instrumenter som kan måle KH, Ca, PO4 o.s.v. Man kan måske diskutere nøjagtigheden men det er jo også relativt billige instrumenter)