Nyt Akvariprojekt med løbende opdatering

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet

Nyt Akvariprojekt med løbende opdatering

Indlæg af capo »

Mit aktive brugernavn er Seniorreefer , som jeg bruger på alle sociale medier.

Hejsa alle

På opfording vil jeg beskrive mit nye projekt, da jeg desværre ikke kan have mit 1400L mere, da jeg er flyttet. Jeg er igang med at bygge mit vandrensnings anlæg og mangler kun lidt teknik. Jeg vil løbende beskrive udviklingen med billeder og forklaringer på hvordan jeg bygger det op.

Projektet bliver desværre kun et 471L Akwalux hjørneakvarie da det er det eneste jeg har plads til og opbygget i små steps grundet de store omkostninger. :roll:

Af emner af teknik som jeg anvender er følgende.

Computer:
IKS Basic Computer med 2*PH, Redox, level, Simmod, Strømskinne, Dimbar strømskinne, 4Variopro dosering.
Af software har jeg købt Timo som kan programmer IKS'en. Beskrives på
http://www.matuta.com/
Lys:
1 stk 400W 13000Kelvin pære fra aquamedic(Ca. 1 Watt pr. Liter)
2 Stk T5 Dimmbar 39Watt
Månelys 40 Watt blå pære

FilterAnlæg(Dette bygger jeg PT på):
Jeg har besluttet og anvende det mindst støjesvage teknik, da det jeg havde før var utroligt støjende og alt teknikken skal stå i stuen.
Med mit Filteranlæg vil jeg gøre det så proff. som muligt. Jeg vil bygge det kompact, og alt skal være i fast indstallation med PVC rør og fittings.

AquaMedic Turboflotor 5000 Baby skummer
Som FilterCirkulation anvender jeg en Deltec HLP 4745 Pumpe på 5000L/Timen. Den er utrolig støjsvag. Denne pumpe føder både skummer og returløb til akvarie.
Deltec Kalkreactor PF 600 komplet med magnetventil med Rowalith Kalkmedie. Dette er en kanon kalkreactor
Derudover anvender jeg en Deltec kalkmixer KM500 som vandpåfyldning. Fordelen ved at anvende både Kaltreactor og Mixer ligger i at Kalkreactoren sænker PH ved hjælp af CO2 og kalkmixer hæver PH. Når jeg senere tilføjer nitratfilter på svovlbasic vil denne også sænke PH. Derved skulle det blive lettere at styre min PH.
Som Sump kar jeg anvendt et nyt smart system fra Ecosystem. Jeg vil dog ikke anvende Mud endnu, da dette er uklart om det virker Proof nok. Der er en akvarist ved navn Torben som tester det lige nu. men lad os se senere.

Af Ozon bruger jeg sanders nye 50 Mg med en lufttørrer koplet på, som hæver redox-værdien i vandet. Derudover har den også en Iltene effect samt bedre rensning i skummeren.

Derudover har jeg købt PVC til den store guldmedalje.

Dette er begyndelse på Step 1

Jeg vil løbende prøve at tilføje nye tiltag på dette forum.
Senest rettet af capo tirs 10. jan 2023 15:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Billede 1

Indlæg af capo »

Her er et billede af første opbygning

Det er lidt rodet omkring men det skal nok blive pænere :oops:
Vedhæftede filer
Deloversigt af rensingsanlæg
Deloversigt af rensingsanlæg
Picture 001_tekst.jpg (40.52 KiB) Vist 2787 gange
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Billede 2

Indlæg af capo »

Her er selve sumpen men ikke helt udbygget endnu
Vedhæftede filer
Picture 006_tekst.jpg
Picture 006_tekst.jpg (23.73 KiB) Vist 2783 gange
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Billede 3

Indlæg af capo »

Her en meget rodet oversigt over eltavlen :oops: Computer osc er ikke sat til endnu.
Vedhæftede filer
Picture 003.jpg
Picture 003.jpg (28.31 KiB) Vist 2783 gange
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

En lile billed af mit gamle akvarie i opstartsfasen

Indlæg af capo »

Mit gamle i opstart
Vedhæftede filer
Picture 010jpgcom.jpg
Picture 010jpgcom.jpg (36.93 KiB) Vist 2779 gange
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Billede 4

Indlæg af capo »

Oversigt fra enden med test af tæthed
Vedhæftede filer
Picture 004.jpg
Picture 004.jpg (31.75 KiB) Vist 2774 gange
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hejsa Capo

Det ser da bare helt vild godt ud indtil videre. Kan godt lide dit valg af udstyr. Flot gennemført projekt indtil videre og jeg glæder mig til at se mere.
Skal du så have det hele "pakket ind" i et skab bagefter(altså udstyret) eller hvad er din plan ?
1400 Liters balje før - ja så går du da et godt stykke ned må jeg sige ? Har du evt. billeder af din gamle balje også ?
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Billlede af gammel akvarie

Indlæg af capo »

Hejsa

Jeg har desværre ikke så mange billeder af det gamle. Men her er et fra opstarten.
Målet på den var 160(L)*80(h)* 122/75 bygget i glasfiber
Hele akvariet bliver pakket ind i mdf plader som er bygget som reol.
Vedhæftede filer
Gammelt akvarie(1400L)
Gammelt akvarie(1400L)
Picture 002.jpg (39.67 KiB) Vist 2768 gange
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hey det har jeg da vist set før.... og tror nu at jeg kan gætte mig frem til at capo = Carsten Poulsen :D ... Det tog sin tid men nu faldt 5`øren !!
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

LOL :-)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Nå Carsten...nok grinen af mig - hvordan går det med det nye akvarie ??
Mvh
Brian

Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

Brian skrev:Nå Carsten...nok grinen af mig - hvordan går det med det nye akvarie ??
Status vedr. projekt er følgende:

Der er ikke sket så meget med akvariet, mest filtersiden med styring er ved at være på plads, samt lys.

IKS Computer købt- Vario 4 pro- 2 PH sensor 1 redox- 1 temp - 1 level - IKS lp 180 doseringspumpe - Sander Ozoninator 50Mg med lufttørrer - tunze stream 6000, og så har jeg ventet på kabler til styring af tunze over iks'en, samt et H&S nitratfilter koblet på og Osram T5 2*39watt blå lys dimmbar, så det er snart jeg skal igang med selve akvariet, men her har jeg et problem.....Hvilken størrelse kan jeg acceptere og type? :? Jeg tænker stadigvæk og vil da gerne have input med billeder :wink:
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Hold op for en omgang teknik - det er lækre sager.

Tjaa ang. akvariet så havde du jo 1400 liter før - hvad havde du sådan selv tænkt dig, så vil jeg gerne komme med mine tanker om det.
Mvh
Brian

mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Hej Carsten,

Se godt ud med teknikken!

Jeg har for nyligt købt et kvadratisk akvarie til ferskvand. Det er det flotteste akvarie jeg har ejet, og selv i størrelsen 160 liter virker det imponerende hvad den ekstra bredde tilføjer.
(det er 60L x 60B x 45H)

Dennnis købte et specialbygget et til salt med ekstra bredde, hvilket givet en hel del, og fik mig til at overveje at udskifte mit eget 430 liters til noget i samme retning. Hans er 10 cm. ekstra i bredden ud fra standard.

Så hvis du har råd og plads, var det måske en ide med ekstra bredde?
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

mkr skrev:Hej Carsten,

Se godt ud med teknikken!

Jeg har for nyligt købt et kvadratisk akvarie til ferskvand. Det er det flotteste akvarie jeg har ejet, og selv i størrelsen 160 liter virker det imponerende hvad den ekstra bredde tilføjer.
(det er 60L x 60B x 45H)

Dennnis købte et specialbygget et til salt med ekstra bredde, hvilket givet en hel del, og fik mig til at overveje at udskifte mit eget 430 liters til noget i samme retning. Hans er 10 cm. ekstra i bredden ud fra standard.

Så hvis du har råd og plads, var det måske en ide med ekstra bredde?
Takker for svar

Så blev beslutningen taget efter lange dialoger med kone og børn. Akvariet bliver et special bygget på 130 * 70 * 70 firkantet på ialt 637 L og ikke som i starten et hjørneakvariet. Jeg er sikker på vi vil blive glade for det. Der vil ikke blive de store omkostninger med vandskift osv. 8)
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Ja, det lyder som gode mål. Så passer det også til lamperne i længden.

Mit næste bliver nok 200 x 300 x 60 cm (når jeg en skønne dag flytter i hus) og det skal indbygges i væggen med tilhørende fishroom :)
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Det er nogle fine mål Carsten - kan især godt lide højden på 70 og kunne godt tænke mig noget lignende.
Dybde kan man aldrig få nok af. Jeg har 65 cm nu og da jeg syntes at der findes et kæmpe udvalg af attraktive koraller som skal placeres foran på sandet, skal der en vis dybde til når man også skal have en stenopbygning bagved. Tror faktisk at jeg kunne bruge 40 cm ren sand forrest bare til diverse koraller :D

Martin...ohh ja det er altid rart at drømme, jeg glæder mig dælme også til at jeg er færdig med at læse og kan komme ud og tjene nogle penge igen...måske vi skulle starte en drømmetråd om drømme tanken...hahaha....
Mvh
Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vi håber at kunne købe et lille hus engang i løbet af det næste år. så har jeg fået lov til at få et større akvarie. Finansministeren har givet lov til et akvarie på ca 200x90x70, skulle gerne give 1260 liter. Er her ikke nogen som mangler en ejerlejlighed :) Det er den der adskiller os fra at købe hus, for den skal sælges først.
Brugeravatar
thomas_w
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Frederiksberg C

Indlæg af thomas_w »

Carsten skrev:Er her ikke nogen som mangler en ejerlejlighed :) Det er den der adskiller os fra at købe hus, for den skal sælges først.
Følger dit nuværende akvarie med i handlen ? :wink:

Thomas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det gør det ikke, for lejligheden er tom :)
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Teknik færdig

Indlæg af capo »

Ja så kom tiden hvor alt teknik og lys kom på plads. En ordenlig opgave at trække alle de kabler. Akvariereolen er også blevet færdig og så venter jeg bare på det tilbud fra akvarieudstyr ang. mit akvarie. Jeg skal nok for taget nogle billeder senere idag.

Jeg mangler stadigvæk at beslutte hvilken type af bundlag der skal anvendes

Hvis i har andre ved et sted de bygger akvarier så giv mig lige en PM. Akvariet skal være 130*70*70 med optihvid i forruden, samt et overløbskammer i venstre hjørne med 2*32mm og 1*25mm gennemføring.

Skabet
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

Så fik jeg pris på et akvarie suk........13000 kr. må hvis prøve et andet sted.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Da jeg i sin tid skulle have akvarie fik jeg pris fra Akvarieudstyr, Klovnfisken, WOHA(gennem DecOcean) samt Trope Akvarier(gennem John i Århus) og pris forskellen var enorm - vi snakker adskillige tusinde.
Det endte med at jeg købte et WOHA hos DecOcean, med mål 120x65x60 (L/B/H), og det kostede 2300,- + 600 i fragt. Kvaliteten på mit Woha syntes jeg er perfekt men har desværre også hørt om nogle akvarier derfra som har haft grimme limninger fuld af luftbobler og andet...
Mvh
Brian

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Capo: Hvem gav dig den pris, den lyder godt nok lidt vild! Men hvorfor ikke blot som de fleste af os andre nøjes med en almindelig frontrude?
Jeg spurgte fornyeligt ude i akvarieselskabet på et akvarie på 200x90x70cm, og fik en cirka pris på 4600, godt nok med almindelig forrude. Så prøv at ringe ud til dem, du kna da kun blive positivt overasket.
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

Tak for jeres svar.

Prisen er blevet givet at tropeakvarier i silkeborg. Han siger at deres beregningsprogram der skal anvendes 19mm glas og det koster. Hvis jeg valgte en højde på 60cm kunne prisen komme ned på 9300

Men 19 mm glas syntes jeg lyder helt vildt. i mit gamle 1400L blev der anvendt 15mm og det var 165*80
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det ikke kun lyder helt vildt, men er det også!!!
Jeg var for et par år siden igang med at bygge nogle akvarier i træ, dog med glasfront. akvarierne skulle være på 1200 liter pr. stk.
Længden var 190 cm, heraf er glasset 185 cm og med en højde på 65.
Gennem nogle gode forbindelser fik jeg glas fra Aquabase, og han sagde at akvarier op til 200 cm og med 65 cm i højden skulle glasset være 12 mm. Jeg fik bygget det ene færdig, og glasset holdt fint, men desværre var der nogle fejl i akvariet, som gjorde at det ikke var ordenligt tæt, så jeg droppede projektet inden det andet var færdigt.
Det virker mest som om han bruger det skema, vi har set andre steder, hvor forruden til et 250 liter skal være 10-12 mm.
Brugeravatar
Henrik
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Henrik »

Mit akvarie er lidt på 220x160x80, frontruden er 220x72 og er 15mm og det skulle være rigeligt, hvis ellers du har en fornuftig afstivning langs fronten.
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

Carsten skrev:Capo: Hvem gav dig den pris, den lyder godt nok lidt vild! Men hvorfor ikke blot som de fleste af os andre nøjes med en almindelig frontrude?
Jeg spurgte fornyeligt ude i akvarieselskabet på et akvarie på 200x90x70cm, og fik en cirka pris på 4600, godt nok med almindelig forrude. Så prøv at ringe ud til dem, du kna da kun blive positivt overasket.
Hejsa

Årsagen til jeg vælger optihvid er at korallerne ikke mister farve (bliver stækere/klarer i farver) gennem et optihvid. Glasset er renset for urenheder og får ikke det grønlige skær. Prisen på sådan et glas ligger normalt 10-15% mere end et normalt glas, hvilket jeg ikke syntes er meget n år man alligevel skal have bygget det. Det er jo kun 1 glas :wink:

Men som sagt tidligere er den oplyste pris helt absurt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Jeg kender udemærket optiwhite glas. Min glarmester siger at det kna være op til 50 % dyrere og i større tykkelser endda mere.
Om man vil ofre de mange penge ekstra er et spørgsmål om tro, og troen på at man får noget for de mange penge ekstra.
Stod jeg i den situation nu, var jeg ikke i tvivl, jeg ville vælge almindeligt glas, og bruge forskellen på noget andet udstyr istedet. men som skrevet er det et tros spørgsmål, og er svært at diskutere.
Brugeravatar
capo
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
20

Indlæg af capo »

Så fik jeg en pris jeg kan acceptere 7049Kr + ca 1000 kr i fragt for mit akvarie gennem klovnefisken som får det fra tyskland leveret på min addresse. Ham Thomas var hurtig med svar tilbage. Jeg fik også en Pris fra ham i esbjerg, men var på 8200 unden optihvid og bygget i 15mm, men skulle selv afhente det.

Jeg har også fået tilbud på levendede Sten fra afrika leveret 30 Timer efter optagning fra havet, til afhentning(faktisk hente dem fra flyet til 60Kr. kg) Så kan de hvis ikke fås mere frisk:-)

Når så går der jo bare ca. 4 uger :-)
Glæder mig helt vildt til at komme igang igen

Carsten. Jeg har ikke sparet nogle steder og har alt teknik som man kan få tror jeg :-) så hvorfor så spare på akvariet?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"