Hvor vigtigt er osmosevand?
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2015
Hvor vigtigt er osmosevand?
Hejsa
Jeg har købt er akvarium med sumpen - forrige ejer havde i første "lukket" rum (med lukket mener jeg det var et kammer i sumpen der ikke var forbundet med andre kamre) osmose vand. Men jeg har læst et sted at alm vand fra hanen kan være lige så godt? Så hvor vigtigt er det at bruge osmosevand?
Jeg har købt er akvarium med sumpen - forrige ejer havde i første "lukket" rum (med lukket mener jeg det var et kammer i sumpen der ikke var forbundet med andre kamre) osmose vand. Men jeg har læst et sted at alm vand fra hanen kan være lige så godt? Så hvor vigtigt er det at bruge osmosevand?
- thni
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2014
Re: Hvor vigtigt er osmosevand?
Efte jeg har investeret i et ro anlæg har det virkelig sparet mig for mange problemer og kedelige værdier. Ville ALDRIG starte igen på hanevand
Mvh Thomas
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Det er meget vigtig og nogle steder i landet er det næsten umuligt at køre med hanevand da der er for meget fosfat i som her hjemme, men nogle steder er det ik noget problem med hanevand men kig evt på det vandværks hjemmeside og se deres sidste målinger. Jeg bruger kun osmose især ved efter fyldning af ferskvand.
Men prøv at søg her på siden og læs lidt om folks problemer og se svar igennem det er tit det første der bliver spurt om "bruger du osmose?".
Der er også mange tråde om opstart og alger ved brug af hanevand.
Om det her er hanevand der er skyld i alger ved jeg ik.http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... se#p717930" onclick="window.open(this.href);return false;
Men prøv at søg her på siden og læs lidt om folks problemer og se svar igennem det er tit det første der bliver spurt om "bruger du osmose?".
Der er også mange tråde om opstart og alger ved brug af hanevand.
Om det her er hanevand der er skyld i alger ved jeg ik.http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... se#p717930" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
Uhhh der er mange meninger om det! Min er at osmosevand er det eneste rigtige. Du kan aldrig vide hvad der er med i dit hanevand af uønskede stoffor så det efter min mening for usikkert/ustabil at køre med hanevand
Når man så ser omkostninger på et osmoseanlæg kontra det vi ellers bruger på vores baljer er det så lille en investering så jeg slet ikke kan forstå hvorfor man ikke skulle gøre det. Man bruger så mange penge på koraller og fisk m.m. så hvorfor udsætte dem for faren når nu investeringen ikke er støre
Mvh.
Esben
Når man så ser omkostninger på et osmoseanlæg kontra det vi ellers bruger på vores baljer er det så lille en investering så jeg slet ikke kan forstå hvorfor man ikke skulle gøre det. Man bruger så mange penge på koraller og fisk m.m. så hvorfor udsætte dem for faren når nu investeringen ikke er støre
Mvh.
Esben
1000 l fra den 6/1-2019
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
En af de vigtigste ting i saltvandshobbyen er, at man udelukker mulighederne for fejl og uforudsete hændelser.
Hovedingrediensen i saltvand er vand, derfor er det et godt sted at starte, når man skal videre.
Ordentlig rent vand er et must for et godt resultat. Har du et RO anlæg på, har du gjort hvad du kan for at have et godt grundlag.
Vi render alle ind i problemer og så er det rart at kunne udelukke én ting med det samme - vandet.
Så et Ro anlæg er en god investering, både på kort- men også på langt sigt.
Erik
Hovedingrediensen i saltvand er vand, derfor er det et godt sted at starte, når man skal videre.
Ordentlig rent vand er et must for et godt resultat. Har du et RO anlæg på, har du gjort hvad du kan for at have et godt grundlag.
Vi render alle ind i problemer og så er det rart at kunne udelukke én ting med det samme - vandet.
Erik
Senest rettet af crazy seahorse tors 30. jul 2015 09:29, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- repsacc
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5200 Odense V
- Geografisk sted: Odense V
Hej der er ofte et til salg her på siden men hvis du vil købe brugt så vær obs på at filtre og membran kan være gamle og det så hurtigt bliver dyre end et nyt.
- palamo123
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9500 Hobro
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Hobro
+1crazy seahorse skrev:En af de vigtigste ting i saltvandshobbyen er, at man udelukker mulighederne for fejl og uforudsete hændelser.
Erik
Mvh
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Kenneth
308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Osmosevand er et MUST - jeg ville aldrig køre uden!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- MortenL
- Kejser fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8270 Højbjerg
Velkommen til Saltvandshobbyen.
Jeg har kun haft saltvand i 1 år, men havde inden da discus i 10 år, så lærer man ligesom lidt om at ens beslutninger kan få konsekvenser.
Som skrevet så gælder det om at udelukke fejl, du ved ikke hvad der er i dit hanevand, så du ønsker ikke at få det du ikke ved hvad er ned i dit akvarium.
Du vil meget hurtigt lære at det ikke er billigt at have et saltvandsakvarium, så lad være med at spare 500-700kr på et mindre RO anlæg, som kan koste dig så meget bøvl med alger mm. hvis du springer over.
Jeg har kun haft saltvand i 1 år, men havde inden da discus i 10 år, så lærer man ligesom lidt om at ens beslutninger kan få konsekvenser.
Som skrevet så gælder det om at udelukke fejl, du ved ikke hvad der er i dit hanevand, så du ønsker ikke at få det du ikke ved hvad er ned i dit akvarium.
Du vil meget hurtigt lære at det ikke er billigt at have et saltvandsakvarium, så lad være med at spare 500-700kr på et mindre RO anlæg, som kan koste dig så meget bøvl med alger mm. hvis du springer over.
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg er enig med Erik i, at dentlig rent vand er et must for et godt resultat
Dansk hanevand er som udgangspunkt af god kvalitet (det er jo godkendt som drikkevand og indeholder dermed ikke skadelige stoffer
). Men hanevand må indeholde højere koncentrationer af nitrat, fosfat og silikat end vores akvarier synes om. Derfor kan et osmoseanlæg være en god investering. Nitrat og især fosfat kan resultere i uønsket algevækst og silikat resulterer ofte i brune belægninger i form af diatomeer.
Jeg har aldrig selv brugt osmosevand i de 8 år jeg har haft saltvand. Vandet i Kolding er af god kvalitet, og det er mig imod at skulle smide >75% af vandet væk, som er 'spild' ved osmosevandsfremstillingen (OK - man kan vande græsplæne med det, men alligevel).

Dansk hanevand er som udgangspunkt af god kvalitet (det er jo godkendt som drikkevand og indeholder dermed ikke skadelige stoffer

Jeg har aldrig selv brugt osmosevand i de 8 år jeg har haft saltvand. Vandet i Kolding er af god kvalitet, og det er mig imod at skulle smide >75% af vandet væk, som er 'spild' ved osmosevandsfremstillingen (OK - man kan vande græsplæne med det, men alligevel).
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Jeg har altid kørt med hanevand. Som jeg ser det er den helt store fordel at jeg med hanevand kombineret med DSB kan undgå at tilsætte Mg, Ca med mere, da disse ioner findes i hanevand. Jeg kører med vandskift hver 2.-3. uge og tilsætter intet til akavriet. Jeg er helt med på at nogle fx. oplever at der kan være fosfat og nitrat i vandet men da disse værdier er meget (for) lave i mit akvarium, er det ikke noget jeg bekymre mig om.
Både fisk og koraller trives fint i mit akvarium
Både fisk og koraller trives fint i mit akvarium
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Som der blev sagt tidligere er der mange meninger.
Tror dog ikke er der er nogen herinde der ved om du kan køre på hanevand eller RO.?
Personligt har jeg selv kørt med RO vand og efter et år med det ene problem efter det andet mistede jeg lysten til mit akvarie. Og jeg begyndte at hælde hanevand på, for når jeg alligevel kun havde problemer så ku det jo være lige meget. Nu her 1,5 år senere kører mit akvarie perfekt. Kalk algerne popper op over det hele, min sand bund er hvid, jeg har ingen alger eller andre uønskede belægninger og vigtigst af alt så stråler mine koraller samt muslinger. Så jeg kommer nok aldrig til at køre med RO vand igen.!
Jeg har en teori om at akvariet indretter sig efter DIG hvis du giver det tid til dette. Men om den teori holder aner jeg intet om?
Tror dog ikke er der er nogen herinde der ved om du kan køre på hanevand eller RO.?
Personligt har jeg selv kørt med RO vand og efter et år med det ene problem efter det andet mistede jeg lysten til mit akvarie. Og jeg begyndte at hælde hanevand på, for når jeg alligevel kun havde problemer så ku det jo være lige meget. Nu her 1,5 år senere kører mit akvarie perfekt. Kalk algerne popper op over det hele, min sand bund er hvid, jeg har ingen alger eller andre uønskede belægninger og vigtigst af alt så stråler mine koraller samt muslinger. Så jeg kommer nok aldrig til at køre med RO vand igen.!
Jeg har en teori om at akvariet indretter sig efter DIG hvis du giver det tid til dette. Men om den teori holder aner jeg intet om?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Til opstart (og evt. til vandskift) er det måske ikke nogen katastrofe, at bruge hanevand. Til fordampningskompensering er det straks værre. Stoffer som PO4 og lign. fordamper jo ikke, så derfor vil det PO4, NO3, silikater o.s.v som er i hanevandet, blive akkumuleret op til større og større mængder i din balje når du tilsætter vand til at kompensere for fordampning.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Du har da ret langt hen ad vejen, men selv en nok så effektiv skummer fjerner jo f.eks. kun meget begrænsede mængder PO4 og silikater.mcnats skrev:Poul det er jo derfor man har vandskift, skummer eller lignende.
Og med hensyn til vandskift, skal der godt nok nogle usandsynligt store vandskift til hvis det skal kunne afholde næringsniveauerne fra at stige.
Lad os for eksemplet skyld antage, at der fordamper 10% vand på en uge. Lad os så antage at der er f.eks. 50 ppm NO3 både i hanevandet og i baljen. Erstatter du 10% fordampet vand med hanevand vil NO3 indholdet i baljen stige til 55 ppm.
Lad os så antage, at du skifter 20% vand om ugen (hvilket i min optik er vildt meget), så vil du tappe 20% vand af med 55 ppm og hælde samme mængde vand i med 50 ppm og så lander du dermed på 54 ppm. Alt i alt en stigning på 4 ppm på en uge. Næste uge når du har kompenseret for 10% fordampning lander du på 59 ppm. Uge efter uge vil det således stige.
Så vil du måske mene, at 50 ppm NO3 er meget, men dels er der mange vandboringer der ligger pænt over de tilladte værdier og dels er det uden betydning for princippet, at man ikke ved hjælp af vandskift kan sænke værdierne. Uanset hvor mange og hvor store vandskift du laver vil værdierne stige dag for dag når du kompenserer for fordampning (med mindre du laver et vandskift på 100%, hvilket vil bringe dig ned på de samme værdier som der er i hanevandet)
Derudover er vandet jo også langt fra den eneste næringskilde. De eksportmuligheder vi har, har rigeligt at gøre med at fjerne det overskud vi tilfører med foder til fisk og koraller.
Jeg siger på ingen måde, at man ikke kan køre en balje på hanevand, for selvfølgelig kan man det. Men omkostningen til relativt mere salt til flere og større vandskift og på et relativt større forbrug af Rowaphos / GFO kan formentlig sagtens tjene et RO-DI anlæg hjem mange gange
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
Ps. Jeg laver heller ikke vandskifte på mit akvarie længere.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Men Poul du tilsætter jo også rigtig meget fosfat og nitrat via foderet som også ophobes ved fordampning, men dem kan man jo alligevel holde nede med skummer og lignende.
Jeg kører med hanevand, skummerog vandskift hver 2.-3. uge men uden Rowaphos / GFO, kalkreactor eller noget so helst andet og jeg tilsætter ikke andet end fodder, og det kører som sagt fint. Så I mit tilfælde ser jeg absolut ingen grund til at køre med RO vand, men I andre akvarier er det sikkert en god ting.
Jeg kører med hanevand, skummerog vandskift hver 2.-3. uge men uden Rowaphos / GFO, kalkreactor eller noget so helst andet og jeg tilsætter ikke andet end fodder, og det kører som sagt fint. Så I mit tilfælde ser jeg absolut ingen grund til at køre med RO vand, men I andre akvarier er det sikkert en god ting.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Kommer bestemt også an på hvad man er til af koraller.
Hvis man vil have sarte SPSer tvivler jeg meget på det kan lade sig gøre med hanevand - uanset hvor man kommer fra - hvorimod bløde og zoa er langt mere tilgivende
Hvis man vil have sarte SPSer tvivler jeg meget på det kan lade sig gøre med hanevand - uanset hvor man kommer fra - hvorimod bløde og zoa er langt mere tilgivende
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
Som Poul siger så kan man godt køre uden RO anlæg, men kommer meget an på hvor i landet man bor, i Kokkedal hvor jeg bor der er vandet EKSTREM hårdt hvilket vil udfordre mig med hensyn til at styre min KH derfor RO anlæg, da jeg tit er i KBH hos familie oplever jeg ofte at vandet smager af KLOR fordi vandforsyning arbejder på at gøre vandforsyningen beder da meget af det er gamle rør og at vandkvaliteten ikke er lige så god som andre steder også en grund til at køre med RO anlæg og KUL filer da koraller og klor ikke er optimalt.mcnats skrev:Men Poul du tilsætter jo også rigtig meget fosfat og nitrat via foderet som også ophobes ved fordampning, men dem kan man jo alligevel holde nede med skummer og lignende.
men andre steder i landet er vandet blødt og har en lav KH og så giver det ikke problemer.
så spørgsmålet er nok mere ( hvor bor du og hvordan er kvaliteten på vandet ) og om du er villig til at stole blindt på din vandforsyning levere vand der ikke er rester af noget i som giver der andre udfordringer i dit system.
Fordelen med RO anlæg.
du kender dit udgangspunkt og selv styre alle værdiger 100%
Ulemper ved RO anlæg.
koster at vedligholde. ( ca. 100kr være ½ år ) til 3 filter i 10" og så måske en membran vær 3-4 år alt efter hvor meget vand du laver.
stort vandspil hvis man ikke samler det op til brug til andre ting ( det vi kalder beskidt vand er bare "rent postevand" der går tabt i processen )
så i bund og grund så er det et spørgsmål om kontrol og din ønsker til hold i akvariet, som du måske ved og kan læse her inde på forumet så er der ikke langt fra positiv udvikling til negativ udvikling i et system og her har du en mulighed for at styre en af de ellers ubekendte nemlig hvad komme der ud af hanen !!!!!
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Der tilsættes ikkelængere klor til drikkevandet i Danmark
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
mcnats skrev:Der tilsættes ikkelængere klor til drikkevandet i Danmark
Det er jo det der er så øv der er stadig klor i vandet da vores vandværker ik køre med skimmere/skummere.
Men fordi det virker hos dig er det jo ik sikkert det virker hos andre, min hane vand er det rene gift for saltvands akvarier og værdiger står på alle vandværks Info sider og så er det jo bare at kigge og hvis man så stadig vil/kan bruge der er det jo fint.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Uanset hvordan man vender og drejer det så kan man ikke kommer uden om at med Ro-vand kender du 100% Dit udgangs punkt og er selv herre over hvad der kommer i akvariet. Den samme inflydelse har man ikke når man bruger Hanevand
hvor vigtigt man så syntes det er, er jo så en smagssag.

1000 l fra den 6/1-2019
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Det der er vigtigt for mig er at få mit akvarie til at trives mest muligt med mindst muligt arbejde og udgifterGulkan skrev:Uanset hvordan man vender og drejer det så kan man ikke kommer uden om at med Ro-vand kender du 100% Dit udgangs punkt og er selv herre over hvad der kommer i akvariet. Den samme inflydelse har man ikke når man bruger Hanevandhvor vigtigt man så syntes det er, er jo så en smagssag.

-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
Det er da også helt fair og fedt for dig du har fået det til at køre sådan
men for mit vedkommende har jeg sq for for mange penge i til jeg vil overlade ansvaret for dens velbefindende til mit vandværk. 

1000 l fra den 6/1-2019
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Nu har jeg haft en del med vandværker at gøre den seneste tid igennem mit arbejde og kan kun sige, at de tal man finder på nettet absolut er et øjebliksbillede og langt fra noget man kan regne med.Gulkan skrev:Det er da også helt fair og fedt for dig du har fået det til at køre sådanmen for mit vedkommende har jeg sq for for mange penge i til jeg vil overlade dens velbefindende til mit vandværk.
Så længe det går godt med rent hanevand kan jeg sagtens følge argumentet, men så har vi jo Murphy's lov

Jeg ville aldrig anbefale andet end at bruge omvendt osmosevand i den daglige drift af akvariet.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)