Pumpe skift

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Pumpe skift

Indlæg af Psyk-mads »

Hej med jer.

Jeg overvejer at skifte min gyre 130 ud til noget andet da den simpelthen ikke passer til min kumme!
Enten blæser den hele bundlaget op, eller også giver den ikke nok flow i baljen.
Mit akvarie har målene: 700 x 700 x 500 mm, ca 240 liter.

Jeg har overvejet en af de nye Vortech QD pumper. Men vil det være nok med en? Og egner den sig til en cube?

Ellers er der jo også et par tunze 6055 eller nogle jebao pumper. Hvor får jeg mest for mine penge, og hvilke(n) ville passe bedst til et akvarie med de mål?

Mvh Mads
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumpe skift

Indlæg af Mic4700 »

Prøv en Vortech mp40 wqd. pumpe , er ret sikker på du ikke bliver skuffet , jeg har 1 stk. mp40 wqd. i min balje med disse mål (90*50*53) og det er mere end rigeligt med 1 stk.
Jeg bliver mere og mere glad for denne pumpe , har haft ret mange forskellige pumper igennem de sidste år, men denne er klart min favorit ,mine koraller har aldrig haft så meget polyp udfoldelse som nu , og jeg mener denne pumpe er en del af årsagen.
Mvh. Michael
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
10
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af thni »

Tror du skal gå efter 2 stk mp10 så:) ellers er det svært med en cube
Mvh Thomas
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

2 mp10 kunne jeg godt finde på at købe. Ville helst have mp40, men hvis jeg bliver nød til at købe to af dem, bliver det nok for dyrt :-)

Tror i at mp10 er kraftige nok?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Jeg har mp10 qd i mit 54 liter. Tror at du bliver gladest for mp40.
o_O
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Men ville en mp40 kunne levere et ordentligt flow i sådan et akvarie? Ville jeg ikke bare ende med samme problem som Gyren? :-D undskyld de mange spørgsnål
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Evt overvej to jebao rw8? :)
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

Generelt syntes jeg Vortech laver et rigtig fedt flow - bedre end f.eks. Tunzes. Jeg kender desværre ikke så meget til Jebao pumperne, men må nok også melde mig på holdet som anbefaler Vortech. Det nye vådhoved skulle også lave et bedre og bredere flow end i den gamle :)
dyr200
Reactions:

Indlæg af dyr200 »

Har selv haft en mp 40 og syntes den larmede, men leverede et rigtig godt flow i akvariet ;-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Men de nye QD larmer ikke. Jeg ville starte med én mp40 og så spare sammen til en mere hvis det blev nødvendigt. Husk at købe wireless så de kan arbejde sammen. Så kan du nemlig udnytte alle indstillinger.
o_O
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Som det ser ud nu, er der kun en væg i akvariet hvor de vil kunne sidde da det kræver ca 50 mm luft bagudtil, og mit akvarie står i et hjørne. Vil det være et problem?
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

Jones skrev:Men de nye QD larmer ikke. Jeg ville starte med én mp40 og så spare sammen til en mere hvis det blev nødvendigt. Husk at købe wireless så de kan arbejde sammen. Så kan du nemlig udnytte alle indstillinger.
Enig :GO
Dog tror jeg ikke det bliver nødvendigt med mere end 1 stk. Mp40 wqd.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg kan forstå på det hele at vortech er stjernen blandt de pumper jeg har listet op :-p er der nogle der har erfaring med cirkulation i et kubeformet akvarie?
TRG
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød

Indlæg af TRG »

Er Vortech'en virkelig så meget bedre end Gyre?
Jeg har selv en Gyre 130, og er egentlig ok tilfreds med den. Jeg har ikke den WOW-følelse, som mange andre har, men den rykker da vandet.
Umiddelbart lyder det "mærkeligt", at sådan en lille pumpe laver bredere flow end Gyren, der trods alt er meget længere?
Der er også mange der siger, at der ikke er døde steder i akvariet med Gyren, på grund af den måde vandet bliver flyttet på, og man ikke kan få samme effekt ud af en Vortech pumpe.
Jeg kan godt se udfordringen, hvis akvariets mål ikke tillader Gyren at arbejde ordenligt, og synes jeg har hørt andre sige det samme, om cube akvarier.

Jeg overvejer selv at købe en Vortech mp40qd, bare for at kunne sammenligne, og så sælge den der taber testen, men igen - og det er bare en nybegynders glade mening - så længe vandet bliver flyttet, og der er bevægelse på i hele akvariet, så det vel lige meget om det er en Gyre eller Vortech der gør det? :-)
DBH
Tim
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Gyren laver et super fint flow, problemet i mit tilfælde er akvariets udformning. Jeg har aldrig haft en vortech. Så jeg kan ikke udtale mig om dens flow. Jeg kan jo også risikere samme problem med den, som med gyren. Jeg kan ikke helt finde ud af ohm det er fordi at jeg kun har 1 pumpe, at jeg oplever de problemer som jeg gør.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har den gamle vortech ES 40, og køber nok den nye QD nu her. Kan kun sige at med den nye pumpe som leverer mere flow end den gamle ES, så vil jeg garanterer du får flow. Jeg har kun 1 stk MP40es i mit akvarie, og den kører 1/2 styrke i mit 100cm lange akvarie, og der er masser af flow. Vortech har længe været førende ang flow, og det lyder det stadig som om den er :)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Jesper ØH skrev:Jeg har den gamle vortech ES 40, og køber nok den nye QD nu her. Kan kun sige at med den nye pumpe som leverer mere flow end den gamle ES, så vil jeg garanterer du får flow. Jeg har kun 1 stk MP40es i mit akvarie, og den kører 1/2 styrke i mit 100cm lange akvarie, og der er masser af flow. Vortech har længe været førende ang flow, og det lyder det stadig som om den er :)
Men vil den også egne sig til et akvarie med en bredde på 70 cm? Problemet med gyren er jo at den er vildt god i et aflangt akvarie, men i en kube syntes jeg ikke rigtig den dur :-(
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

En vortech har et enormt undersug jeg ikke har oplevet ved andre pumper. Men ja det er en kendt sag, at cirkulation er et problem i et kube. Det med din gyre, har jeg hørt flere sige at de mangler cirkulation især i midten af akvariumet.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Nu har jeg ingen erfaring med Vortech, men kunne du ikke blande, så du bruger en mp10 og en mp40? Det ville da spar lidt knaster og heller ikke fylde helt så meget.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Ja som Jonas skriver. Eller bruge gyre 130 til bag sten evt ? Og så QD 40.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Det var da slet ikke så tosset en ide! Tak for det drenge :-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Har et enkelt spørgsmål ang. mp40qd, så ville ikke lige oprette mit eget emne, håber det er ok med trådstarter! :)

Jeg har en rumdeler der er 120 lang og 50 bred og 60 høj, med overløb i midten af den ene side.
Ville jeg på overløbet kunne montere en mp40qd med motordelen inde i overløbet (under vand) og så regne med at jeg får nok flow, evt. assisteret af en tunze 6045 eller 6065? :-)
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Nicklossi skrev:Har et enkelt spørgsmål ang. mp40qd, så ville ikke lige oprette mit eget emne, håber det er ok med trådstarter! :)

Jeg har en rumdeler der er 120 lang og 50 bred og 60 høj, med overløb i midten af den ene side.
Ville jeg på overløbet kunne montere en mp40qd med motordelen inde i overløbet (under vand) og så regne med at jeg får nok flow, evt. assisteret af en tunze 6045 eller 6065? :-)
Bare slå dig løs :-D

P.s.

Nu har jeg læst lidt frem og tilbage ang. Vortech pumperne og det lyder lidt til, på de udenlandske foras, at den kræver 2 af slagsen der kan sidde overfor hinanden for at fungere optimalt. Har det noget på sig? Jeg har nemlig ikke mulighed for at sætte nogen overfor hinanden
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Nicklossi skrev:Har et enkelt spørgsmål ang. mp40qd, så ville ikke lige oprette mit eget emne, håber det er ok med trådstarter! :)

Motordelen kan ikke neddykkes i vand. Iden med vortech er at motordelen, sidder uden for akvariet og dermed ikke udvikler varme i akvariet.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Hej Mads,

Har du ikke overvejet at prøve at sætte din Gyre lodret - så den ene propel peger langs bagsiden og den anden propel langs siden, da du på den måde så "halvere" flowet, fordi at de peger hver deres vej, og ikke som du har nu, hvor begge propeller peger i samme retnign - håber, at du kan følge mig?

Det tror jeg, vil afhjælpe på dit problem :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jebao rw 8 vil også kunne gøre det, men du skal nok have to stk. De er også super lydløse, men stadig ikke det brede flow som vortech giver. Det som Marco skriver er også en super ide, hvis der er flow nok til det ?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jesper ØH skrev:Det som Marco skriver er også en super ide, hvis der er flow nok til det ?
Jeg mener, at hver rotor yder det samme, selv de bliver roteret, da man vidst bare kan rotere de to propeller i hver sin retning, ligesom vi kender det så Tunze-pumperne, men det er kun, hvad jeg har forstået på det, som folk har forklaret, da den jo har flere indstillingsmuligheder, hvor flowet skal hen :happy:

Men kan have misforstået noget, så må dem, som har erfaring med den endelig rette mig :beer:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

TRG skrev:Er Vortech'en virkelig så meget bedre end Gyre?
Jeg har selv en Gyre 130, og er egentlig ok tilfreds med den. Jeg har ikke den WOW-følelse, som mange andre har, men den rykker da vandet.
Umiddelbart lyder det "mærkeligt", at sådan en lille pumpe laver bredere flow end Gyren, der trods alt er meget længere?
Der er også mange der siger, at der ikke er døde steder i akvariet med Gyren, på grund af den måde vandet bliver flyttet på, og man ikke kan få samme effekt ud af en Vortech pumpe.
Jeg kan godt se udfordringen, hvis akvariets mål ikke tillader Gyren at arbejde ordenligt, og synes jeg har hørt andre sige det samme, om cube akvarier.

Jeg overvejer selv at købe en Vortech mp40qd, bare for at kunne sammenligne, og så sælge den der taber testen, men igen - og det er bare en nybegynders glade mening - så længe vandet bliver flyttet, og der er bevægelse på i hele akvariet, så det vel lige meget om det er en Gyre eller Vortech der gør det? :-)
Hej Tim.
Begge pumper er gode på hver deres måde , det er ikke min hensigt og lave konkurrence mellem Vortech og Maxspect gyre overhovedet , hvis du er glad for din gyre og syntes den gør det godt er det jo super for dig , så ville jeg da bare beholde den , det der er fedt ved Vortech er kvaliteten af selve pumpen og controller , samt der er mulighed for Wireless opkobling af flere pumper snakker sammen , og det brede Flow den laver , de mange programmuligheder , og ikke minst der er styr på det Flow den laver , det er ikke ukontrolleret som på mange andre pumper. Syntes ikke man kan sige der er en vinder og en taber begge pumper gør det godt på hver deres måde :y
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Marco R skrev:
Jesper ØH skrev:Det som Marco skriver er også en super ide, hvis der er flow nok til det ?
Jeg mener, at hver rotor yder det samme, selv de bliver roteret, da man vidst bare kan rotere de to propeller i hver sin retning, ligesom vi kender det så Tunze-pumperne, men det er kun, hvad jeg har forstået på det, som folk har forklaret, da den jo har flere indstillingsmuligheder, hvor flowet skal hen :happy:

Men kan have misforstået noget, så må dem, som har erfaring med den endelig rette mig :beer:
Sådan har jeg mine to Gyre til at køre i mit hjørneakvarie.
Der sidder en på hver panorama rude,med den øverste del drejet mod bagglas.
Og den nederste del drejet langs frontglas.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Mads, hvordan sidder den GYRE egentligt? I en cube balje må den da være perfekt hvis den sættes horisontalt midt på bagvæggen 5-8 cm fra overfladen? Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"