"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Red sea reef foundation A, B og C

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Red sea reef foundation A, B og C

Indlæg af Bergenser »

Hejsa
Jeg er i færd med at prøve ovenstående produkt.
Som ny i faget tiltaler det mig at produktet virker let anvendeligt og kan doseres jf. de målinger man foretager.
Som jeg ser det, er det vel i virkeligheden bare en dyr form for Balling lite.
Jeg har et par spørgsmål jeg er stødt på i forbindelse med opblanding af saltene.
I følge manualen skal jeg blande 1kg Salt A(CA) med 1,8liter osmose. 1kg salt B(KH) til 10liter osmose. 1kg Salt C(MG)til 1,7liter osmose.
For salt A og B, får jeg en stærk reaktiv effekt (varmeudvikling), hvor jeg på et tidspunkt er bange for om min plastik dunk går hen og smelter haha.
Jeg får smidt noget koldt vand i vasken og får styr på temperaturen. Er dette en normal reaktion, eller har jeg gjort noget galt? Manualen siger intet om dette.
Næste spørgsmål.
MG væsken bliver mælkehvid ved blanding, men efter et stykke tid skabes der bundfald. Er dette normalt? Eller har jeg gjort noget galt? Kan dette undgås ved at fortynde væsken?
Mvh Peter
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Red sea reef foundation A, B og C

Indlæg af thni »

Altså med mg er det meget normalt at det kommer bundfald. Når jeg blander plejer jeg at stille dunken i varmt vand i vasken og ryster den et par gange i timen til det er helt opløst. Der er også nogen der varmer deres osmose vand før de blander :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 522
Tilmeldt: lør 13. jun 2009 21:34
15
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Re: Red sea reef foundation A, B og C

Indlæg af Bergenser »

Okay, så man burde kunne ryste dunken gentagne gange for at få opløst det sidste?
Jeg prøver!
Når jeg læser om Balling lite er det typisk kæmpe dunke á 25 liter der blandes i. De 25liters dunke dør da af grin når de ser mine mini 5liters.
Må indrømme, jeg havde forventet at jeg fik mere end 2,5liter CA og KH, ved opblanding med 1 kg pulver.
Er det mig der har misforstået noget, eller er det bare mængden når man køre med red sea Foundation?
Mvh Peter
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Red sea reef foundation A, B og C

Indlæg af jonas _sandager »

Bergenser skrev:Hejsa
Jeg er i færd med at prøve ovenstående produkt.
Som ny i faget tiltaler det mig at produktet virker let anvendeligt og kan doseres jf. de målinger man foretager.
Som jeg ser det, er det vel i virkeligheden bare en dyr form for Balling lite.
Jeg har et par spørgsmål jeg er stødt på i forbindelse med opblanding af saltene.
I følge manualen skal jeg blande 1kg Salt A(CA) med 1,8liter osmose. 1kg salt B(KH) til 10liter osmose. 1kg Salt C(MG)til 1,7liter osmose.
For salt A og B, får jeg en stærk reaktiv effekt (varmeudvikling), hvor jeg på et tidspunkt er bange for om min plastik dunk går hen og smelter haha.
Jeg får smidt noget koldt vand i vasken og får styr på temperaturen. Er dette en normal reaktion, eller har jeg gjort noget galt? Manualen siger intet om dette.
Næste spørgsmål.
MG væsken bliver mælkehvid ved blanding, men efter et stykke tid skabes der bundfald. Er dette normalt? Eller har jeg gjort noget galt? Kan dette undgås ved at fortynde væsken?
Mvh Peter
Det med varmeudviklingen, tror jeg er helt normal. En gang hvor jeg ikke tænkte mig om, kom jeg noget Ca-pulver fra brightwell i en flaske med en sjat vand i. Det udviklede sig hurtigt til en flaske med hul i bunden og et noget fjoget fornemmelse ;-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"