http://www.advancedaquarist.com/blog/ba ... -nutrition" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh
Peder
Skal man være helt stringent, fortæller undersøgelsen kun, at denne koral er mere modstandsdygtig over for midlertidige temperaturstigninger hvis den lever i et miljø hvor der både er N, P og zooplankton i en koncentration højere end i NSW. Er P-koncentrationen ikke forhøjet, er konsekvenserne af temperaturstigningen værre.Tutter skrev:Spænende, jeg læser det sådan at har man et højt næringsindhold (det har jeg) kan man bedre korallernes tilstand ved øget tilførsel af zooplanton (mad) men er det så kun gældende ved samtidig høj temp er jeg ikke sikker på? Jeg et så også usikker på om jeg skal fodre med fx reefpearls eller easy Reef. Har jeg forstået det rigtigt?
Nu er der jo også tale om et referat af den egentlige artikel, så det sætter nok nødvendigheden for referencer lidt nedole kekkonen skrev:Peder,helt ärlig saa Gad jeg Ikke läse den,det er kun en reference i Bunden af Artikkelen
Abstract
Worldwide increase in seawater temperature represents one of the major threats affecting corals, which experience bleaching, and thereafter a significant decrease in photosynthesis and calcification. The impact of bleaching on coral physiology may be exacerbated when coupled with eutrophication, i.e., increasing plankton, inorganic nutrient concentrations, sedimentation and turbidity due to coastal urbanization. Whereas zooplankton provision (heterotrophy) may alleviate the negative consequences of thermal stress, inorganic nutrient supply may exacerbate them, which creates a paradox. Our experimental study aims to disentangle the effects of these two components of eutrophication on the physiological response of Turbinaria reniformis subject to normal and to a short-term temperature increase. Additionally, three different inorganic nutrient ratios were tested to assess the influence of nutrient stoichiometry on coral physiology: control (ambient SW 0.5 μM N and 0.1 μM P), N only (ambient + 2 μM N) and N + P (ambient + 2 μM N and + 0.5 μM P). Our results show a deleterious effect of a 2 μM nitrate enrichment alone (N) on coral photosynthetic processes under thermal stress as well as on calcification rates when associated with heterotrophy. On the contrary, a coupled nitrate and phosphorus enrichment (N + P) maintained coral metabolism and calcification during thermal stress and enhanced them when combined with heterotrophy. Broadly, our results shed light on the tight relationship existing between inorganic nutrient availability and heterotrophy. Moreover, it assesses the relevance of N: P stoichiometry as a determining factor for the health of the holobiont that may be adapted to specific nutrient ratios in its surrounding environment.
Men Ole, artiklen er jo baseret på helt ny forskning fra et forskerhold på en anerkendt videnskabelig institution i Miami. En artikel baseret på en videnskabelig undersøgelse af noget som åbenbart ikke har være undersøgt før, kan vel af gode grunde ikke have så forfærdelig mange referencer? Hvis man afviser at høre/læse om ny forskning med baggrund i det, tror du så ikke man let kan komme til at halte lidt bagefter?ole kekkonen skrev:Peder,helt ärlig saa Gad jeg Ikke läse den,det er kun en reference i Bunden af Artikkelen
Tak for uddybning.jonas _sandager skrev:Skal man være helt stringent, fortæller undersøgelsen kun, at denne koral er mere modstandsdygtig over for midlertidige temperaturstigninger hvis den lever i et miljø hvor der både er N, P og zooplankton i en koncentration højere end i NSW. Er P-koncentrationen ikke forhøjet, er konsekvenserne af temperaturstigningen værre.Tutter skrev:Spænende, jeg læser det sådan at har man et højt næringsindhold (det har jeg) kan man bedre korallernes tilstand ved øget tilførsel af zooplanton (mad) men er det så kun gældende ved samtidig høj temp er jeg ikke sikker på? Jeg et så også usikker på om jeg skal fodre med fx reefpearls eller easy Reef. Har jeg forstået det rigtigt?
Jeg er ikke uenig i, at det er en vældig interessant observation. Dog tror jeg lige at man skal tage resultatet med et gran salt, når vi skal oversætte det til vores glaskasser - selv hvis vi antager at resultatet ikke kun giver en indikation om modstandsdygtighed overfor temperatursvingninger, men i stedet antyder en generel sundhedstilstand.
Jeg vil vove den påstand, at vandet i de fleste af vores akvarier har næringsværdier, der ligger over normalkoncentrationen på revet (se http://reefkeeping.com/issues/2004-05/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;), mens vi har betydeligt færre zooplankton. Således er det vi kan konkludere sådan set kun, at det ikke nytter noget at jagte rene nuller i enten P eller N. Kan vi måle andet end nul i det ene, skal vi også kunne det for det andet. Og ud over det, kan vi se at det altid er en god idé at sørge for så meget zooplankton i vandet som muligt, og at dette er specielt vigtigt når man har forhøjet næringskoncentration (hvilket vi jo så stort set altid har i forhold til NSW).