Får Alle en grøn algefase

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014

Får Alle en grøn algefase

Indlæg af Aitesk »

hej har et spørgsmål går alle mennesker igennem en grøn algefase? :smart: fordi der ser ikke ud til der ret mange alger tilbage, nogle af de totter der så er, er helt hvide/gennemsigtigt.
har været igennem en lang brun fase men det ligner ikke der kommer nogle nye alger??
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Får Alle en grøn algefase

Indlæg af Ryom »

Jeg har to gange oplevet at der stort set ingen brune alger kom. Og slet ingen grønne.

Prøv at måle dine værdier for at se om nærringsstofferne er banket i bund.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Nej. Langt fra alle mennesker går igennem en grønalgefase. De fleste akvarier gør dog ;-)
Ingen næring = ingen alger. Så som ryom skriver, er det ikke sikkert at du får grønalger.
Problemet kan være, at hvis der ikke er nærning til alger, er det heller ikke sikket at der er det til mikrolivet i akvariet. Potentielt kan det betyde at din gavnlige bakteriebestand, hvilket kan give problemer når du begynder at belaste systemet. Måler du derfor ingen næring nu, kan det være en god idé at tilføre lidt næring (foder) og se hvordan systemet reagerer :-)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg bruger altid Levende sten levende sand og levende vand = nul indkøring her hjemme.

Næsten gang bliver det nyblandet vand og døde sten så jeg også kan prøve alt det sjove.
Billede
Brugeravatar
Aitesk
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
10
Postnummer: 5000 Odense C

Indlæg af Aitesk »

er lige i skole så kan ikke måle næring men har kørt 40% ls 60% ds og 100% levendesand
havde som sagt masser af brune alger. der forsvinder mere og mere :) halvdelen af vandet jeg kom i havde kørt i 1 måned forinden i et mindre akvarie.
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Jeg fik heller ikke rigtigt nogle grønalger i det hele taget meget få alger.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Levende vand? Giv gerne en forklaring på det. Mvh Dan
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Tror Anden snakker om alm indkørt akvarievand.

Vi er stadig nogen der mener at lidt enzymer, en smule pods og phyto, gør en forskel. Selvom jeg ved det er en holdning i modvind ;)
Bruger dog kun af mit eget, hvor jeg ved det er vand af god kvalitet. Kunne aldrig finde på at købe "brugt vand".
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Ok. Jeg var ellers af den opfattelse at " indkørt " vand bare er snavset vand som skal erstattes af nyt, og at eksv pods ikke bevæger sig i den frie vandmasse. Kun noget jeg har læst mig til, og altså ikke noget jeg ved med sikkerhed. Derfor spørgsmålet. Dan
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Det er heller ikke en diskussion hvor jeg vil gå "all in" for min holdning. ;)
Jeg oplever færre problemer med bakteriebelægninger. Så mit gæt er selv at enzymerne spiller den største rolle. Det agerer jo opløsningsmiddel for de bakterier, som har brug for at proteiner, amino, mm. bliver klippet op så opløst næring er tilgængelig.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Ok jeg forklare lige.
Det vand jeg blander er lavet af rent osmosevand og salte dvs det er rent/sterilt og der er ik nogen bakterier i overhovedet og det kommer der heller ik selv om jeg lader det stå i en uge hvis det ik er podet med bakterie kultur derfor kalder jeg det nyblandet eller nyt vand.

Det vand der er i mit akvarie er "modnet" og fuld af bakterier og der er både gode og ik så gode bakterier i og derfor kalder jeg det modnet eller gammelt levende vand.

Så er der det vand jeg køber i dunke fyldt med havvand fra Florida og det er fyldt med gode bakterier som er gode for fisk og andre som er gode for sten/filter og sandbund ja det er lidt det samme som levende sand men der er mange flere bakterier i vandet og derfor kalder jeg det for levende vand eller Florida vand.
Billede
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng

Indlæg af bmh »

Tør man spørge hvad Florida vand koster pr liter. ?
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Tykki »

Og hvem som forhandler det?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10

Indlæg af Anden »

Carsten tager vist lige under 200kr for 16,?? Liter og minizoo tager vist 300kr lige ud men jeg holder mig for øjene og køber det kun sammen med andet og få ik kvitering med hjem så jeg ik bliver mindet om hvad det er jeg har gang i, men det virker og jeg vil ik sige hvor mange fine tomme dunke jeg stående her hjemme. Men jeg bruger det kun til opstart og 100% vandskift og ved opstart af store akvarier (over 40liter) bruger jeg nyblandet og lidt fra et kørende system og så Florida vand.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"