Jeg har længe gerne ville have en anemone til akvariet især en bubble tip anemone. Men har holdt mig fra dem pga risikoen for at de vandre rundt og brænder/vælter koraller og måske endda ender i cirkulationspumpen, men også fordi jeg er bekymret for risikoen for at den æder mine fisk. Jeg har flere små fisk jeg kunne være bekymret for, som vimser rundt imellem stene og også nogle gange ligger i korallerne (bla 2 mandariner, en gul og en grøn klovne goby samt en tail spot blenny).
Hvad er folks erfaringer med bubble tip anemoner? Er en enkelt spist fisk i ny og næ bare noget man må finde sig i hvis man vil have anemoner eller er det noget der sker uhyre sjældent?
mvh
Johnny
Risiko for at anemone æder ens fisk
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2010
Re: Risiko for at anemone æder ens fisk
Jeg tror ikke du skal være bekymret for at en bubbletip vil spise dine fisk. Det er nok det du mindst skal være bekymret for. Den vil højst brænde dem lidt. Det er værre med en rock anemone. De skulle efter sigende være ret aggressive. Jeg har ingen erfaringer med at den kan finde på at gå i cirkulationspumpen, men har dog læst mig til det sker en gang i mellem desværre. Men en bubbletip vil nok vandre lidt i starten, og så finde sin plads efter noget tid. Bare sørg for at den så ikke står for tæt på koraller når den finder sin plads.
- OleJ
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har mistet tre fisk til min bubbletip. Den første var en hugo på 5cm, næste offer var hunnen i mit klovne par, og sidste på listen var en ung kardinalfisk. Fælles for alle fisk var at de var i god foderstand, og havde været hos mig i lang tid. Fælles var også at de pludseligt forsvandt i løbet af natten, uden andre spor end en anemone der havde lukket sig sammen... Men er nu stadig helt pjattet med den, og den har kun vandret en enkelt gang på 1,5 år.
---------------
Venligst,
Ole
Venligst,
Ole
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2010
Lyder godt nok utroligt. Jeg taler mest af egen erfaring, da jeg selv har min på fjerde år, Men også hvad jeg har læst her på forum. Men det kan jo også ske at der har været en anden grund til din fisk`s forsvinden. For det lyder ret underligt at din klovnfisk er blevet offer for din anemone da de jo lever i symbiose sammen 

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Min har os taget kardinal fisk.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg kan ikke lade være med lige at fortælle igen om den gang jeg kom hjem fra arbejde og blev mødt i døren af vores sølvpuddel med min svigermors sko i munden. Jeg skamroste hunden og jeg kunne næsten ikke få armene ned. Desværre viste det sig kort tid efter, at kræet alligevel ikke havde ædt hende.OleJ skrev:Jeg har mistet tre fisk til min bubbletip. Den første var en hugo på 5cm, næste offer var hunnen i mit klovne par, og sidste på listen var en ung kardinalfisk. Fælles for alle fisk var at de var i god foderstand, og havde været hos mig i lang tid. Fælles var også at de pludseligt forsvandt i løbet af natten, uden andre spor end en anemone der havde lukket sig sammen... Men er nu stadig helt pjattet med den, og den har kun vandret en enkelt gang på 1,5 år.
Seriøst: jeg har også engang set en pudsereje æde en fisk. Jeg tror dog, med en omtrent til vished grænsende sandsynlighed, at fisken enten har været død, eller meget tæt på at dø, inden rejen begyndte at spise den.
Personlig tror jeg, at sandsynligheden for at en BTA, af alle anemoner, skulle spise en helt rask klovnfisk - eller nogen anden helt rask fisk for den sags skyld - er på næsten samme niveau som for pudserejen.
Jeg er til gengæld imponeret over så hurtigte og effektive samtlige havets skabninger er til, at bortskaffe enhver sambo hvor helbredet er begyndt at skrante . . . . . måske skulle jeg forsøge at lokke svigermor med ud at dykke i sydafrika?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;