Lys og fisk
- Hareskov
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2013
Lys og fisk
Hej Alle
Som overskriften siger, så ville jeg egentligt gerne finde ud af, hvor længe mine fisk og min musling, kan leve med intet lys. Grunden er at jeg opgraderer, men vil tage teknik med over i det nye, og ved ikke om det derfor er nemmest at sælge både fisk og musling, og så købe nye senere, eller om de kan hygge sig uden lys, mens det nye kører ind.
Hvad er jeres erfaringer?
Mvh Anders
Som overskriften siger, så ville jeg egentligt gerne finde ud af, hvor længe mine fisk og min musling, kan leve med intet lys. Grunden er at jeg opgraderer, men vil tage teknik med over i det nye, og ved ikke om det derfor er nemmest at sælge både fisk og musling, og så købe nye senere, eller om de kan hygge sig uden lys, mens det nye kører ind.
Hvad er jeres erfaringer?
Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Re: Lys og fisk
Intet problem med fiskede. Men muslingen kræver meget lys. Så den må videre.
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Ja som de andre siger vil jeg også sælge eller få passet muslingen 
Hvad fisk angår kan de sagtens leve uden lys, men du kan jo altid sætte en billig glødepære op ved dem. Det hjælper dem ihvertfald når du fodre

Hvad fisk angår kan de sagtens leve uden lys, men du kan jo altid sætte en billig glødepære op ved dem. Det hjælper dem ihvertfald når du fodre

Mvh Thomas
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hvis du skal ha musling(er) og andet lignende i pleje så kan jeg passe.... Jeg kan desværre ikke tilbyde at passe fisk..... Vil ikke sætte flere i baljen. Du kan smide en sms på 31 5000 38.
Hilsen Charlie
Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Hillerød
Jeg ville gå så langt og sige at lyset intet betyder for fiskene, kun for muslingen, som der nok skal findes en anden løsning på.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
En mulighed kunne måske også være at lade lyset blive over din gamle balje under indkøring af den nye.
Der er mange erfarne som argumenterer godt for at have lyset slukket i hvert fald de første 4 uger under indkøring (der er dog også enkelte der argumenterer for det modsatte). Et af argumenterne for ingen lys er, at bakteriekulturen får mindre konkurrence fra alger. Om lys eller ingen lys er bedst afhænger formentlig også en del af hvad det er for LS man kommer i baljen (er det døde LS eller levende LS? Kommer de direkte fra havet eller har de været brugt i en anden balje? Ønsker man at evt. alger og andre fotosyntetiske organismer der måtte være på dem skal dø? o.s.v.). Bakteriekulturen, som vel er det der skal opbygges under indkøring, behøver formentlig kun ganske lidt eller ingen lys.
Tror du i øvrigt ikke du alligevel bliver nødt til at købe en ekstra lampe nu du opgraderer til en over dobbelt så stor balje?
Der er mange erfarne som argumenterer godt for at have lyset slukket i hvert fald de første 4 uger under indkøring (der er dog også enkelte der argumenterer for det modsatte). Et af argumenterne for ingen lys er, at bakteriekulturen får mindre konkurrence fra alger. Om lys eller ingen lys er bedst afhænger formentlig også en del af hvad det er for LS man kommer i baljen (er det døde LS eller levende LS? Kommer de direkte fra havet eller har de været brugt i en anden balje? Ønsker man at evt. alger og andre fotosyntetiske organismer der måtte være på dem skal dø? o.s.v.). Bakteriekulturen, som vel er det der skal opbygges under indkøring, behøver formentlig kun ganske lidt eller ingen lys.
Tror du i øvrigt ikke du alligevel bliver nødt til at købe en ekstra lampe nu du opgraderer til en over dobbelt så stor balje?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Ifbm. Med det du skriver Poul, så var jeg stort set uden lys under min indkøring af mit 720l. Det skyldtes at mine daværende radion lamper valgte dø (blæserne) og måtte til Tyskland. Mener at jeg kun kørte med een lampe, hvilket "forstyrrerede" indkøringen..
Da der så kom fuldt lys på igen (efter en månedes tid , så vidt jeg husker), så blussede algerne for alvor op. De forsvandt selvfølglig igen. Om det har noget at sige mht. Bakteriekulturen, ved jeg ikke.
Uden lys, så trækker man vel nok bare indkøringen ud..
Da der så kom fuldt lys på igen (efter en månedes tid , så vidt jeg husker), så blussede algerne for alvor op. De forsvandt selvfølglig igen. Om det har noget at sige mht. Bakteriekulturen, ved jeg ikke.
Morten
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Hvis man får et algeboom når man sætter lys på, så må der nødvendigvis være en masse næring i vandet. Hvor skulle al den næring komme fra hvis der ikke er fisk og man ikke fodrer?MoG skrev:Ifbm. Med det du skriver Poul, så var jeg stort set uden lys under min indkøring af mit 720l. Det skyldtes at mine daværende radion lamper valgte dø (blæserne) og måtte til Tyskland. Mener at jeg kun kørte med een lampe, hvilket "forstyrrerede" indkøringen..
Kan det måske tænkes du har taget dine LS med over fra din tidligere balje, og de har måske har været godt fyldt med næring som endnu ikke har været helt væk da du satte lys på? Eller har du måske tilført mere end een fisk ad gangen? Eller for hurtig efter hinanden? således, at bakterierne ikke har kunnet nå at formere sig i samme tempo?
Jeg ved det ikke. Det er som sagt bare hvad jeg har noteret mig, at mange af de meget erfarne på udenlandske fora mener.
EDIT: Husk også på, at hvis det er levende LS du har brugt, så skal alt hvad der er fotosyntetisk først dø og omsættes helt, hvis man kører uden lys. Hvis du har kørt med en lampe har du måske så at sige, sat dig mellem 2 stole og trukket dette i langdrag.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Hareskov
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
Hej Charliecharlie saltvand skrev:Hvis du skal ha musling(er) og andet lignende i pleje så kan jeg passe.... Jeg kan desværre ikke tilbyde at passe fisk..... Vil ikke sætte flere i baljen. Du kan smide en sms på 31 5000 38.
Hilsen Charlie
Tusind tak for tilbudet, det kan godt være jeg vil benytte mig af det. For så er det jo kun de kære fisk tilbage.
Mvh Anders
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
- Hareskov
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
Hej Alle
Tak for alt jeres hjælp og råd. Var ops på muslingen, men ikke sikker på om fisk ville stresse helt vildt, hvis man slukkede lyset i et par Md, og så smed den over i en balje med lys
. Skulle jo nødig have syge fisk bagefter, meningen var jo netop at forbedre deres forhold.
Vedr Lys og indkøring, så mener jeg selv at der skal lys over. Har ca 30kg døde sten og poder med en fra eget akvarie i det nye. Resten kommer også fra mit gamle akvarie, men de skal lige renses først da der er cyano pt. Gider ikke slæbe det med over i det nye. Nå men sidst havde jeg ikke lys over til at starte med, og det gav en helvedes masse alger da lyset endelig kom. Så ikke igen, denne gang bliver det med lys fra start
Mange tak Anders
Tak for alt jeres hjælp og råd. Var ops på muslingen, men ikke sikker på om fisk ville stresse helt vildt, hvis man slukkede lyset i et par Md, og så smed den over i en balje med lys

Vedr Lys og indkøring, så mener jeg selv at der skal lys over. Har ca 30kg døde sten og poder med en fra eget akvarie i det nye. Resten kommer også fra mit gamle akvarie, men de skal lige renses først da der er cyano pt. Gider ikke slæbe det med over i det nye. Nå men sidst havde jeg ikke lys over til at starte med, og det gav en helvedes masse alger da lyset endelig kom. Så ikke igen, denne gang bliver det med lys fra start

Mange tak Anders
- Hareskov
- Naso kirurg
- Reactions:
- 13
Hej PoulPoulD skrev:En mulighed kunne måske også være at lade lyset blive over din gamle balje under indkøring af den nye.
Havde ikke lige set tillægs spørgsmålet. Vedr lys så skriver fabrikanten at den dækker 120*70cm. Nu er baljen så 125*75cm, men mon ikke de sidste 5 cm på hver led går an. Kan jo altid have nogle ikke lyskrævende koraller ude i siderne. Ellers hvis ikke, så må jeg finde noget nyt lys senere.
Mvh Anders