"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

filtersokker

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

filtersokker

Indlæg af Psyk-mads »

Halløj.

Jeg kunne godt tænke mig at høre folks meninger ang filtersokker, da jeg overvejer at integrere sådan nogle i min sump.

1. virker det?
2. er det en skidt samler/ nitratbombe?
3. hvilken størrelse/ finhed ville være mest hensigtsmæssig?

fortsat god torsdag
Senest rettet af Psyk-mads tors 1. okt 2015 11:13, rettet i alt 2 gange.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: filtersokker

Indlæg af kanstrup »

Nu kan det godt være at det er mig der har misforstået noget? Men en filtersok og en reaktor er da to vidt forskellige ting. Du skal ik komme noget i en filtersok, den har til formål at filtrere vandet, ganske som navnet antyder. Så ja den samler alt det skidt der kommer ned i den. :-)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: filtersokker

Indlæg af Psyk-mads »

ARH tusind tak! det er mig der har misforstået det fuldstændigt :-D jeg havde den opfattelse at man brugte dem til at placere en eller anden form for filtermedie i :-P

jamen der kan man bare se!
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: filtersokker

Indlæg af Tutter »

Kan man ikke bruge filtersokker til begge dele? Den her er da til kul mm.
http://www.fish-street.com/replacement_ ... _inch_inch" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
12
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: filtersokker

Indlæg af Michael_F »

Der er nogen som bruger filtersokker til at filtrere med medie. Fx kul eller rowaphos. Det skal være et sted hvor vandet tvinges igennem mediet, så fx kan du ha en filtersok med medie på dit nedløb.
verup
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 364
Tilmeldt: fre 26. jun 2009 00:32
14
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hillerød

Re: filtersokker

Indlæg af verup »

der er mange der bruger det i stedet for reaktor hvis man ikkehar nok plads i sumpen til reaktor.
For at svare på dit spørgsmål:
1. Ja vandet løber jo igennem mediet ligesom i en reaktor det er bare ikke lige så effektivt og man skal sørge for at vandet ikke har mulighed for at løbe udenom
2. Kan det selvfølgelig blive, men normalt ikke noget problem da mediet alligevel bliver skiftet regelmæssigt og det ofte er små mængder vi snakker om
3. Pas
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: filtersokker

Indlæg af PoulD »

Så mangler der vist kun svar på spørgsmål 3
Hvor fin den bør være afhænger en hel del af hvilket medie du har tænkt dig at bruge den til.
Generelt vil jeg mene jo finere jo bedre, men på den anden side bliver det jo uoverkommeligt hvis du skal vaske den hver halve time fordi den stopper for hurtigt til. Vær dog opmærksom på:
En ulempe der kan være ved filtersokker på nedløbet (eller anden mekanisk filtrering) er, at det tager al det fritflydende detrius som forskellige filterfeeders skulle leve af, og formentlig også det meste zooplankton / pods.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: filtersokker

Indlæg af FEM64 »

Jeg bruger 100 my. Har to stk. på mine ca. 1000 L vand. De renses et par gange om ugen og det er lavet så når de ikke kan følge med, så løber det bare over/forbi dem og videre i sumpen. Jeg har stadigvæk en smule svæv i vandet med de tager ret meget alligevel. Jeg vil ikke undvære dem og "gad" jeg tømme sumpen, så lavede jeg plads til 2 mere.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"