Ny bajle i kælder.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
9
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2013

Ny bajle i kælder.

Indlæg af Nikolajbekker »

Hej,

Jeg går med lune tanker om at bytte mit 40liters ud med noget stort, minimum 350l. men i det at jeg bor i en kælder ville jeg høre om der er nogen af jer som har råd til hvordan jeg bedst undgår fugt og lugt?
går lidt med ideen om det nye red sea reefer 350l eller noget 800l hvis det kan lade sig gøre. så i kommer nok til at høre en del mere fra mig ang udstyr :D

M.vh
Nikolaj
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Ny bajle i kælder.

Indlæg af Tykki »

Dækglas er vejen frem. Mvh Dan
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Hvis der i forvejen er ret køligt i din bolig, kan du smide dækglas på, som tykki nævner. Hvis det ikke er køligt, er det nok nødvendigt med en køler, hvis du skal have dækglas på.

Alternativt er du nødt til at have noget udsugning over akvariet :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Uanset temperaturen, vil jeg anbefale dækglas over akvariet.
Hvis du vælger led som lyskilde, er opvarmningen fra lyset ikke noget problem. T5 rør varmer noget mere, men stadig ikke så pokkers meget
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Jeg kører med dækglas hele året, men har godtnok ikke skummer på. Den afgiver vel en slags varme? Jeg er nød til at have varmelegeme på, så jeg tror at varmeproblemer afhænger af teknik, som Carsten skriver.
Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
9

varme er intet problem. der er konstant køligt her:D jamen det jo super så skal der bare skaffes et dæk glas til et red sea reefer :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Akvariet ser ikke ud til at være forberedt til dækglas. Så jeg vil anbefale at du får fat i sådan nogle her.
http://www.ebay.com.au/itm/4x-6mm-Aquar ... 1567518718" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Hvis du bor i en kælder vil jeg selv om du ligger dækglas på få lavet en udsugning ud til alt andet vil være ret usundt i længeden
Det er faktisk ret nemt at lave
Kender du en mure eller tømmer har de sikkert et stort murebor man bruger til at lave de huller med
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
9

tænkte også at jeg måske ville lave noget udsugning. men ville lige vente med det. har et wc lige ved siden af hvor det bare er en gips væg så det burde være let at lave hul i det :D
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Ja så er det bare at købe en super lydløs blæser til at puste luften ud hele tiden
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
9

ja. det skal være så lydløst som muligt da jeg skal sove lige ved siden af :D
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Skal du have koraller ? Så mener jeg ikke dækglas dur, da det mindsker lysgennemtrængningen
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

pedersen skrev:Skal du have koraller ? Så mener jeg ikke dækglas dur, da det mindsker lysgennemtrængningen
Det er da noget vås. Mine koraller mærker altså ikke at der er dækglas på. Ja, det tager en smule af lyset. Men det er minimalt så længe man bare gør glasset rent en gang om ugen eller hver 14. dag.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:
pedersen skrev:Skal du have koraller ? Så mener jeg ikke dækglas dur, da det mindsker lysgennemtrængningen
Det er da noget vås. Mine koraller mærker altså ikke at der er dækglas på. Ja, det tager en smule af lyset. Men det er minimalt så længe man bare gør glasset rent en gang om ugen eller hver 14. dag.

Det kommer vel an på hvor meget lys man kommer over akvariet.
Og ikke mindst hvor god man er til at holde glasset rent for kalk/salt
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:
Wiinberg skrev:

Det kommer vel an på hvor meget lys man kommer over akvariet.
Og ikke mindst hvor god man er til at holde glasset rent for kalk/salt
Nu anbefaler du selv dækglas uden at angive styrken af lyset. Så det tænkte jeg gav sig selv. Uanset hvad, må man formode at trådstarter anskaffer sig lys der kan gro koraller i det hele taget. Så derfra til at skrive at dækglas ikke dur hvis man vil have koraller, det er altså direkte forkert.
pedersen
Foxface
Foxface
Reactions:
19
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af pedersen »

Dækglas tager noget af lyset - det er et faktum. Er lys derfor en knap faktor, er det en dum ide. Har du rigeligt med lys - eller har du ikke brug for den 100% - ja så er det naturligvis lige meget
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Ja, almindeligt glas blokkerer ret effektivt for det meste lys med kortere bølgelængde end UV-A.

Jeg ved ikke i hvor stor udstrækning koralrevs organismer har behov for lys med så korte bølgelængder, men jeg gætter på, at i hvert fald nogle koraller sandsynligvis har et behov for UV-B som endda er langt større end for os landdyr. Hos mennesker er UV-B i større mængder kræftfremkaldende, men vi har nu alligevel behov for en vis mængde, bl.a for at regulere calcium metabolisme. For mig er det en nærliggende tanke, at det måske kan spille samme rolle for nok især SPS koraller (ud for den betragtning, at de jo i naturen trives med solen i zenith mange timer om dagen 365 dage om året).

Man kan dog købe special glas i fused Silica / fused quartz som tillader passage af lys i de kortere UV områder.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Psyk-mads »

Kører du uden dækglas PoulD?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Psyk-mads skrev:Kører du uden dækglas PoulD?
Ja :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Du kan evt når du køber en udsuger kig efter en fugtmåler i så vil den jo nok slukke om aften lidt efter lampen og så kan du kun høre din skummer og bølgepumpe når du skal sove;-)
Billede
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

PoulD skrev:
Giver det ikke fugt problemer? :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Psyk-mads skrev:
PoulD skrev:
Giver det ikke fugt problemer? :-)
Næh, indtil videre har jeg ikke haft nogen problemer med fugt. På saltvandsbaljer tror jeg kun det er et meget lille fåtal der har dækglas på.

Min balje er på ca. 360L og den fordamper 2 -2,5L vand i døgnet. Tror det er nogenlunde det samme som en enkelt person udleder via udåndingsluft og fordampning via huden. Så baljen svarer nok så'n nogenlunde til at husstanden havde været en person mere (og så ser jeg endda helt bort fra kaffebrygning, tøjtørring, madlavning, brusebade o.s.v som vel også øges per person).

I øvrigt tror jeg en (delvis) afdækning med en lyskasse ville være næsten ligeså effektivt som dækglas. Vands damptryk ved 26 gr. C er kun ca. 0,02 bar så hvis man med en lyskasse minimere udskiftning af luft over baljen skal der ikke meget partialtryk til for at minimere fordampningen (om sommeren kan man måske være nødt til at lave lidt mere udskiftning af luften for at holde vandtemperaturen nede, men om sommeren er der generelt også mindre tendens til fugtproblemer)

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Poul plejer at være meget præcis med sine udregninger.
Så dem drager jeg på ingen måde i tvivl.
Men jeg ved fra mine egne akvarier, at er temperaturen i lokalet lavere end akvariet, så fordamper der rigtigt meget vand.
Inden jeg fik lagt låg på akvariet, så var det umuligt at tage ud og rejse i mere end nogle få dage uden at der kom kondens i vinduerne. Og det selvom det er vinduer af nogenlunde seneste aftapning. Luften i lokalet/huset var tung og ubehagelig pga. fugten. Men så snart der blev lagt låg på akvariet, har det ikke været noget problem med fugt og tung luft.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
10

Indlæg af Psyk-mads »

Carsten skrev:Poul plejer at være meget præcis med sine udregninger.
Men jeg ved fra mine egne akvarier, at er temperaturen i lokalet lavere end akvariet, så fordamper der rigtigt meget vand.
Inden jeg fik lagt låg på akvariet, så var det umuligt at tage ud og rejse i mere end nogle få dage uden at der kom kondens i vinduerne. Og det selvom det er vinduer af nogenlunde seneste aftapning. Luften i lokalet/huset var tung og ubehagelig pga. fugten. Men så snart der blev lagt låg på akvariet, har det ikke været noget problem med fugt og tung luft.
Jeg har oplevet det samme, med hensyn til fugt (særligt kondens på ruderne), og derfor kører jeg også med dækglas. Men jeg ville allerhelst køre uden, er bare bange for at det er for skadeligt i vores lille hjem, desværre :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Psyk-mads skrev:
Carsten skrev:Poul plejer at være meget præcis med sine udregninger.
Jeg har oplevet det samme, med hensyn til fugt (særligt kondens på ruderne), og derfor kører jeg også med dækglas. Men jeg ville allerhelst køre uden, er bare bange for at det er for skadeligt i vores lille hjem, desværre :-)
http://www.harald-nyborg.dk/p5983/wasco ... dka20e-20l" onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

At købe sådan en affugter, ændrer kun lidt på fugtigheden her og nu.
foruden at den koster en masse penge, og strøm konstant.
Et par stykker glas koster kun noget en gang.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

PoulD skrev:Ja, almindeligt glas blokkerer ret effektivt for det meste lys med kortere bølgelængde end UV-A.

Jeg ved ikke i hvor stor udstrækning koralrevs organismer har behov for lys med så korte bølgelængder, men jeg gætter på, at i hvert fald nogle koraller sandsynligvis har et behov for UV-B som endda er langt større end for os landdyr. Hos mennesker er UV-B i større mængder kræftfremkaldende, men vi har nu alligevel behov for en vis mængde, bl.a for at regulere calcium metabolisme. For mig er det en nærliggende tanke, at det måske kan spille samme rolle for nok især SPS koraller (ud for den betragtning, at de jo i naturen trives med solen i zenith mange timer om dagen 365 dage om året).

Man kan dog købe special glas i fused Silica / fused quartz som tillader passage af lys i de kortere UV områder.
De fleste af de LED lamper vi bruger i hobbyen udsender jo alligevel ingen, eller i hvert fald meget lidt UVR, så det kan man jo lige tage med i sine overvejelser omkring dækglas.

Ud over det har jeg lige skimmet en artikel, der ser ud til at konkludere, at UVR både kan give skader i DNA hos koraller og andre revorganismer, samt direkte føre til blegning. Dennævner godt nok et par studier, der har vist gavnlig effekt af UVR (nedsat levedygtighed for reproduktive larver hos poscillopora samt mindre sandsynlighed for abnormal vækst hos en gorgonie ved fravær af UVR). Dog understreges det at langt hovedparten af studier på området, konkluderer en negativ effekt.
Jeg kan sende artiklen, hvis nogen skulle være interesserede :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

jonas _sandager skrev:
PoulD skrev:Ja, almindeligt glas blokkerer ret effektivt for det meste lys med kortere bølgelængde end UV-A.

De fleste af de LED lamper vi bruger i hobbyen udsender jo alligevel ingen, eller i hvert fald meget lidt UVR, så det kan man jo lige tage med i sine overvejelser omkring dækglas.

Ud over det har jeg lige skimmet en artikel, der ser ud til at konkludere, at UVR både kan give skader i DNA hos koraller og andre revorganismer, samt direkte føre til blegning. Dennævner godt nok et par studier, der har vist gavnlig effekt af UVR (nedsat levedygtighed for reproduktive larver hos poscillopora samt mindre sandsynlighed for abnormal vækst hos en gorgonie ved fravær af UVR). Dog understreges det at langt hovedparten af studier på området, konkluderer en negativ effekt.
Jeg kan sende artiklen, hvis nogen skulle være interesserede :-)
Som sagt, jeg ved ikke om det er gavnligt eller skadeligt. Jeg ville tro, at både for meget og for lidt er skadeligt (præcis som hos os). I hvert fald er det jo en kendsgerning at de koraller der trives på lave vanddybder, i naturen bliver bombarderet med ganske store mængder af den slags lys fra den store foton kanon, mange timer om dagen. HVIS nu koraller og/eller fisk, i lighed med os mennesker, har behov for i det mindste en lille mængde UVB og vores lamper kun udstråler minimalt, gør det det da bare endnu værre at blokere for 99% af den lille smule UVB lys lampen giver.

Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Indlæg af jonas _sandager »

Du har selvfølgelig ret i, at hvis an har en lampe og der faktisk er en gavnlig effekt af UVR for revdyrene, så giver det dårlig mening at skærme af for det.
Min første kommentar gik mest på, at har man en LED-lampe uden rigtige UV-dioder, så kan det jo være fløjtende lige meget om man har dækglas eller ej. Er der ikke noget UV fra lampen, så kommer der det heller ikke af at man ikke skærmer for det.

Det følgende må du meget gerne tage som et reelt åbent spørgsmål, da jeg spørger af nysgerrighed og ikke prøver at være polemisk :) Men ved du (eller andre) om koraller bruger D-vitalmin? Det er vel det vi mennesker bruger UVR til at danne. Det ville jo give rigtig god mening hvis de gjorde, da det hjælper med knogledannelse, der jo må siges at være af nogen relevans for koraller. Jeg kan ikke rigtig få google til at svare, da der er en eller anden form for helsepille der indeholder koralkalk og D-vitamin, der fylder alle hits ud :dizzy:
Jeg kan forstå på den omtalte artikel, at lavtvandskoraller har en lang række beskyttelsesmekanismer overfor UVR, som koraller der lever på dybere vand ikke har, hvorfor de også viser klart dårligere respons over for at blive udsat for stråling. I vores akvarier har vi det jo med at blande alle mulige koraller sammen på meget lidt plads. Derfor kan man jo også forestille sig at der kan være forskel på hvordan de hver især vil reagere på UVR? Altså at de lyskrævende kan have gavn af det, mens de mere lyssky kan tage skade.

Når det så er sagt, er det her vist ret meget en afsporing af tråden, så måske vi bare skal lade den ligge :beer:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Trådstarter må jo sige til hvis han synes vi er røget for langt af sporet.

Synes det er ret grineren med alle de google hits du er rendt ind i fordi, alle de der helsekost præparater er fremstillet af calcium fra koraller af kun en bestemt grund: Fordi dette materiale åbenbart indeholder ekstremt store mængder D vitamin :K .

Jeg ved ikke med om koraller har brug for D vitamin. Jeg finder det er nærliggende at tro det. Koraller har godt nok hverken nyrer eller lever men som jeg forstår det har koraller en såkaldt "coelenteron" som man med lidt god vilje kan sammenligne med vores fordøjelsesorganer. Der foregår en metabolisk aktivitet som får calcium og karbonat optaget fra vandsøjlen til at udskilles som skellet (en lille smule om det her: http://www.advancedaquarist.com/2002/4/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;). Tror ikke rigtig nogen ved helt præcist hvordan denne proces forgår men det er da nærliggende at tro at der indgår D vitamin, også fordi der jo tydeligvis er store mænger D-vitamin i calcium fra koralskeletter. Nu kan det selvfølgelig tænkes koraller optager D vitamin via føden. Zoo plankton må vel nødvendigvis indeholde kolesterol som jo kan nedbrydes til D vitamin (uden UVB?). Men så er der der jo også det, at enkelte SPS typer vist heller ikke spiser ret meget fast animalsk føde.

Som sagt jeg aner det ikke. Det er alt sammen "way out of my league" og antagelser som man måske synes ligger lige til højrebenet, kan jo nemt være fuldstændig forkerte.

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"