Hej
Jeg har et RSM 250 som har kørt i 3 år.
De svampe mv der blev købt med akvariet dengang, skal de udskiftes med nye eller er det bedst bare at tage dem op engang i mellem og skylle?
De er ret pebret, reservedele (svampe) til RSM. Kan man bruge alternativer der ligner?
Jeg ved godt at man ikke rengør gruset som i et ferskvandsakvarie, men kan det skade at rense noget af gruset hvis det over tid bliver 'slemt' at se på med snavs som snegle o.a. ikke spiser?
M
Svampe mv
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Svampe mv
Filtersvampe kan du snildt vaske!
Nu kender jeg ikke til rsm, men tænker at det ville være nemmere/billigere blot at købe ganske alm. Filtersvampe og klippe til, og så skifte ud med jævne mellemrum. (Eller i det mindste, rengøre).
Mht. Bundlag/detrius, så kan du sagtens suge op med en slange når du laver vandskifte. Dette er faktisk ret vigtigt! Ellers samler der sig masser af lort over tid!
Nu kender jeg ikke til rsm, men tænker at det ville være nemmere/billigere blot at købe ganske alm. Filtersvampe og klippe til, og så skifte ud med jævne mellemrum. (Eller i det mindste, rengøre).
Mht. Bundlag/detrius, så kan du sagtens suge op med en slange når du laver vandskifte. Dette er faktisk ret vigtigt! Ellers samler der sig masser af lort over tid!

Morten
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Re: Svampe mv
Der er ingen grund til at udskifte svampe med mindre de er døde. Og tager man dem op i luften, tja så er der gode chancer for svampe dørMikaeldk skrev:Hej
Jeg har et RSM 250 som har kørt i 3 år.
De svampe mv der blev købt med akvariet dengang, skal de udskiftes med nye eller er det bedst bare at tage dem op engang i mellem og skylle?

Spøg til side, spørgsmålet er måske snarere om du overhovedet behøver de filtersvampe. Mange mener i hvert fald, at mekanisk filtrering i en revbalje er en rigtig skidt ting. Bl.a. fjerner det fritflydende detrius og som diverse filter feeders skal leve af. Det fjerner givetvis også en del zooplankton og lign.
Hvis du af en eller anden grund vil bibeholde filtersvampe tror jeg i al fald det er vigtigt du skyller og rengør dem tit (som i minimum 2 gange om ugen)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;