Forslag til lys til refugium?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Forslag til lys til refugium?
Hvilket lys er at anbefale til refugium?
En lampe/spot der giver nok lys og er billigt ? Og selvfølgelig samtidig kan tåle at hænge over sumpen..
En lampe/spot der giver nok lys og er billigt ? Og selvfølgelig samtidig kan tåle at hænge over sumpen..
Morten
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Forslag til lys til refugium?
Diy er godt 
Ellers er der arc pod fra minizoo så lyset ikke er over det hele
IKEA har også hang on lamper

Ellers er der arc pod fra minizoo så lyset ikke er over det hele

IKEA har også hang on lamper

Mvh Thomas
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Diy er udelukket ...
Har kigget på nogle af de nano-Kina-led lamper til 200-400kr som er mellem 12-27w .. Nogle endda med timer/fjernbetjening..
Må lige kigge på den du nævner ..
Flere foreslag modtages gerne, som opfylder nævnte kriterier ...

Har kigget på nogle af de nano-Kina-led lamper til 200-400kr som er mellem 12-27w .. Nogle endda med timer/fjernbetjening..
Må lige kigge på den du nævner ..
Flere foreslag modtages gerne, som opfylder nævnte kriterier ...
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Eksempler på noget af det kinøjser-værk jeg har kigget på..
Morten
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
Ellers har decocean jo også en "saltvands" lampe til 150 eller sådan noget . Cl et eller andet
Mvh Thomas
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Jeg har den her over. Den giver fremragende lys:
http://www.aliexpress.com/item/New-48-L ... 24091.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Der kommer ikke told og moms på og de leverer forholdsvis hurtigt.
http://www.aliexpress.com/item/New-48-L ... 24091.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Der kommer ikke told og moms på og de leverer forholdsvis hurtigt.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Christian, som jeg læser det m den lampe giver den 2,5 watt!!! ?
Morten, er det til makro alger, eller blot lys?
Jeg gror makro med 1 stk Harald-skrald 10 watt udendørs led og 1 stk "sparre pære" på 6500 kelvin/ 19watt, svarende til ca 45watt alm. En smule diy, pris ca 200kr og MASSER af vækst på makro.
Go jagt
Morten, er det til makro alger, eller blot lys?
Jeg gror makro med 1 stk Harald-skrald 10 watt udendørs led og 1 stk "sparre pære" på 6500 kelvin/ 19watt, svarende til ca 45watt alm. En smule diy, pris ca 200kr og MASSER af vækst på makro.
Go jagt
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Odense
Jeg bruger en 27w Par30 4500 kelvin pære fra ebay til 60-70kr. Og mit chaeto vokser som blev det betalt for det.
289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Takker for alle forslagene ..
Grunden til jeg kiggede lidt efter en af de nano lamper er, at de første og fremmest er beregnet til Akvarie og så fordi de kan monteres på kanten af sumpen ..
Charlie : ja det er til Macro alger. Har i forvejen lidt sten i kammeret hvor algerne er nu, men havde også overvejet lidt at smide et godt lag fint sand i.
Egentlig er det kun til dette formål. Har ikke planer om at skulle have Frags i sumpen.
Er der noget af det jeg har vist billeder af, som kunne være værd at smide penge efter mon ?
Grunden til jeg kiggede lidt efter en af de nano lamper er, at de første og fremmest er beregnet til Akvarie og så fordi de kan monteres på kanten af sumpen ..
Charlie : ja det er til Macro alger. Har i forvejen lidt sten i kammeret hvor algerne er nu, men havde også overvejet lidt at smide et godt lag fint sand i.
Egentlig er det kun til dette formål. Har ikke planer om at skulle have Frags i sumpen.
Er der noget af det jeg har vist billeder af, som kunne være værd at smide penge efter mon ?
Morten
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ihvertfald ikke den sidste
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hej Morten.
Var det så ikke en idé med rigtigt plantelys i stedet.
http://billiggro.dk/sv/3-plantelys-led" onclick="window.open(this.href);return false;
F.eks den her: http://billiggro.dk/sv/plantelys-led/48 ... telys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Var det så ikke en idé med rigtigt plantelys i stedet.
http://billiggro.dk/sv/3-plantelys-led" onclick="window.open(this.href);return false;
F.eks den her: http://billiggro.dk/sv/plantelys-led/48 ... telys.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Eller brug lidt extra og købt rigtig alge-lys fra maxspect det er ren lir så skal du heller ik tænke på timer og controler ;-() http://www.decocean.dk/da/shop/p/8121" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Total Overkill , når det bare er til lidt caulerpa alger, Ville du selv bruge næsten 1800kr på Refugie lys ?.Anden skrev:Eller brug lidt extra og købt rigtig alge-lys fra maxspect det er ren lir så skal du heller ik tænke på timer og controler ;-() http://www.decocean.dk/da/shop/p/8121" onclick="window.open(this.href);return false;

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Peder!
Jo det kunne der være noget om. Dog skal jeg så have noget at skrue pæren i, plus et eller andet der kan sættes fast på kanten. Så løber det alligevel lidt derop af måske ! Og kan det så tåle til at være nede i skabet? (Selvom der er udluftning i skabet).. Tænkte lidt at en af de "færdige" lamper som kan monteres på kanten og samtidig er i plastic og kan tåle at være i skabet, vil være det optimale! Men tak for forslaget!
Anden: den lampe dér, stemmer ikke lige overens med kriteriet om at det skal være i den billige ende! Ellers kunne jeg Sgu lige så godt købe en brugt Razor, hvis jeg ville fyre næsten 2 klik af på en lampe til mine alger!
Men hvis der er flere der har lyst til at byde ind med hvad de har over deres refugie , så kom frisk!
Aner ikke hvor meget det som minimum kræver..
Kan lige ridse op:
Skal kunne klipses fast på kanten af sumpen .
Lyset skal være så optimalt som muligt, til algevæksten ( ved dog godt næste punkt sætter begrænsninger)
Max i omegnen af 400kr vil jeg smide efter det..
Jo det kunne der være noget om. Dog skal jeg så have noget at skrue pæren i, plus et eller andet der kan sættes fast på kanten. Så løber det alligevel lidt derop af måske ! Og kan det så tåle til at være nede i skabet? (Selvom der er udluftning i skabet).. Tænkte lidt at en af de "færdige" lamper som kan monteres på kanten og samtidig er i plastic og kan tåle at være i skabet, vil være det optimale! Men tak for forslaget!

Anden: den lampe dér, stemmer ikke lige overens med kriteriet om at det skal være i den billige ende! Ellers kunne jeg Sgu lige så godt købe en brugt Razor, hvis jeg ville fyre næsten 2 klik af på en lampe til mine alger!

Men hvis der er flere der har lyst til at byde ind med hvad de har over deres refugie , så kom frisk!

Aner ikke hvor meget det som minimum kræver..
Kan lige ridse op:
Skal kunne klipses fast på kanten af sumpen .
Lyset skal være så optimalt som muligt, til algevæksten ( ved dog godt næste punkt sætter begrænsninger)
Max i omegnen af 400kr vil jeg smide efter det..

Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Fredericia
Hej,MoG skrev:Max i omegnen af 400kr vil jeg smide efter det..
Ved godt, at den koster det dobbelte, men tænkte denne http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 50-00.html" onclick="window.open(this.href);return false; fra Tunze, da den intet fylder og kan endda værre under vand

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
Mic4700 skrev:Total Overkill , når det bare er til lidt caulerpa alger, Ville du selv bruge næsten 1800kr på Refugie lys ?.Anden skrev:Eller brug lidt extra og købt rigtig alge-lys fra maxspect det er ren lir så skal du heller ik tænke på timer og controler ;-() http://www.decocean.dk/da/shop/p/8121" onclick="window.open(this.href);return false;
Jep den bliver bestilt til mit nye system det var jo ik bare for at genere jeg postede den og måske overkill med den kan ik bruges til andet da den er tunet til Macro alger.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Marco
Den ser nu fin ud! Meeen .. Som du selv nævner , så er den noget dyrere!
desværre
Jeg er som nævnt , nødt til at have den siddende på kanten af sumpen, så der skal være holder/"klips" på...
Hvad med den her som thni nævner længere oppe ? http://www.decocean.dk/da/shop/p/1940" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville den være fin nok til formålet ? Der står bare ikke hvor kraftig den er..?
Er bare ikke meget for at have noget siddende på kanten af sumpen som med tiden ruster ... Og kan kke umiddelbart hænge noget op over , heller.
Men jeg synes jeg kan fornemme at ikke alle er enige om, hvor mange watt det mindst skal være ..??
Den ser nu fin ud! Meeen .. Som du selv nævner , så er den noget dyrere!

Jeg er som nævnt , nødt til at have den siddende på kanten af sumpen, så der skal være holder/"klips" på...
Hvad med den her som thni nævner længere oppe ? http://www.decocean.dk/da/shop/p/1940" onclick="window.open(this.href);return false;
Ville den være fin nok til formålet ? Der står bare ikke hvor kraftig den er..?
Er bare ikke meget for at have noget siddende på kanten af sumpen som med tiden ruster ... Og kan kke umiddelbart hænge noget op over , heller.
Men jeg synes jeg kan fornemme at ikke alle er enige om, hvor mange watt det mindst skal være ..??
Morten
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Men, hvis du vil bruge den til makroalger.. Hvorfor kigger du så efter saltvandslamper? Det er jo det helt forkerte spektrum.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg må give Wiinberg helt ret. Fjollet at kigge på en lampe til et saltvands akvarie, når det er alger det drejer sig om.
Jeg har selv haft stort held med at holde både Caulerpa og Cladophora under et lille 9 eller 11w PL rør.
Røret gav lys nok til at en sump på 50x50 cm fik lys nok til de alger.
Sumpen var helt stoppet med algerne.
Jeg har selv haft stort held med at holde både Caulerpa og Cladophora under et lille 9 eller 11w PL rør.
Røret gav lys nok til at en sump på 50x50 cm fik lys nok til de alger.
Sumpen var helt stoppet med algerne.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Hej Morten,MoG skrev:Hej Marco
Den ser nu fin ud! Meeen .. Som du selv nævner , så er den noget dyrere!desværre
Ja jeg ved det

Men her er 2 muligheder, som du måske kunne bruge, vil jeg sige, når du er lidt begrænset angående ophæng af lamper:
1) http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/50163202/" onclick="window.open(this.href);return false; (lampen kan stå ved siden af sumpen, da lampens arm er lang nok og er indstillelig)
2) http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/80163192/" onclick="window.open(this.href);return false; (den kan sættes på kanten af sumpen. Ved dog ikke, om der er noget metal, men dette kan få lidt silikone, hvis det er)
De er så billige, at du endda kan have to henover sumpen

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
Marco R[/center]
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Wiinberg og Carsten :
Grunden til at jeg kiggede på disse lamper er, at jeg ikke ved hvad der skal/kan bruges. Deraf tråden/spørgsmålet! Min opfattelse er, at folk bruger alt muligt forskelligt lys til deres alger. Aner ikke en dyt om hvilket spectrum osv osv. Det skal være . Det var jo blandt andet sådan noget jeg håbede blive oplyst om.
Men det vil sige at jeg ikke kan bruge en lille saltvands led-nano lampe overhovedet ? Er sådan det skal forstås ?
Marco: jeg er lidt halv-paranoid med at skulle have en metal lampe i nærheden af vandet!
Selv mine skruer mv. i skabet (som er i nærheden af vandet) har fået silikone ! Men det kunne være jeg skulle kigge nærmere på den. (Konen var i IKEA igår, så der skulle jeg lige have været hurtig!
)
Det mest optimale er og få den klipset fast på bagsiden af sumpen, så det er sådan noget jeg må gå efter!
Grunden til at jeg kiggede på disse lamper er, at jeg ikke ved hvad der skal/kan bruges. Deraf tråden/spørgsmålet! Min opfattelse er, at folk bruger alt muligt forskelligt lys til deres alger. Aner ikke en dyt om hvilket spectrum osv osv. Det skal være . Det var jo blandt andet sådan noget jeg håbede blive oplyst om.

Men det vil sige at jeg ikke kan bruge en lille saltvands led-nano lampe overhovedet ? Er sådan det skal forstås ?
Marco: jeg er lidt halv-paranoid med at skulle have en metal lampe i nærheden af vandet!
Selv mine skruer mv. i skabet (som er i nærheden af vandet) har fået silikone ! Men det kunne være jeg skulle kigge nærmere på den. (Konen var i IKEA igår, så der skulle jeg lige have været hurtig!

Det mest optimale er og få den klipset fast på bagsiden af sumpen, så det er sådan noget jeg må gå efter!

Morten
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
Hvis du primært skal bruge refugiet til at gro alger, så ville jeg bare gå efter noget lys med et godt, bredt spektrum. De fleste alger vi holder indeholder klorofyl, hvilket udnytter blåt og rødt lys til fotosyntese. Personligt ville jeg gå efter noget billigt lys, med en kelvingrad på 8-10.000, det burde opfylde de fleste algers behov. Noget andet du skal tænke på er dog hvor meget varme lyset afgiver, det kan godt være et problem hvis man har det i et aflukket skab under akvariet.
Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
http://www.decocean.dk/da/shop/p/596" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu skriver Niclas, at du skal kigge efter lys med en kelvin mellem 8-10000.
Men jeg vil mene at du skal endnu længere ned. Omkring 6000 kelvin er de fleste ferskvands lamper. Og selvom algerne er i saltvand, er deres opbygning magen til ferskvands alger.
Lys med en lav kelvin grad har et højere indhold af røde stråler. Og det er dem der får gang i væksten.
Og godt nok er saltvand aggressivt overfor metal, men jo kun hvis det er i direkte kontakt med det.
Smider du et dækglas på sumpen, er påvirkningen meget lille.
Men jeg vil mene at du skal endnu længere ned. Omkring 6000 kelvin er de fleste ferskvands lamper. Og selvom algerne er i saltvand, er deres opbygning magen til ferskvands alger.
Lys med en lav kelvin grad har et højere indhold af røde stråler. Og det er dem der får gang i væksten.
Og godt nok er saltvand aggressivt overfor metal, men jo kun hvis det er i direkte kontakt med det.
Smider du et dækglas på sumpen, er påvirkningen meget lille.
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
Enig med Carsten. Min Par30 pære med plasticfatning står direkte ovenpå dækglasset over algerne. Det virker fortrinligt, og den holder med garanti længere i et fugtigt miljø, end nogen af de lamper du har linket til. Alternativt et PL rør som Carsten nævner. Det er de absolut billigste og mest simple løsninger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Hej,algerne har effektivt det samme spekter behov som hus planter og har det bedst under noget som billiggro lys men som matthias skriver klarer de sig også godt under normal belysning.
Dog i en refugium situation ville jeg nok gå for billiggro led løsningen for at booste væksten som pederp var inde på.Lysere er bedre har man god vækst ville jeg ikke bekymre mig om at bytte til kraftigere
Dog i en refugium situation ville jeg nok gå for billiggro led løsningen for at booste væksten som pederp var inde på.Lysere er bedre har man god vækst ville jeg ikke bekymre mig om at bytte til kraftigere