Kamp mod alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Kamp mod alger

Indlæg af rfalken »

Hej,

Jeg synes jeg kæmper en ulige kamp :) nogen der kan hjælpe mig????

Nogle der har en ide til hvad jeg kan gøre for at vinde kampen over de her grønne alger og få et sundt akvarie så jeg snart kan begynde at få nogle koraller....

Jeg fodre 2x frost (artemia/mysis) hver anden dag. (De skylles først)

Så giver jeg lidt Nori en eller to gange i ugen.

Min nitrat har jeg kæmpet med lå på 0 men efter jeg tilførte 2 fisk mere, så er den kravlet op på 0,2ppm .... Min PO4 ligger på 0,2-0,3 og det er sikkert fordi den bare er bundet i algerne.

Jeg skifter 40l vand hver 14 dag, har de sidste par gange begyndt at skifte 60l .... TDS ligger på 0.4-0.6 - Jeg "høster" så mange alger jeg kan hver gang.
Vedhæftede filer
WP_20150729_13_18_12_Raw.jpg
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Kamp mod alger

Indlæg af nbd »

Hvor længe har kampen stået på?

Du har foxface og kirurg - gnaver de af algerne? Eller er det en algetype, som de ikke tager?

Nitrat er lav i forhold til fosfat. Jeg vil anbefale Rowaphos til at fjerne fosfat.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Alge problemet har stået på længe... Synes jeg, jeg vil tro et par mdr.

Jeg synes hverken foxface eller kirug rører de alger. Det var ellers derfor jeg lige købte de 2 :) men de spiser mest grøn film alger så vidt jeg kan se.

Jeg har også tænkt Rowa og er sådan set også på vej ud af den tangent, men jeg tænker så også bare at så finde jeg måske aldrig kilden. Det kan være at det kommer fra de døde sten som jeg brugte til at starte med i feb.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

For mig ligner det meget dine sten der smider PO4 - hvor kommer de fra?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Indlæg af Stig Jest »

Du skriver at PO4 er 0,2-0,3. Jeg håber at dette er en fejl og at du mener 0,02-0,03.
Hvis din fosfat virkelig er på 0,3, så er det ikke underligt at du har alger.
Rowaphos er løsningen på dine problemer.
Hvor stort er akvariet og hvor mange fisk har du i?

Mvh. Stig
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Det er 0,02 og 0,03 PO4 :)

Sten kommer fra deepocean, jeg skylllede dem rigtig mange gange, men kun i alm. vand. Jeg tænker bare på hvor længe kan der være mere tilbage i dem :)

For noget tid siden havde jeg også Cyano, det fik jeg væk ved det der Boyd Chem og det virkede fint. Men jeg tænker bare hvis der kommer Cyano er det vel fordi der er en eller anden ubalance og det løser jeg vel ikke ved at fjerne PO4 med Rowa?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Lidt cyano kan man næppe helt undgå. Selv dygtige og erfarne saltvandsakvarister får mindre udbrud en gang imellem
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Jeg tror desværre dine sten er fyld med meget lort og derfor at de ikke kommer videre i alge faserne, prøv og få fat i en levende sten fra et velgående akv og smid den i. Og hvis den ikke er angrebet af algerne efter nogle uger så ville jeg personlig skifte stenene ud
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Indlæg af omt »

Algevæksten skyldes næringsstoffer i vandet.
Jeg vil foreslå at du går over til at fodre med et kvalitetsflagefoder, som ikke tilfører ret meget næringsstoffer til vandet, forudsat at fiskene spiser op hver gang.
Skift en god portion vand hver uge og lad være med at tilføre flere fisk, måske snarere fjern nogle af fiskene især de store.
Algerne skal nok forsvinde med tiden især hvis der ikke bliver tilført nye næringsstoffer. Så ideelt vil være at fjerne så mange fisk som muligt og fodre så lidt som muligt og lave hyppige vandskift så går det hurtigere.
Når algerne er væk kan du langsomt genanskaffe fiskene.
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
11
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Indlæg af repsacc »

Hej er det sundt for akvariet med en NO3 på nul. En på 0.2 lyder da fint i mine øre det kan da ikke være det, er det virkeligt noget men skal kæmpe med eller ??.
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

omt skrev:Algevæksten skyldes næringsstoffer i vandet.
Jeg vil foreslå at du går over til at fodre med et kvalitetsflagefoder, som ikke tilfører ret meget næringsstoffer til vandet, forudsat at fiskene spiser op hver gang.
Skift en god portion vand hver uge og lad være med at tilføre flere fisk, måske snarere fjern nogle af fiskene især de store.
Algerne skal nok forsvinde med tiden især hvis der ikke bliver tilført nye næringsstoffer. Så ideelt vil være at fjerne så mange fisk som muligt og fodre så lidt som muligt og lave hyppige vandskift så går det hurtigere.
Når algerne er væk kan du langsomt genanskaffe fiskene.
Alger skyldes ikke altid pga nærings stoffer i vand søjlen, han skriver netop at bøde no3 og po4 er lav så tror mere at det skyldes at stenene afgiver næring, mange sten fungere som en svamp så de ophober både no3 samt po4 men i sten er disse stoffer bundet op så ved at vand Søjlen er lavere i næring konta sten vil der forkomne en form for osmose hvor det rene Vand trækker skidt ud fra disse sten og derved vil der være en masse alge på stenene. Så at antage at alger kun kommer pga nærings stoffer i vandet er ikke en selvfølge.

Og det er da heller ikke mange fisk i 360l i mine øjne
omt
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Indlæg af omt »

Ja næringsstofferne kommer selvfølgelig fra stenene, men alger har ikke rødder, så jeg antager at de optager næringsstofferne via vandet. Så der må nødvendigvis foregå en vandring af næringsstoffer fra sten til vand.
Hvis der er fisk i akvariet (få eller mange) skal man fodre og foder er lig med næringsstoffer. Så hvis man kan nedbringe tilførslen af næringsstoffer til et minimum ved at reducere bestanden af fisk vil jeg antage at man får en forholdsvis hurtigere nedbringelse af problemet med alger.
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

eller bruger rowa ?
Mvh.
René