Luftbobler i alger på sten og bunden
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 7330 Brande
- Saltvand siden?: 2014
Luftbobler i alger på sten og bunden
Mange af mine sten og bunden er fyldt med luftbobler i alger/cyano og det ser jo ikke særlig pænt ud.
Mine værdier er ok og bla PO4, som jeg ellers havde udnævnt til synderen, ligger pænt lavt. Jeg kører med en Aqua Medic antiphosfat reaktor.
Hvad kunne være en god ide at prøve at teste med, for at se om jeg kan komme lidt af algevæksten til livs?
Koraller og fisk har det godt, men det ser jo ikke særlig pænt ud.
Mine værdier er ok og bla PO4, som jeg ellers havde udnævnt til synderen, ligger pænt lavt. Jeg kører med en Aqua Medic antiphosfat reaktor.
Hvad kunne være en god ide at prøve at teste med, for at se om jeg kan komme lidt af algevæksten til livs?
Koraller og fisk har det godt, men det ser jo ikke særlig pænt ud.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Luftbobler i alger på sten og bunden
Hvor sikker er du på den lave po4 måling ?
Jeg synes, ud fra billedet, at det ikke umiddelbart stemmer overens..
Morten
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Det er målt med JBL. Det er muligvis nok, ikke et highend testkit, men jeg har kunnet måle at det er faldet efter jeg fik reaktoren på og nu ligger den på den nederste i JBL-skalaen (0,02 mener jeg det er. Vandet bliver så lidt blåt, at man knap kan se det)MoG skrev:Hvor sikker er du på den lave po4 måling ?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: nordjylland
- Kontakt:
Bare husk, fordi du ikke kan måle det, kan det sagtens være bundet i algerne... vil anbefale dig at få skiftet til nogle ordentlige testsæt. Ved det er dyrt, men det er pengene værd i sidste ende.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 9700 Brønderslev
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: nordjylland
- Kontakt:
Du skriver også at de ser ok ud. Kom nu frem med dine værdier, ellers tror folk ikke på dem. Eller så det som regel fordi de ikke måles eller folk ikke vil stå ved dem.
Men skal man have hjælp så det frem med kortene på bordet
Men skal man have hjælp så det frem med kortene på bordet
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Har ikke noget imod at smide penge efter bedre testsæt, men vil ikke til at bruge mange penge på sæt jeg måske ikke har brug for.Donni skrev:Bare husk, fordi du ikke kan måle det, kan det sagtens være bundet i algerne... vil anbefale dig at få skiftet til nogle ordentlige testsæt. Ved det er dyrt, men det er pengene værd i sidste ende.
Det giver mening det første du siger, med at phosphaten ikke kan måles fordi det er bundet i algerne. Men et bedre testsæt vil jo så heller ikke kunne måle noget der ikke er der!?

Hvis man skal op og købe PO4 testsæt fra den øverste hylde, hvad snakker vi så om? Hanna PO4 checker?
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Det er forskel på testsæt, jeg har fra JBL og kan ikke måle noget nitrat, Red Sea testsæt måler 32! Især phosfor er svært at måle, gode sæt er fra Red Sea, Rowa, Elos eller Hanna.
Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Det har kørt små halv andet år og er iøvrigt på 600 liter.nbd skrev:Jeg ejer ikke testsæt til nitrat og fosfat - jeg nøjes med en visuel vurdering af akvariets tilstand![]()
Alger og luftbobler tyder på at du har næring i vandet (uanset om du kan måle det eller ej). Rowaphos og vsv samt vandskifte kan sikkert hjælpe. Hvor længe har dit akvarium kørt?
Jeg har stort set haft problemer med cyanoalger hele tiden, dog lidt svingende i mængde.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Cyano forsvinder typisk gradvist med tiden, men kan dukke op igen hvis der sker ændringer. Giv akvariet et halvt år mere inden du gør noget drastisk med tilsætning.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Salinitet?temperatur?normal Salinitet er 1.025-26 og Temperatur 27-28 grader.er det Ikke optimalt kan Baljen se ud som Det paa billedet.start med at FAA det i chek og lav et vandskifte Til at hamle op med näringen.
Hvad er det for sten?er du sikker paa de er af god kvalitet?hvad har du af bundlag?
For groft bundlag Er en Detritus fälde,jeg ville bestemt kigge paa en dyb sand Bund.
Gro nogle makroalger i Systemet Til at optage den oplöste Näring,Län dig tilbage og se Systemet udvikle Sig.
Hvad er det for sten?er du sikker paa de er af god kvalitet?hvad har du af bundlag?
For groft bundlag Er en Detritus fälde,jeg ville bestemt kigge paa en dyb sand Bund.
Gro nogle makroalger i Systemet Til at optage den oplöste Näring,Län dig tilbage og se Systemet udvikle Sig.
- The Baptizer
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
Bundlaget er ca 2-3cm dybt fint sand.
Jeg har allerede en ca. 30 liters refugium med makroalger.
Hvilke sten det er jeg har og om det er af god kvalitet, det aner jeg ikke. Troede egentlig ikke der var noget videre forskel på stenen. Men det er en god blanding der er købt 5 forskellige steder.
Jeg har stort set ikke lavet vandskifte i de halvandet år det har kørt, kun i forbindelse med rengøring. Vil tro det maks har været 10-15 liter om måneden.
Men tror nbd er inde på noget. Selv om mit akvarie kun har kørt lidt under halvandet år, så har jeg allerede ændret dele at stenopsætningen og tilføjet nye sten 2 gange.
Så tid og lidt mere vandskifte måske blot hvad der skal til
Jeg har allerede en ca. 30 liters refugium med makroalger.
Hvilke sten det er jeg har og om det er af god kvalitet, det aner jeg ikke. Troede egentlig ikke der var noget videre forskel på stenen. Men det er en god blanding der er købt 5 forskellige steder.
Jeg har stort set ikke lavet vandskifte i de halvandet år det har kørt, kun i forbindelse med rengøring. Vil tro det maks har været 10-15 liter om måneden.
Men tror nbd er inde på noget. Selv om mit akvarie kun har kørt lidt under halvandet år, så har jeg allerede ændret dele at stenopsætningen og tilføjet nye sten 2 gange.
Så tid og lidt mere vandskifte måske blot hvad der skal til

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
the baptizer men hvad er din salt og temp???
- Aitesk
- Dværg kejser
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5000 Odense C
altså nu jeg selv ret ny her men, ved da alger er planter og danner O2 med lys kunne jo også bare være fotosyntesen ?
"Patience is not the ability to wait, but the ability keep a good attitude while waiting"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=75266" onclick="window.open(this.href);return false; ...275l Akvarie tråd