"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Varmtvand og Osmose

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Varmtvand og Osmose

Indlæg af rfalken »

Hej,

Skal man bruge koldt eller omkring 29c varmt vand når man laver vand?

Jeg gør det sidste og i går målte jeg 12ppm på TDS efter at have hældt lidt vand direkte fra anlægget op i et glas. Her til morgen så måler det 25ppm

Det antager jeg ikke er normalt og måske er dét det som giver næring til mine grønne alger?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af AndersGS »

Ift til din måling har det umiddelbart ikke noget at sige. Der må have været rester af et eller andet i glasset som så er blevet opløst så din måling er blevet forurenet. Eller også misforstår jeg det du skriver?

Ift membranen så er den mere effektiv ved varmere vand end ved koldt vand. Så du vil få dit anlæg til at producerer markant mere ved fx 25 grader end ved 5 grader. 29 grader skulle være ok, men man bør ikke overstige 35-45 grader (afhængig af producenten) da membranens materialer da kan blive beskadiget.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af rfalken »

Ok, så må jeg få et eller andet sterilt og hælde tingende op i, er snart træt af ikke at vide hvad den der TDS er. Kan selvfølgelig også være det der kina TDS meter der måler forkert, men jeg synes ikke jeg har været i stand til at måle under 4ppm endnu.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Anden »

Har du hapiks filter på dit osmose? Alså den 4.beholder på osmose er det filter der tager mit osmosevand fra en tds på ca7 til en tds på 0.

Mit osmose anlæg må køre med vand der er 10-25grader ellers tager noget skade men om det er membran kul eller pumpe ved jeg ik noget om men jeg fik fortalt at jeg ik måtte bruge helt koldt vand.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Carsten »

Er det den samme vandprøve du målte 12 ppm den ene dag og 25 den næste??

Men hvorfor bruge det varme vand?? Det virker helt forkert at varme vand op for at lade det køle af igen. Og tæk på hvor mange liter varmt vand der ryger i kloaken.

Jeg vil lige som anden spørge om du har et harpiks(resin) filter på efter anlægget
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Preben »

Nu er jeg helt væk.
Hvor får i 29 grader vand fra?
Mvh Preben
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Carsten »

Preben skrev:Nu er jeg helt væk.
Hvor får i 29 grader vand fra?
Mvh Preben
Den varme vandhane, formentlig
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Preben »

Det vil sige, gammelt vand fra en tank?
Det lyder ikke godt i mine øre.
Mvh Preben
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Carsten »

Det er nu de færreste der lige frem har en vandtank med varmt vand, i større mængder. De fleste har noget som ligner 30 liter varmt vand. Og det er hurtigt brugt. Og det er jo ikke vand som har stået der i lang tid.
Når vandet i tanken er brugt, varmes vandet op efterhånden som det bruges.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 539
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af MortenL »

Preben skrev:Det vil sige, gammelt vand fra en tank?
Det lyder ikke godt i mine øre.
Mvh Preben
Helt enig med Preben. Rent vand fra hanen kommer kun fra den kolde hane. Det varme vand indeholde metaller og bakterielt kim mm. :naughty:

Spørgsmålet er så om det er et fedt, når vi alligevel skubber vandet igennem en RO membran.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af AndersGS »

Nu er varmtvandsanlæg selvfølgelig meget forskelligt fra hjem til hjem, men jeg ville ikke have de mindste kvaler ved at gøre det her i huset.
Vi har en gennemstrømsveksler, så vores varme vand er mindst lige så frisk som det kolde og vi taler et hus med fjernvarme fra '74. Så de fleste nyere huse, naturligvis afhængig af installationen, kan fint gøre det.
Men kan da godt huske at hos mine forældre stod der en 150+ L tank med varmt vand og er sådan et system af ældre dato, kan man da godt tænke at det var uhensigtsmæssigt ift. et osmoseanlæg.

Nu skrev jeg før markant mere permeat ved 25 grader end ved 5 grader. Det er altså markant mere det producerer ved 25 grader kontra 5 grader. Man taler om at anlægget kapacitet øges med 3% pr 1 grad. Nu er ingenting gratis og man vil også opleve en let forhøjet TDS på permeaten, men det er forsvindende lille ift resultatet og har man resinfilter på efter anlægget vil jeg påstå at man ikke mærker nogen forskel andet end en lidt kortere levetid på resinmediet.

Ex.: Man kan opleve at TDS efter membranen stiger fra fx 15 ppm til 23 ppm, men man har stadig reduceret fra råvand v. 285 ppm, Så "rensningen" er kun faldet fra 95 % til 92% og har man så resinfilteret på efter osmoseanlægget betyder det så godt som intet.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Jesper ØH »

Som der skrives, så skal der bruges koldt vand til osmose. Jeg ville aldrig turde bruge varmt vand, pga bakterier. Ang de høje TDS målinger, så er de alt for høje. Et anlæg skal kunne lave 0 vand i TDS.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Som der skrives, så skal der bruges koldt vand til osmose. Jeg ville aldrig turde bruge varmt vand, pga bakterier. Ang de høje TDS målinger, så er de alt for høje. Et anlæg skal kunne lave 0 vand i TDS.
Ikke nødvendigvis.
Et osmoseanlæg tager alt efter mærke og kvalitet, et sted mellem 90-95% af det som er i vandet.
Hvis du har meget hårdt vand, som de fleste på Sjælland har, så er en TDS på omkring 500 ikke noget sjældent syn
Så vil et anlæg give vand med en TDS på 25-50 ppm.
Men er vandet blødt som visse steder i det jyske med en TDS på f.eks 100, så har vandet jo et meget lavere udgangs værdi på 5-10ppm
At det bløde vand så på andre måder kan være en ulempe er så noget andet.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Som der skrives, så skal der bruges koldt vand til osmose. Jeg ville aldrig turde bruge varmt vand, pga bakterier. Ang de høje TDS målinger, så er de alt for høje. Et anlæg skal kunne lave 0 vand i TDS.
Ikke nødvendigvis.
Et osmoseanlæg tager alt efter mærke og kvalitet, et sted mellem 90-95% af det som er i vandet.
Hvis du har meget hårdt vand, som de fleste på Sjælland har, så er en TDS på omkring 500 ikke noget sjældent syn
Så vil et anlæg give vand med en TDS på 25-50 ppm.
Men er vandet blødt som visse steder i det jyske med en TDS på f.eks 100, så har vandet jo et meget lavere udgangs værdi på 5-10ppm
At det bløde vand så på andre måder kan være en ulempe er så noget andet.
Vil bestemt ikke give dig ret. Et godt osmoseanlæg skal kunne lave 0 vand i TDS. Ved godt der er anlæg, som købes der ikke kan lave 0 vand og mener faktisk ikke de er noget værd. Her har jeg meget hårdt vand KH på 14. Har ingen problem med at holde de 0 i TDS. Ang varmt vand og osmoseanlæg, så misforståes de 25 grader tit, da det skrives som Info. Så der SKAL bruges koldt vand. Og køb nu lige et godt osmoseanlæg så TDS ikke er skyhøj. Et anlæg Med god membran SKAL kunne lave 0 vand i TDS.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Carsten »

Derved mener du at stort set alle de osmoseanlæg der sælges, ikke er noget værd. Alt kan købes for penge, og hvis du skal have et anlæg der lavet 0 i TDS, så er det et anlæg der koster mange penge. Og totalt overkill i hobbyen, når resterne kan fjernes med et harpiksfilter.
Ellers må du komme med et link
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af minedykker »

Jesper ØH skrev:
Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:Som der skrives, så skal der bruges koldt vand til osmose. Jeg ville aldrig turde bruge varmt vand, pga bakterier. Ang de høje TDS målinger, så er de alt for høje. Et anlæg skal kunne lave 0 vand i TDS.
Ikke nødvendigvis.
Et osmoseanlæg tager alt efter mærke og kvalitet, et sted mellem 90-95% af det som er i vandet.
Hvis du har meget hårdt vand, som de fleste på Sjælland har, så er en TDS på omkring 500 ikke noget sjældent syn
Så vil et anlæg give vand med en TDS på 25-50 ppm.
Men er vandet blødt som visse steder i det jyske med en TDS på f.eks 100, så har vandet jo et meget lavere udgangs værdi på 5-10ppm
At det bløde vand så på andre måder kan være en ulempe er så noget andet.
Vil bestemt ikke give dig ret. Et godt osmoseanlæg skal kunne lave 0 vand i TDS. Ved godt der er anlæg, som købes der ikke kan lave 0 vand og mener faktisk ikke de er noget værd. Her har jeg meget hårdt vand KH på 14. Har ingen problem med at holde de 0 i TDS. Ang varmt vand og osmoseanlæg, så misforståes de 25 grader tit, da det skrives som Info. Så der SKAL bruges koldt vand. Og køb nu lige et godt osmoseanlæg så TDS ikke er skyhøj. Et anlæg Med god membran SKAL kunne lave 0 vand i TDS.

i har begge to ret, men når det så er sagt så er jeg selv typen der skifter min harpiks når min tds måler siger 2.

men måler du hen over membranden og siger der kommer omkring 370 tds ind så vil udgangsvandet typisk ligge omkring 10-12 tds +- men køre du så det vand igennem dit harpiksfiler så skal din tds måling ned og ligge på 0 men frisk harpiks. så vi skal måle de rigtig steder.
men hvis din måling er meget høj efter membranen så kunne dette tyde på at den er defekt.
Brugeravatar
Flemse
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 433
Tilmeldt: man 3. maj 2010 11:07
14
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Stenløse

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Flemse »

Har lige sat mit anlæg til og det laver tds på ca:15 før mit harepiksfilter og et fint 0 efter. og det er uden pumpe og et alm. lille system med membran på 100GPD jeg fik af Anden herinde. Og vores vand ligger på ca 20-22 KH fra vand-værkets side.
Brgds
Flemse
Snart 830 lit 160x80x65 med sump på 202 lit,4 stk Maxspect R420R Razor 160W, moddet til 15000 kelvin, Skimz Monster E 251, Tunze 6200+ 6305 og Maxpect Gyre 150 ,returpumpe SKIMZ 10000 DC. IKS Computer: redox,PH,Temp.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 539
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af MortenL »

AndersGS skrev:Nu er varmtvandsanlæg selvfølgelig meget forskelligt fra hjem til hjem, men jeg ville ikke have de mindste kvaler ved at gøre det her i huset.
Vi har en gennemstrømsveksler, så vores varme vand er mindst lige så frisk som det kolde og vi taler et hus med fjernvarme fra '74. Så de fleste nyere huse, naturligvis afhængig af installationen, kan fint gøre det.
Men kan da godt huske at hos mine forældre stod der en 150+ L tank med varmt vand og er sådan et system af ældre dato, kan man da godt tænke at det var uhensigtsmæssigt ift. et osmoseanlæg.
Anders, du må ikke tro, at blot fordi du har en gennemstrømsvandvarmer, så er der ingen afsmitning til vandet. Jeg er helt enig i at vandet, så ikke er i en tank med lunken vand, men der vil stadigvæk være kobberafsmitning fra veksleren, samt afsmitning af alle former for kemikalier fra rør mm.

Der er ingen produkter fra din veksler frem til og med vandhanen der er drikkevandsgodkendt i forhold til varmt vand. Globalt så findes der enkelte markeder hvor der stilles krav til varmt drikke vand, men det gælder ikke DK.

Derfor, rent vand kommer fra den kolde hane.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:Derved mener du at stort set alle de osmoseanlæg der sælges, ikke er noget værd. Alt kan købes for penge, og hvis du skal have et anlæg der lavet 0 i TDS, så er det et anlæg der koster mange penge. Og totalt overkill i hobbyen, når resterne kan fjernes med et harpiksfilter.
Ellers må du komme med et link
Jeg snakker selvfølgelig om et anlæg med resin filter, tror nu også de fleste bruger det på deres anlæg. Jeg har hørt flere der har købt anlæg også med resin filter, der ikke kan få en TDS på 0 ?? Derfor mener jeg membranen skal være af en vis kvalitet. Jeg mener også varmt/tempereret vand er no go. Hvad mener andre ang koldt/varmt vand til osmoseanlæget ?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Ryom »

Jeg har kørt lunkent vand igennem på et tidspunkt. Hvilket fik anlægget til at producere merkant mere rent vand. Om det så bruger silikat mediet hurtigere skal jeg ikke kunne sige. Da jeg ikke målte tds efter membranen. Men hvis man måler en tds på 0 efter silikatfiltret. Så er det vel totalt ligemeget om varmtvandsbeholderen eller rør afgiver noget til vandet før osmose anlægget..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:
Carsten skrev:Derved mener du at stort set alle de osmoseanlæg der sælges, ikke er noget værd. Alt kan købes for penge, og hvis du skal have et anlæg der lavet 0 i TDS, så er det et anlæg der koster mange penge. Og totalt overkill i hobbyen, når resterne kan fjernes med et harpiksfilter.
Ellers må du komme med et link
Jeg snakker selvfølgelig om et anlæg med resin filter, tror nu også de fleste bruger det på deres anlæg. Jeg har hørt flere der har købt anlæg også med resin filter, der ikke kan få en TDS på 0 ?? Derfor mener jeg membranen skal være af en vis kvalitet. Jeg mener også varmt/tempereret vand er no go. Hvad mener andre ang koldt/varmt vand til osmoseanlæget ?
Ok, men nu er et resin filter ikke standard i et osmoseanlæg. Og selvfølgelig skal TDS være 0 efter et resinfilter.
Kunne årsagen til at der stadig er "snavs" i vandet efter resin filteret, ikke være at folk køber et alt for lille filter.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Jesper ØH »

Carsten skrev:
Jesper ØH skrev:
Carsten skrev:Derved mener du at stort set alle de osmoseanlæg der sælges, ikke er noget værd. Alt kan købes for penge, og hvis du skal have et anlæg der lavet 0 i TDS, så er det et anlæg der koster mange penge. Og totalt overkill i hobbyen, når resterne kan fjernes med et harpiksfilter.
Ellers må du komme med et link
Jeg snakker selvfølgelig om et anlæg med resin filter, tror nu også de fleste bruger det på deres anlæg. Jeg har hørt flere der har købt anlæg også med resin filter, der ikke kan få en TDS på 0 ?? Derfor mener jeg membranen skal være af en vis kvalitet. Jeg mener også varmt/tempereret vand er no go. Hvad mener andre ang koldt/varmt vand til osmoseanlæget ?
Ok, men nu er et resin filter ikke standard i et osmoseanlæg. Og selvfølgelig skal TDS være 0 efter et resinfilter.
Kunne årsagen til at der stadig er "snavs" i vandet efter resin filteret, ikke være at folk køber et alt for lille filter.
Hvis man tvinger vandet for hurtigt gennem membranen, så øges TDS efter den og dermed mættes harpiksen og så høj TDS. Så for stort tryk på vandet eller for stor booster pumpe eller for lille flow restrictor kan gøre det. Derfor er det et must at have en trykmåler på osmose.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Anden »

Mit anlæg kan ik tåle for koldt eller for varmt vand og dem der laver mit anlæg ved mere om dem end jeg gør så hvis de siger 20 grader er ok så er det helt sikkert ok også selv om andre/jeg ik mener det er ok men der vil jo altid være folk der tror de er klogere end alle andre.


Edit:det samme gælder min boster pumpe.
Billede
Jesper ØH
Reactions:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Jesper ØH »

Anden skrev:Mit anlæg kan ik tåle for koldt eller for varmt vand og dem der laver mit anlæg ved mere om dem end jeg gør så hvis de siger 20 grader er ok så er det helt sikkert ok også selv om andre/jeg ik mener det er ok men der vil jo altid være folk der tror de er klogere end alle andre.


Edit:det samme gælder min boster pumpe.
Så er det bare hvem der er klogere dem eller dig ? Jeg vil til hver en tid fra råde at bruge varmt vand til osmoseanlæg. Men ja der er mange råd og vejledninger fra folk med viden og fra folk uden, så virker det for dig er det jo super :)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3815
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg bruger nu også kun koldt vand her. Men jeg mærker da en nedgang i mængden af rent vand, efterhånden som anlægget kører.
Det laver klart mere vand i starten, hvor vandet er lidt lunere, end det gør når det har kørt i en halv times tid. Hvor meget har jeg ikke overblik over, da jeg ikke har målt.
Jeg har ikke registreret nogen ændring i Ms/tds. Jeg måler i MS, før og efter Resin filteret og den er konstant.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Jesper ØH »

crazy seahorse skrev:Jeg bruger nu også kun koldt vand her. Men jeg mærker da en nedgang i mængden af rent vand, efterhånden som anlægget kører.
Det laver klart mere vand i starten, hvor vandet er lidt lunere, end det gør når det har kørt i en halv times tid. Hvor meget har jeg ikke overblik over, da jeg ikke har målt.
Jeg har ikke registreret nogen ændring i Ms/tds. Jeg måler i MS, før og efter Resin filteret og den er konstant.

Erik
Mit anlæg laver også mere vand nu her det er sommer, da er vandet jo varmere i den kolde hane. Ang TDS så falder mit anlæg ikke i takt med der laves vand ?
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af rfalken »

Hej med Jer,

Det blev en lang tråd :)

Jeg har et 10 år gammel hus med 300l ekstra varmt vands tank.

Det system jeg har hedder AquaSafe 190l og skulle have harpiks. Det der står på deres hjemmeside:

Prefilter, 190L membran, kulfilter, silikatfilter

Jeg må jo bare prøve at købe et par nye filtre og se om de kan giver mig en lavere TDS. Synes bare ikke den har givet 0 heller ikke lige da jeg fik det. Men igen jeg kan jo have testet forkert eller der kan være blevet forurenet.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af minedykker »

rfalken skrev:Hej med Jer,

Det blev en lang tråd :)

Jeg har et 10 år gammel hus med 300l ekstra varmt vands tank.

Det system jeg har hedder AquaSafe 190l og skulle have harpiks. Det der står på deres hjemmeside:

Prefilter, 190L membran, kulfilter, silikatfilter

Jeg må jo bare prøve at købe et par nye filtre og se om de kan giver mig en lavere TDS. Synes bare ikke den har givet 0 heller ikke lige da jeg fik det. Men igen jeg kan jo have testet forkert eller der kan være blevet forurenet.
Ja der er mange meninger og holdninger. Men hvilken tds måler bruger du ??
En måde at fejlslagen dit anlæg er ved at måle på det rene vand fra din membran som det første for hvis den slipper en tds måling igennem på 40 ppm og dit van i hanen er 360 ppm så er din membran slidt og skal skiftes.
så har du din filter hvor du får vandet ind typisk er det første filter et 5ų filter og så går vandet videre op i dit kulilte der efter er det en god idé med et 1 ų filter så sker der noget med dit kul filter så bliver de sidste store ting fjernet og så kommer det op i din membran men din tds måling ende sig ikke på vej genne disse 3 filter er kun for at fjerne cykel og andre ting som kan skade din membran der efter gå det gennem membranen og du får nu fjernet salte og mineraler og får fjernet Ca. 98 % den rene ro van mangler nu kun den sidste del nemlig igennem din harpiks og er den frisk så vil du få en måling på 0 i tds men hvis ikke din harpiks er pakket ordentligt så tager vandet den nemme vej og finder vejen uden om. Mulighed er også at din harpiks ikke kan tage mere og er brugt op og så skal det skiftes. Du er velkommen til at ri ge hvis du har brug for hjælp til at forstå hvad der sker i dit anlæg. Hilsen søren
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af Anden »

Ja ok det skal måske lige siges jeg snakker kun om leverings mængde og ik holdbarhed af harpiks eller membran.
Billede
danafreak
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: søn 13. jan 2013 20:18
11
Postnummer: 7451 Sunds
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Sunds

Re: Varmtvand og Osmose

Indlæg af danafreak »

MortenL skrev:
AndersGS skrev:Nu er varmtvandsanlæg selvfølgelig meget forskelligt fra hjem til hjem, men jeg ville ikke have de mindste kvaler ved at gøre det her i huset.
Vi har en gennemstrømsveksler, så vores varme vand er mindst lige så frisk som det kolde og vi taler et hus med fjernvarme fra '74. Så de fleste nyere huse, naturligvis afhængig af installationen, kan fint gøre det.
Men kan da godt huske at hos mine forældre stod der en 150+ L tank med varmt vand og er sådan et system af ældre dato, kan man da godt tænke at det var uhensigtsmæssigt ift. et osmoseanlæg.
Anders, du må ikke tro, at blot fordi du har en gennemstrømsvandvarmer, så er der ingen afsmitning til vandet. Jeg er helt enig i at vandet, så ikke er i en tank med lunken vand, men der vil stadigvæk være kobberafsmitning fra veksleren, samt afsmitning af alle former for kemikalier fra rør mm.

Der er ingen produkter fra din veksler frem til og med vandhanen der er drikkevandsgodkendt i forhold til varmt vand. Globalt så findes der enkelte markeder hvor der stilles krav til varmt drikke vand, men det gælder ikke DK.

Derfor, rent vand kommer fra den kolde hane.
Det passer ikke helt hvad du skriver Morten L. Stort set alle produkter i DK. Er VA godkendt og afgiver ingen skadelige stoffer til vandet, også det varme vand.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"