Du har selvfølgelig ret i, at hvis an har en lampe og der faktisk er en gavnlig effekt af UVR for revdyrene, så giver det dårlig mening at skærme af for det.
Min første kommentar gik mest på, at har man en LED-lampe uden rigtige UV-dioder, så kan det jo være fløjtende lige meget om man har dækglas eller ej. Er der ikke noget UV fra lampen, så kommer der det heller ikke af at man ikke skærmer for det.
Det følgende må du meget gerne tage som et reelt åbent spørgsmål, da jeg spørger af nysgerrighed og ikke prøver at være polemisk

Men ved du (eller andre) om
koraller bruger D-vitalmin? Det er vel det vi mennesker bruger UVR til at danne. Det ville jo give rigtig god mening hvis de gjorde, da det hjælper med knogledannelse, der jo må siges at være af nogen relevans for
koraller. Jeg kan ikke rigtig få google til at svare, da der er en eller anden form for helsepille der indeholder koralkalk og D-vitamin, der fylder alle hits ud
Jeg kan forstå på den omtalte artikel, at lavtvandskoraller har en lang række beskyttelsesmekanismer overfor UVR, som
koraller der lever på dybere vand ikke har, hvorfor de også viser klart dårligere respons over for at blive udsat for stråling. I vores akvarier har vi det jo med at blande alle mulige
koraller sammen på meget lidt plads. Derfor kan man jo også forestille sig at der kan være forskel på hvordan de hver især vil reagere på UVR? Altså at de lyskrævende kan have gavn af det, mens de mere lyssky kan tage skade.
Når det så er sagt, er det her vist ret meget en afsporing af tråden, så måske vi bare skal lade den ligge