utæthed i overløb samt mængde af vand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tobiasjuliussen
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
9
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2015

utæthed i overløb samt mængde af vand

Indlæg af Tobiasjuliussen »

Hejsa.

Nu har jeg kæmpet meget længe (jeg synes i hvert fald at 1 1/2 måned er længe), med at få mit overløb tætnet.

Og det er stadig ikke tæt. I dag fyldte jeg vand i overløbet (igen), og efter en halv time, så det tæt ud. jeg kørte derefter ud for at købe et par småting. og da jeg kom tilbage så jeg til min store frygt, at der var løbet lidt vandt ud nede ved det ene hjørne.
Det drejer sig ikke om særlig meget, højst en 10-20 ml på de 3 timer jeg var væk.

Kommer det til at betyde noget? Jeg har tidligere spurgt om dette (da var utætheden større), og fik det svar at jeg kunne risikere at tømme akvariet ned i sumpen. Men jeg ved ikke hvor jeg skal tætne det mere?

i overløbet har jeg et cirka 20 cm højt rør, som et er som en si. altså med huller i så der sagtens kan løbe vand igennem, men ikke fisk osv, hvis de skulle havne i overløbet. Og så har jeg er sikkerheds rør der går cirka små 5 cm over overløbet, hvis det andet rør skulle stoppe.

Dette spørgsmål har også ledt til en lille diskussion herhjemme. Hvor meget vand skal det være i overløbet? skal det være fyldt op, eller halvt op, eller hvordan finder man ud af det?
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: utæthed i overløb samt mængde af vand

Indlæg af FEM64 »

Tag et billede eller tre så vi kan se præcist hvor der er utæt og hvordan det er lavet. Så er det nemmere at rådgive dig. Min umiddelbare reaktion er at det ikke på nogen måde må være utæt. Du må gøre et eller andet forkert vil jeg mene. Jeg har selv lavet de fleste af mine overløb og de er 100% tætte. Der er kun vand der hvor jeg ønsker det skal være. :y

SF elsker billeder og den nødvendige viden om dit problem er også herinde.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Kunne forestille mig, at det er din rengøring der har været utilstrækkelig - hvis du vel at mærke at lavet en ny silikone fuge.

Overløbet skal være tæt.

Mht vandstanden i overløbet, så har jeg monteret en 90 graders bøjning på mit sikkerhedsrør, og så lader jeg en lille smule vand løbe ind i mit sikkerhedsrør, og på den måde får jeg det helt lydløst :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alternativt så lav overløbs røret højere. Så vandstanden i overløbet kun er en cm under overfladen. For ikke at få snegle eller fisk i røret, kan du enten sætte et lille stykke tagrende net i eller hvis røret er tyndt, så bind det fast med en strips på ydersiden.
Men er ellers ret enig med de andre i at overløbet skal være tæt
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"