Rød slimalge i indkøring - problem?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Midtjylland
Rød slimalge i indkøring - problem?
Hej folkens,
Jeg har brug for lidt guidance. Jeg er ved at køre mit akvarie ind - har kørt i 15 dage med en enkelt levende LS og en del døde LS. På den levende LS er der begyndt at blomstre lidt (hvad jeg tror er) røde slimalger frem. Skal jeg forsøge at fjerne dem? Hvordan? eller er det helt normalt i indkøringen. Det skal siges at jeg lige har forsøgt at fange en hitchhiker krabbe i baljen (uden held) men det kan have tilført lidt ekstra næring til vandet idet jeg brugte lidt reje til at lokke med
Tak for hjælpen!
Jeg har brug for lidt guidance. Jeg er ved at køre mit akvarie ind - har kørt i 15 dage med en enkelt levende LS og en del døde LS. På den levende LS er der begyndt at blomstre lidt (hvad jeg tror er) røde slimalger frem. Skal jeg forsøge at fjerne dem? Hvordan? eller er det helt normalt i indkøringen. Det skal siges at jeg lige har forsøgt at fange en hitchhiker krabbe i baljen (uden held) men det kan have tilført lidt ekstra næring til vandet idet jeg brugte lidt reje til at lokke med
Tak for hjælpen!
Mvh Jeppe
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Rød slimalge i indkøring - problem?
Umiddelbart syntes jeg ikke det ligner cyano. Tror bare det er indkøringsfasen der er igang med at blomstre. Ville lige se tiden an
Mvh Thomas
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Det er svært at se på dit billede hvad det er. Noget af det ligner sågar kalkalger. Det er vist i øvrigt heller ikke nogen katastrofe, at få lidt cyano under indkøring. Jeg ville bestemt også gøre som thni foreslår, se lidt tiden lidt an.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Du har et godt "tæppe" af cyano - hvis du er typen der kan li at gøre nogte, så sug det væk med en tynd plastslange.
Ellers lad det være, såfremt det ikke bliver værre- og som de andre siger. Lad indkøring fortsætte i ro og mag
Velkommen til hobbyen
Mvh
Peder
Ellers lad det være, såfremt det ikke bliver værre- og som de andre siger. Lad indkøring fortsætte i ro og mag
Velkommen til hobbyen

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
Tak for svarene - jeg vil lade det sidde og se om det breder sig til de omkringliggende sten. Nu hvor jeg har jer; Har I nogle gode fif til at indfange en krabbe? Jeg har brugt en oversavet ½liters flaske som jeg lagde lidt reje ned i bunden af og stillede den i en 45graders vinkel. Krabben var ivrig efter at komme ned til rejen, men lige så snart den begyndte at gå ned i flasken og benene begyndte at glide, så kravlede den flux tilbage ind i stenen.
Mvh Jeppe
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hvad med at prøve at lægge flasken helt ned?Gludoc skrev:Tak for svarene - jeg vil lade det sidde og se om det breder sig til de omkringliggende sten. Nu hvor jeg har jer; Har I nogle gode fif til at indfange en krabbe? Jeg har brugt en oversavet ½liters flaske som jeg lagde lidt reje ned i bunden af og stillede den i en 45graders vinkel. Krabben var ivrig efter at komme ned til rejen, men lige så snart den begyndte at gå ned i flasken og benene begyndte at glide, så kravlede den flux tilbage ind i stenen.
Jeg har også haft held med at holde en lang plexiglas stang (min DIY rudeskraber) lige over "huleåbningen" og så trykke den hårdt ned oveni krabben når den kommer ud. Den metode kræver dog en bushjægers tålmodighed og du har kun et skud i bøssen. Rammer du ved siden af, ser du ikke krabben i meget langt tid efter.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
OK - tak for det. Jeg må prøve at lægge flasken ned og sidde på lur. Dog fik den stakkels krabbe revet kloen af ved sidste kamp, så mon ikke det tager lidt tid inden den kommer frem igen 

Mvh Jeppe
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Æh, måske dumt at spørge om, men du har vel sat toppen af flasken omvendt ned i den nederste del? Ideen er jo, at krabben skal kunne komme derind og ikke kan slippe ud igen, så du behøver måske ikke sidde og stirre på fælden og være bange for at blinke med øjneneGludoc skrev:OK - tak for det. Jeg må prøve at lægge flasken ned og sidde på lur. Dog fik den stakkels krabbe revet kloen af ved sidste kamp, så mon ikke det tager lidt tid inden den kommer frem igen

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 9
joeh, men problemet er at når den kommer til det glatte stykke på flasken, så hopper den ud igen (den har 2 af de bagerste ben solidt plantet i den levende sten som flasken stod op ad) - men jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at jeg gør noget galt 

Mvh Jeppe