Har lige et spørgsmål til alle saltvandsmedlemmer hvordan man bedst muligt får formindsket sit støj niveaue i sumpen, da det irriterer mig den konstante summen i stuen. Jeg har en Royal Exclusive Bubble King skummer 160 og en red dragon mini til mit 300 l akvarie. Jeg har for sjov prøvet at måle mit støj nivaue med en app til iPhonen ( Noise Exposure ) og mit støj niveau ligger på 41 dB. Jeg har ladet mig fortælle at hvergang man sænker støj niveauet med 3 dB så svarer det til at støjen bliver halveret.
Jeg har benyttet mig af silicone slange fra pumpen og op til akvariet.
Bagsiden af skabet er der ca. En åbning på 20 x 50 cm, kunne man sætte en troljes plade op med indbygget blæsere for at formindske støjen eller har i bedre bud ?
Støj fra Sumpen
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Støj fra Sumpen
Står din sump direkte på gulvet ? Rammer skummer eller pumpe glasset ?
Jeg selv, lægger altid flamingo under..
Du kan også købe nogle lydisoleringsplader og klistre på indersiden af skabet.. Det tager rigtig meget!
Det lyder ellers til at være fornuftigt udstyr!
Jeg selv, lægger altid flamingo under..
Du kan også købe nogle lydisoleringsplader og klistre på indersiden af skabet.. Det tager rigtig meget!
Det lyder ellers til at være fornuftigt udstyr!
Morten
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 8200 Århus N
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Århus
Kan man ikke få et eller andet smart til at ligge under skummer og returpumpen? Døjer nemlig selv med det samme
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
Vibrationsdæmpende materiale under skummer og returpumpe og/eller mellem sump og skab.
Luk alle huller i skabet, blot et lille hul lader støjen komme ud af skabet.
Lav ventilationshuller med støjfælder, dvs. man skal ikke kunne se direkte ind på støjkilden og indersiden fores med støjabsorberende materiale - posøst materiale med stor overflade / mange huller. Desto tykkere desto lavere frekvens absorberer man.
Men allervigtigst er at fjerne vibrationerne og lukke støjkilden helt inde.
2 ens støjkilder i samme rum øger støjniveauet 4 gange - så hvis man fjerner brummen fra en af 2 motorer giver det en stor samlet effekt. Og ja reduktion med 3 DbA svarer til halveringen af støjen.
Luk alle huller i skabet, blot et lille hul lader støjen komme ud af skabet.
Lav ventilationshuller med støjfælder, dvs. man skal ikke kunne se direkte ind på støjkilden og indersiden fores med støjabsorberende materiale - posøst materiale med stor overflade / mange huller. Desto tykkere desto lavere frekvens absorberer man.
Men allervigtigst er at fjerne vibrationerne og lukke støjkilden helt inde.
2 ens støjkilder i samme rum øger støjniveauet 4 gange - så hvis man fjerner brummen fra en af 2 motorer giver det en stor samlet effekt. Og ja reduktion med 3 DbA svarer til halveringen af støjen.
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
... Typisk boble Kongen og den røde drage 

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;