Brug af vodka og brintoverilte på samme tid?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Brug af vodka og brintoverilte på samme tid?
Jeg kører i øjeblikket med 10% brintoverilte for at få slået mine dinoflaggelater ned. De forsvandt efter mørklægning og dinoxal kur , men er vendt tilbage.
Jeg dosserer 8 ml brintoverilte hver aften når lyset slukker, men synes ikke det går helt de rigtige vej. Har en teori om at min høje no3 (50!) måske holder liv i dem. Jeg vil derfor banke min no3 ned med vodka. Har det nogen indvirkning på hinanden , altså vodka og brintoverilte ? Eller kan man bare fyre løs?
Mistede alle mine koraller da første omgang dinoer døde. Så der er intet at tage hensyn til på den front.
Der er kun sten og fisk .
Jeg dosserer 8 ml brintoverilte hver aften når lyset slukker, men synes ikke det går helt de rigtige vej. Har en teori om at min høje no3 (50!) måske holder liv i dem. Jeg vil derfor banke min no3 ned med vodka. Har det nogen indvirkning på hinanden , altså vodka og brintoverilte ? Eller kan man bare fyre løs?
Mistede alle mine koraller da første omgang dinoer døde. Så der er intet at tage hensyn til på den front.
Der er kun sten og fisk .
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: Brug af vodka og brintoverilte på samme tid?
Ingen der kan byde ind?
Jeg tænker ikke at disse to ting påvirker hinanden, men vil blot lige være sikker inden jeg går i gang med dossering af vodkaen..
Jeg tænker ikke at disse to ting påvirker hinanden, men vil blot lige være sikker inden jeg går i gang med dossering af vodkaen..
Morten
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Har ikke kørt med både vodka og brintoverilte, men der gik 3 uger med brintoverilte behandling før mine dinoer vær væk.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hej Peder
Tak for svar
Jeg havde også regnet med 3 ugers tid - håbet var dog med en gradvis forbedring . Er ca. Halvvejs.
Overvejer at slukke lyset 3 dage (uden at dække ruder) og så ellers bare fortsætte med brintoverilte .
Ville bare gerne samtidig have sænket min no3 , men ved ikke om de to ting har en form for indvirkning på hinanden.. Altså vodka og brintoverilte. Men nu må vi se om nogen kan gøre mig klogere mht. Dette!
Tak for svar
Jeg havde også regnet med 3 ugers tid - håbet var dog med en gradvis forbedring . Er ca. Halvvejs.
Overvejer at slukke lyset 3 dage (uden at dække ruder) og så ellers bare fortsætte med brintoverilte .
Ville bare gerne samtidig have sænket min no3 , men ved ikke om de to ting har en form for indvirkning på hinanden.. Altså vodka og brintoverilte. Men nu må vi se om nogen kan gøre mig klogere mht. Dette!

Morten
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Saltvand siden?: 2014
Brintoverilte er jo en stærk oxidant, hvilket jo er det der slår dinoflaggelaterne ned, så mon ikke H202'en også har en påvirkning af den bakteriekulturer der skal bringe NO3'en ned, i så fald vil en dosering af vodka ikke have megen effekt, da der så ikke er bakterier til at blive fodret med vodkaen.
Jeg er ikke ekspert i det her. Personligt ville jeg nok lave vandskift for at få NO3 ned, men kan godt se at med 720 liter er det ikke helt let.
Dinoflags og den høje NO3 hænger desværre nok sammen.
Jeg er ikke ekspert i det her. Personligt ville jeg nok lave vandskift for at få NO3 ned, men kan godt se at med 720 liter er det ikke helt let.
Dinoflags og den høje NO3 hænger desværre nok sammen.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Jeg brugte vsv sammen med brintoverilte da jeg havde dinoér uden problemer..
Du skal bare passe på, for dino kan godt bruge det som mad også... jeg tror en bedre løsning er total mørklægning i en 5 dage, sammen med brintoverilte... og så forsæt med brintoverilte en uge efter de er forsvundet, så skal de nok dø... Jeg har haft mit mørklagt i en uge uden at miste koraller på det (sps/lps) bare hold godt øje med kh, for efter nogle dage uden lys, så stopper forbruger stille og roligt.
Du skal bare passe på, for dino kan godt bruge det som mad også... jeg tror en bedre løsning er total mørklægning i en 5 dage, sammen med brintoverilte... og så forsæt med brintoverilte en uge efter de er forsvundet, så skal de nok dø... Jeg har haft mit mørklagt i en uge uden at miste koraller på det (sps/lps) bare hold godt øje med kh, for efter nogle dage uden lys, så stopper forbruger stille og roligt.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Takker for svarene .
Jeg slukker lyset idag og de næste 4-5 dage så. Fortsætter naturligvis med brintoverilte .
Når dinoerne er væk, så kører jeg på med vodka. Har jo ikke nogle koraller lige pt., så jeg kan vel bare mase på ! (Uden at overdossere dog).
Hvor meget vodka kan jeg tillade mig at bruge dagligt, når tiden kommer til dette? 1-2 ml?
Har tænkt at sætte min rowa på igen og jeg har lige fået macroalger til sumpen idag.
Jeg slukker lyset idag og de næste 4-5 dage så. Fortsætter naturligvis med brintoverilte .
Når dinoerne er væk, så kører jeg på med vodka. Har jo ikke nogle koraller lige pt., så jeg kan vel bare mase på ! (Uden at overdossere dog).
Hvor meget vodka kan jeg tillade mig at bruge dagligt, når tiden kommer til dette? 1-2 ml?
Har tænkt at sætte min rowa på igen og jeg har lige fået macroalger til sumpen idag.
Morten
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6870 Ølgod
- Saltvand siden?: 2013
Jeg var oppe og køre med 16 eller os var sgu endda 20ml vsv om dagen før det begyndte at falde.
Jeg har så lidt over 500l vand og no3 var oppe på 100 da jeg begyndte.
Ja du skal nok ikke starte med 16ml
men du skal nok forvente det kommer der op af, nu du har over 700l vand og høj no3.
Jeg har så lidt over 500l vand og no3 var oppe på 100 da jeg begyndte.
Ja du skal nok ikke starte med 16ml

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Tak.
Planen var bare ren vodka. Men hvis jeg nu starter med 5 ml dagligt, så er det vel ikke helt skævt så?
Planen var bare ren vodka. Men hvis jeg nu starter med 5 ml dagligt, så er det vel ikke helt skævt så?
Morten
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
Nej efter min erfaring kan du roligt starte på 5ml.
Men kør mindst en uge med en given dosis før du øger igen hvis du ikke kan måle nogen forskel.
Ja som alt andet med den hobby her, det tager laaaaaang tid.
Men kør mindst en uge med en given dosis før du øger igen hvis du ikke kan måle nogen forskel.
Ja som alt andet med den hobby her, det tager laaaaaang tid.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det prøver jeg . Har aldrig dosseret vodka før, men starter stille ud.
Har som nævnt, ingen koraller at tage hensyn til pt., så skulle min no3 falde lidt for hurtigt er der ikke fare for nogle koraller!
Dog vil jeg heller ikke risikere at få gispende fisk pga. Overdossering .
Har som nævnt, ingen koraller at tage hensyn til pt., så skulle min no3 falde lidt for hurtigt er der ikke fare for nogle koraller!
Dog vil jeg heller ikke risikere at få gispende fisk pga. Overdossering .
Morten
- Martin J
- Klovnfisk
- Reactions:
- 11
En go ide er at holde øje med ph'en den afsløre hurtigt hvis du skulle komme til at over dossere.
og så er det bare med at få nogle ilt sten ned
Mit endte så ud med efter jeg havde fået no3 og po4 ned som jeg også havde problemer med, at jeg fik en virkelig voldsom alge fase igen.
Faktisk værre end en opstarts fase.
og så er det bare med at få nogle ilt sten ned

Mit endte så ud med efter jeg havde fået no3 og po4 ned som jeg også havde problemer med, at jeg fik en virkelig voldsom alge fase igen.
Faktisk værre end en opstarts fase.