For høj Ca og for lav KH

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

For høj Ca og for lav KH

Indlæg af Jones »

Ja som overskriften siger er mine værdier ikke hvor jeg vil have dem.

Jeg er ved at måle så jeg kan få sat doseringsmaskinen til og opdager så følgende:

Ca: 490 ppm
KH: 5,2 dKH

Jeg tænker så at det ikke er nødvendigt at dosere Ca på nuværende tidspunkt, eller er der noget om, at den ene falder når den anden stiger? For så vil det vel blive udlignet når jeg tilfører KH?

Hvilke værdier skal stræbe efter? Ja den er lige røget i svinget, så nu spørger jeg altså lige igen. Hellere en gang for meget end for lidt. :hehe:

Mvh Johan
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For høj Ca og for lav KH

Indlæg af Carsten »

Ca falder noget når Kh hæves, men synes ikke det er så voldsomt meget den sænkes.
Efter in mening bør du gå efter Ca. 450 og en Kh på 8-9 stykker

Men husk at hæve kh over nogle dage.
Du kan godt komme ud for at du skal bruge store mængder Kh.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Tak for hurtigt svar Carsten. Har du et bud på hvad der kan forårsage den høje Ca? Jeg bruger Red Sea salt (ikke Pro) og har ikke skiftet vand i 3 uger. Vandmængden er ca 75 liter og der er en del sps koraller, som vokser fint. De har selvfølgelig bragt KH ned, men jeg begriber ikke hvorfor Ca er så høj. Jeg har ikke doseret noget som helst tidligere, så det har kørt på Guds nåde og lejlighedsvise vandskift.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg har ingen umiddelbare ideer til hvorfor din Ca er kommet så højt op. Men prøv at booste kh, og se hvad Ca ender med at ligge på
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Jones. Interessant observation :).

Ca vil typisk falde når KH stiger, helt som Carsten skriver.

Mine setpoints er KH 8.0. Cal 440 og MG 1350.

Hvad ligger din MG på? For den kan sagtens drille de to andre hvis den er helt skæv.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Hej

Jeg haft samme problem, lav Kh ned til 5 og ekstrem høj Ca 577 er max jeg har målt. Bruger Red Sea pro salt, jeg har målt Ca indholdet i friskt blandt vand, den lå på 490.

Jeg har ikke nogen eksakt løsning på den høje Ca. Jeg dosere nu NaHCO3 og har en stabil Kh på ca 9. Ca er stadigvæk i den høje ende.

Mit bedste bud på høj Ca er at det kommer fra mit bundlag, som jo er knust koral. Da fisk og koraller ser ud til at have det super er det ikke noget jeg har ligget søvnløs over. Det er kun ca 2 uger siden jeg selv begyndte at hæve Kh systematisk. Har ikke målt Ca de sidste dage.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Jones skrev:Ja som overskriften siger er mine værdier ikke hvor jeg vil have dem.

Jeg er ved at måle så jeg kan få sat doseringsmaskinen til og opdager så følgende:

Ca: 490 ppm
KH: 5,2 dKH

Jeg tænker så at det ikke er nødvendigt at dosere Ca på nuværende tidspunkt, eller er der noget om, at den ene falder når den anden stiger? For så vil det vel blive udlignet når jeg tilfører KH?

Hvilke værdier skal stræbe efter? Ja den er lige røget i svinget, så nu spørger jeg altså lige igen. Hellere en gang for meget end for lidt. :hehe:

Mvh Johan
Få tjekket din Salinitet , Måske en forklaring på din høje Ca. :wink:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"