Jesper ØH skrev:
Tror du ikke nærmere din koral uden polyp udfoldelse er en M. Capitata og ikke en confusa ? Syntes den mere ligner capitata, og så er lysforholdene jo meget anderledes ?
Hmmm, korallen er af aflægger af en koral som jeg for mange år siden købte hos (vistnok) Moby. Han fortalte at det var en M.confusa.
Jeg har kigget lidt på M.capitata og der står at den har et porrøst skelet og det har denne her ikke. Desuden så skulle verrucae (som de små buler på overfladen hedder) være hvide. Farven beskrives som "normalt brun med hvide verrucae".
Min koral (som er den Charlie har fået et fragment af) er grøn i bundfarven og verrucae har samme farve.
Nu skrev jeg jo, at jeg ikke ville spamme Charlies tråd med billeder, men jeg håber Charlie tilgiver dette billede (i sagens tjeneste).

- Montipora confusa
Det er et af de sædvanlige mobilbilleder, men farverne er som jeg beskriver. De fremstår lidt blegere på pc end de gør irl og på mobilen.
De mørke områder på korallen er polypper, derfor tror jeg at det er det samme på Charlies billede. Mørke punkter mellem verrucae = polypper.
På med brillerne Charlie, eller få nogle yngre øjne til at kigge, de kan nok se de små "blomster"

Det plejer jeg nemlig at gøre - og så er det, at de unge mennesker kalder mig stære blind
Men 100% sikker er jeg selvfølgelig ikke. Synes dog ikke at den har de karakterer som kendetegner M.capitata.
Erik
Ps.: Lægger lige beskrivelsen af M.capitata fra originalteksten ind her.
"Montipora capitata is an encrusting, colonial coral which develops arborescent forms as it matures. The corallites are tiny and well separated by coenosteum. Their walls and the septa are indistinct. The skeleton is porous and there are small smooth surface projections known as verrucae which give the coral its common name of rice coral. These are irregularly spaced and may be fused near the tips of branches. The colour is normally pale brown with white verrucae."