bryopsis alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

bryopsis alger

Indlæg af Frank »

Hejsa

har desværre fået bryopsisalger ved mit overløb på mit 1280 liters , i starten tænkte jeg at de forsvandt med tiden , men det gør de ikke .

de er ret irriterende og skal høstes min. 2 gange ugentligt for at holde dem nogenlunde nede .

jeg har ingen andre alger i mit akvarie , som i øvrigt står rigtig fint .

jeg købte en søhare for ca. 14 dg siden , den åd lystigt et par dage og jeg var lykkelig . men jeg tror også algerne har givet den ondt i maven , har ikke set den i mere end en uge nu .

den er sgu nok død , kan søharer tåle bryopsis ? ,,, fiskene rører det jo ikke .

nogen der har et super trick ?? , eller må jeg prøve med endnu en søhare ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: bryopsis alger

Indlæg af Carsten »

Har et par gange oplevet at søharen var væk i omkring 14 dage for pludseligt igen at futte rundt og lege plæneklipper.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Kører du med seaclear eller LaCl? Det er de bestemt ikke tossede med de søharer
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Bingocaller skrev:Kører du med seaclear eller LaCl? Det er de bestemt ikke tossede med de søharer
ingenting ,,, ud over de naturlige , salt , lidt sangokai osv. , forsøger at køre akv. uden nogen tilsætning , ingen rowa osv .

men måske er den gået i hi med ondt i maven ,,, og kommer pludselig frem igen :y , det håber jeg .

egentlig underligt at kirurgerne ikke æder denne alge .

ellers må jeg jo prøve endnu engang med en ny søhare .

ingen der har andre trick ? , det er skide irreterende , og især når man er væk på ferie er det et problem at der ikke bliver høstet foran overløbet .
hilsen Frank
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Syntes at huske nogle havde held med at booste deres MG. Har dog aldrig selv prøvet denne metode så måske andre som evt har prøvet denne metode kan byde ind :wink:
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Lord Mike skrev:Syntes at huske nogle havde held med at booste deres MG. Har dog aldrig selv prøvet denne metode så måske andre som evt har prøvet denne metode kan byde ind :wink:
det har jeg faktisk prøvet efter råd for et par md. siden ,,,, inden jeg prøvede med søharen , jeg hævede mg til 1600 ,,, i ca. 2 uger tid ,,, men algerne var da helt ligeglad :BA
jeg har så efterflg. hørt at det kan være farligt at have en ubalance mellem CA og Mg , hvilket 1600 ppm jo er .
hilsen Frank
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Den eneste måde som rent faktisk virker mod denne alge er og hæve mg men det skal være med noget der hedder Kent tech m, det er egentligt bare mg men der er noget andet i denne flaske også som gør at bryopsis dør.

Har tidliger døjet med samme alge og købte dette over nettet og hævede min mg fra 1350 til 1550 og en uge efter blev de blege og forsvandt stille og roligt.

At hæve med alm mg virker ikke

Mvh thue
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Frank,

Køb et lille søpindsvin, den tager dem :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

thue ,,, det vil jeg lige forsøge at læse om , andre der har erfaring med dette kent tech , og måske et link ?

Peder ,,, har et blue tuxedo søpindsvin ,,, men den er desværre også kræsen lige som kirurgerne :BA
hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

er det denne ? ,,, nogen der har erfaringer ? ,,, hvad siger fisk og koraller til dette ?
ville helst undgå at fylde noget i jeg ikke er helt sikker på virkningen af .
under alle omstændigheder vil jeg lige vente en uge eller 2 og se om min søhare kommer frem eller den er væk .

http://www.marinedepot.com/Kent_Marine_ ... LS-vi.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.amazon.co.uk/Kent-Marine-Mag ... B0002ARHIG" onclick="window.open(this.href);return false;
hilsen Frank
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Det er lige præsis den, det er hverken skadeligt for koraller eller fisk, oplevede ingen dårlige oplevelser bare husk du ikke skal tilsætte det hele på engang, jeg gjorde det over en uge
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

Thue skrev:Det er lige præsis den, det er hverken skadeligt for koraller eller fisk, oplevede ingen dårlige oplevelser bare husk du ikke skal tilsætte det hele på engang, jeg gjorde det over en uge
hvad med muslinger ?? har/havde du dem ?
hvad siger i andre ?? nogen erfaringer med dette produkt ? .
har prøvet at søge lidt men kan ikke finde dette produkt på europæisk hjemmeside , kender nogen et sted det kan købes/skaffes inden for toldmurene ?
hilsen Frank
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Frank, her på forum er der utallige tråde om bryopsis og behandling netop med Kent techM
Har selv brugt det i mange år og det er det eneste der virkelig virker! Har aldrig haft negativ effekt ved brug af det. Har det altid stående på hylden;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

peder skrev:Frank, her på forum er der utallige tråde om bryopsis og behandling netop med Kent techM
Har selv brugt det i mange år og det er det eneste der virkelig virker! Har aldrig haft negativ effekt ved brug af det. Har det altid stående på hylden;-)
lyder godt , må jeg spørge hvor du køber det ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

fandt denne tråd her på SF , herunder , så mon ikke jeg klarer mig .

nogle dårlige erfaringer så skriv lige her ,, så slapper jeg lige og sidder på hænderne i mellemtiden :y

Peder du havde et algeproblem for et par år siden , brugte du dette ?

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... ch#p604072" onclick="window.open(this.href);return false;
hilsen Frank
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

https://www.meerwasser-hardware.de/wass ... 16oz-473ml" onclick="window.open(this.href);return false;
Her kan du få det.
Mvh. Peder

Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af peder »

Vil anbefale du booster din mg op til ca 1500 med f.eks. Balling og så booster op til 1800 med Kent TM og kører et par uger (til du kan se at bryopsis er væk) Kent TM er nemlig ikke helt billig.
Mvh. Peder

Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

peder skrev:Vil anbefale du booster din mg op til ca 1500 med f.eks. Balling og så booster op til 1800 med Kent TM og kører et par uger (til du kan se at bryopsis er væk) Kent TM er nemlig ikke helt billig.
nej det kan jeg se , skal bruge ca. 4 liter .
men 1800 ppm , er meget højt , uha ,,, hvad siger muslinger osv. til det ? .
hilsen Frank
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

læser denne tråd fra minedykker
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 25#p720925" onclick="window.open(this.href);return false;

men ,,, har desværre problemer med Brypopsis rundt ved overløbet på mit akv. , har prøvet med en søhare , men den er væk/død pt.

ville black molly kunne gøre det af med disse alger ? , og tilvænning til saltvand er det eks. over et døgn at i en ekstern tank at tilføre salt vand til ferskvand ? ,,, hvor meget tilvænning er nødvendig ? .

nogen der har prøvet dette ?
hilsen Frank
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kender faktisk en som har/havde Mollinesia velifera i sit. Ikke så meget som algeædere, men mere fordi han kunne og som et forsøg, da han havde læst at de fint kunne gå i saltvand.
Jeg skal prøve at forhøre mig om tilvænningen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

så den omtalte video , og prøvede at google " black molly , bryopsis " ,,, og der er flere U.S.artikler der beskriver succes med netop dette ,,,, så det skal da klart prøves .
man taler om tilvænning til saltvand fra 1-20 dage .
eneste problem er jo hvis de finder på at yngle helt vildt
hilsen Frank
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Frank skrev:så den omtalte video , og prøvede at google " black molly , bryopsis " ,,, og der er flere U.S.artikler der beskriver succes med netop dette ,,,, så det skal da klart prøves .
man taler om tilvænning til saltvand fra 1-20 dage .
eneste problem er jo hvis de finder på at yngle helt vildt
Yngel lyder mere som gratis foder frem for et problem;)
Har selv overvejet at tilvænne noget og smide i sumpen kun som foder kilde til baljen;)
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

jeg har nu prøvet med 10 stk Black Molly fra den lokale dyrehandel ,jeg tilvænnede dem til saltvand over 24 timer , ved blot at lade saltvand dryppe ned i karret de gik i , alle 10 stk klarede denne tur :beer:
jeg brugte mit refugie til mollyer og med returløb til sump , startede op med 10 pct saltvand og 90 pct osmose vand
jeg lod dem blive i karret 24 timer mere , jeg fodrede med flagefoder og også med Bryopsis fra DT . og de hoppede lige på og spiste .
så tilførte jeg derefter mine 10 saltvands mollyer til DT , det klarede de også fint , men man kan se de ikke bryder sig om kraftig strøm fra streamerpumperne og holder sig nær vandoverfladen og primært hvor der ikke er kraftig cirkulation .
jeg har set dem flere gange nippe til mine bryopsis omkring overløbet , hvis jeg slukker cirkulation et øjeblik , hvilket jo er super .
desværre har jeg fået disse mollyer for små , ca. 3 cm ,,, min Trigger på ca. 12-14 cm har desværre fået smag for levende føde så nu er der kun 3-4 stk tilbage :BA , de er nok væk inden for et døgns tid .
jeg skal klart prøve igen med nogle større mollyer hvis de kan skaffes eller også må jeg fjerne min trigger i en periode mens mollyer renser af for alger .
så har man akvarie kun med vegetarer er det helt klart anbefalesværdigt hvis man har problemer med hår alger af den ene eller anden type .
og så er det jo faktisk en smuk fisk , og med rigtig fine lyrehaler .
hilsen Frank
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg havde nogle almindelige gule/orange mollyer gående i refugiet en periode. De klarede sig fint en måneds tid. Og så døde de ellers en efter en. De blev ligesom blodsprængte omkring gællerne et par dage inden de døde. Så tror ikke de kunne tåle saltet i længden. Om de sorte er bedre til det ved jeg så ikke. Men har da tænkt mig at prøve dem på et tidspunkt :-)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Du skal nok have fat i Mollinesia veliferum. De er større (meget større) end almindelige Mollyer. De grå ses ofte, men de sorte får de da også regelmæssigt i de almindelige akvarie forretninger. De er faktisk rigtig smukke. Knaldsorte med en rød finnekant på rygfinnen. Hannerne har en ret stor rygfinne.
Desuden lever de ofte i brakvand i naturen og er derfor bedre egnede til saltvand. De er vist fra Yucatan halvøen (så vidt jeg husker).

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Frank »

crazy seahorse skrev:Du skal nok have fat i Mollinesia veliferum. De er større (meget større) end almindelige Mollyer. De grå ses ofte, men de sorte får de da også regelmæssigt i de almindelige akvarie forretninger. De er faktisk rigtig smukke. Knaldsorte med en rød finnekant på rygfinnen. Hannerne har en ret stor rygfinne.
Desuden lever de ofte i brakvand i naturen og er derfor bedre egnede til saltvand. De er vist fra Yucatan halvøen (så vidt jeg husker).

Erik
hej Erik

det vil jeg prøve at høre om de kan skaffe i en fornuftig størrelse , tak for rådet .
hilsen Frank
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Frank skrev:
crazy seahorse skrev:Du skal nok have fat i Mollinesia veliferum. De er større (meget større) end almindelige Mollyer. De grå ses ofte, men de sorte får de da også regelmæssigt i de almindelige akvarie forretninger. De er faktisk rigtig smukke. Knaldsorte med en rød finnekant på rygfinnen. Hannerne har en ret stor rygfinne.

Erik
hej Erik

det vil jeg prøve at høre om de kan skaffe i en fornuftig størrelse , tak for rådet .
Det ser ud til at de har den grå her:
http://neonfisken.com/index.php/lagerli ... emolly-mix" onclick="window.open(this.href);return false;
De skriver at det er et mix, så måske har de også den sorte.
Giv dem et kald, jeg er ret sikker på at de kan få den hjem ellers.

Erik

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"