Valget faldt på et brugt RSM 250. Vi har altid været vilde med designet, men udmærket klar over at det ikke er det mest optimale teknik der sidder deri. Så missionen blev at lave det så lydløst som muligt.
Første skridt var udskiftning af blæserne i låget. Jeg søgte rundt på nettet og især her på forum, og fandt ud af at fractal design silent series 60 x 25 mm blæsere var sagen. MEN da de kom viste det sig at de ikke passede deri! Af uransagelige årsager kunne de ikke være bredere end 20 mm til vores akvarie, så de eneste jeg kunne finde var disse: https://www.dustinhome.dk/product/50103 ... -sy602012l" onclick="window.open(this.href);return false;
De passede perfekt og siger kun en brøkdel af de originale!

Næste skridt var lyset (Selvfølgelig ikke pga støj. Men de rør der sad i trængte til en udskiftning). Lidt søgning på nettet gav følgende tip, og rørene blev bestilt:
3x ATI Blue Plus
2x ATI Aquablue special
1x Purple Plus
Hvilket giver et superfint lys

Så var akvariet klar til at blive fyldt med indholdet fra vores reef max. Derudover skulle der selvfølgelig nogle ekstra sten i. Jeg har aldrig været til en alt for kompakt stensætning, så jeg rensede en masse døde sten og byggede en søjle.
Da jeg har en meget utålmodig mand i huset, er der allerede efter en måned blevet tilført lidt superfine fragmenter (tak til Anders GS

Så kom overvejelserne i forhold til skummeren. RSM 250 er indrettet så tåbeligt at vandhøjden i displaytanken ligger ca 2 cm fra rammen. Det passer så glimrende med at når man sidder i en stol og nyder at kigge ind i akvariet, får man lyset lige i øjnene. Den originale skummer tillader ikke højere vandstand, så hvis man vil hæve vandstanden i DT, så man ikke får lyset i øjnene, kan man istedet nyde lyden af vandfald i sumpen.Den forrige ejer havde kørt med den originale skummer. -Og taget højde for dette! Han havde lagt et stykke plastik under skummeren og dermed hævet den. Hvilket så resulterede i at lågen bagi akvariet ikke kunne lukkes. Det syntes jeg ikke var videre fikst...
Derudover larmede skummeren ad H til og var helt umulig at indstille. Så jagten gik ind på en bedre skummer.
Endnu engang blev nettet gennemtrawlet. Umiddelbart var alternativet Deltec eller tunze. Men erfaringerne med disse, lod en del tilbage at ønske. Til gengæld kom jeg i tanker om den skummer vi havde i vores cube. Det var en ferplast bluskimmer 550. Superfin og lydløs skummer! Og så vidt jeg huskede, ikke særlig stor, og passede derfor måske i sumpen på RSM´et...
Og bingo! Yderligere søgning gav resultater på tyske og hollandske saltvandssider hvor netop denne skummer er meget brugt i RSM 250.
Den er komplet umulig at opstøve i DK, men jeg fandt den på Amazon.de til den nette sum af 936 kr incl fragt

Den passede på et my i sumpen. Helt lydløs, undtagen lidt susen fra bobler selvfølgelig. Og vandstanden kunne hæves så jeg ikke længere fik lyset i øjnene

MEN i løbet af de sidste par dage er den begyndt at larme mere og mere, og sende mikrobobler ud i DT. Jeg har brugt hele weekenden på at prøve at løse problemet. Men det eneste jeg har fået ud af det er rynkede fingre, boblehelvede i DT og nu en returpumpe som er begyndt at skabe sig. Men nu overdøver den så i det mindste skummeren.

Jeg er noget uforstående overfor dette. Den vi havde i cuben gav slet ikke disse problemer, men med hensyn til støj, så var den jo også pakket væk i skabet i sumpen under akvariet...
Men her i eftermiddag gav jeg så til sidst op og skrev en meget vred mail til forhandleren. Der var hurtigt svar tilbage. -De sender en ny øjeblikkelig sammen med en returslip med betalt porto til den gamle. Sådan!

Så nu venter jeg bare på at den nye ankommer, og krydser fingre for at den virker som forventet.
Fortsættelse følger...