Rowaphos
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Rowaphos
Har for en måneders tid siden startet op med rowa i reactor. Har brugt dette før uden nogen gener. Denne gang er der dog kommet en belægning i sumpe og på pumper.
Da jeg modtog produktet denne gang så det noget mere tørt ud end jeg mindes det var. Men har kørt det som jeg plejer med osmosevand til skyldning indtil vandet ved udgangen var klar og det har stået og danset som det skal i reactore. Det havde kørt små 14 dage før dette begynder at dukke op. Er der andre der har oplevet det samme?
Da jeg modtog produktet denne gang så det noget mere tørt ud end jeg mindes det var. Men har kørt det som jeg plejer med osmosevand til skyldning indtil vandet ved udgangen var klar og det har stået og danset som det skal i reactore. Det havde kørt små 14 dage før dette begynder at dukke op. Er der andre der har oplevet det samme?
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
Re: Rowaphos
Det ser mærkeligt ud. Sidder det også på dit varmelegeme ? Jeg har læst at for lav Mg kan give belægninger.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Der sidder ganske lidt. Det er mest på sidderne/bobbel fælden på sumpen og mine pumper og reactor. Løber lige op på loftet efter et test sæt og måler mg og calcium 10 min så er jeg tilbageKasper j. skrev:Det ser mærkeligt ud. Sidder det også på dit varmelegeme ? Jeg har læst at for lav Mg kan give belægninger.

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Mg ligger imellem 1470-1500 målet på sprøjten
Calcium ligger imellem 490-500 målet på sprøjten
Calcium ligger imellem 490-500 målet på sprøjten

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tilsætter du kalkwasser og hvad er din pH ? Høj pH kan også få kalk til at bundfælle eller hvad det nu hedder.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Køre ikke med andet end osmosevand/ vandskifte.Kasper j. skrev:Tilsætter du kalkwasser og hvad er din pH ? Høj pH kan også få kalk til at bundfælle eller hvad det nu hedder.
Har ikke noget at måle ph med men min kh ligger fast imellem
8-9

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Syntes ikke det bare præg af at være helt ved siden af det ønsket værdier.
Har lidt cyano i venstre side hvor der er lidt mindre cirkulation pga acan.
Mg og calcium er i den høje ende. Men køre pt med blu treasure så går ud fra det har bidraget lidt der. Men det ser nu ud til at fungere fint trods.
Beklager billede kvalitet men (iPhone)
Mg og calcium er i den høje ende. Men køre pt med blu treasure så går ud fra det har bidraget lidt der. Men det ser nu ud til at fungere fint trods.
Senest rettet af Mikki tirs 28. jul 2015 15:58, rettet i alt 2 gange.

- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ok. Det er mærkeligt. Det eneste jeg ellers kan komme i tanke om er skruer som er rustet igennem ved pumper. Jeg har prøvet det på new jet pumper. De sagde at det var titanium, men det var det ikke helt alligevel efter 1 år.
Det det kunne da også lyde som om der er noget galt med dit rowaphos. Ellers måske er det salt du bruger forurenet ?
Du kan jo prøve en triton test og se om der er noget som er helt ved siden af.
Det det kunne da også lyde som om der er noget galt med dit rowaphos. Ellers måske er det salt du bruger forurenet ?
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tror ikke der er noget af teknikken der er skyld i det. Køre jabeo cirkulations pumper og red devil sp3 skummer pumpe og eheim retur pumpe.Kasper j. skrev:Ok. Det er mærkeligt. Det eneste jeg ellers kan komme i tanke om er skruer som er rustet igennem ved pumper. Jeg har prøvet det på new jet pumper. De sagde at det var titanium, men det var det ikke helt alligevel efter 1 år.
Havde godt nok tænkt lidt ekstra med det rowa. Købte en lille bøtte for første gang og det var næsten pulver tørt. Ved bare ikke om det har noget at sige. Der er vel jern i og om det bliver draget til magnet osv på pumperne skal jeg ikke kunne sige.

- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
rowaphos må ikke føles tørt. det skal føles som fugtigt grus ellers duer det ikke.
det står vist også i brugsvejledningen, at det ikke må tørre ud.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Jeg oplevede det samme, det var dog kun i sumpen, men der var det så også over alt 

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja det har der sikkert ståetjoekill skrev:rowaphos må ikke føles tørt. det skal føles som fugtigt grus ellers duer det ikke.

Har dog brug det så mange gange før at jeg sprang over læse stoffet og gik ud fra en helt ny bestilt bøtte der ikke har været åben fungere som den skal. Måske de små bøtter tøre hurtigere i denne næsten ikke eksisterende sommer vi har haft;)
Men der var godt nok en lille bette stemme der sagde at det ikke ligende den fugtighed jeg huskede at det havde.
Men er det så konsekvensen af tørt rowa?
Man ville jo næsten mene at den enste forskel det ville give var manglende effekt(os trælst) men er næsten mere træt af det rengøring der nu følger diverse pumper og sump! Var jo ikke tæt på at nærme mig den årlige rengøring hehe

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Fandt du ud af årsagen?Nicklossi skrev:Jeg oplevede det samme, det var dog kun i sumpen, men der var det så også over alt
Havde det konsekvens for baljen?

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Fandt aldrig årsagen inden baljen lukkede ned, men tror det var fordi jeg ikke havde skyllet det ordenligt - selvom vandet der kom ud var rent. 

- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Tror din rowa har været defekt, rowa skal være fugtig som du jo så rigtigt husker, skyller aldrig selv mit rowa og den smule brune farve ved opstart forsvinder hurtigt og har aldrig generet noget.
Smukt akvarie forøvrigt;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har selv for mange år siden oplevet at Rowaen var tørret ind i bøtten.
Der kom ingen udfældninger som i dit tilfælde, men det var totalt inaktivt
Der kom ingen udfældninger som i dit tilfælde, men det var totalt inaktivt
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
En tanke kunne være, at Rowaphos sikkert er et kelateret produkt. Det skulle være derfor det binder sig til Po4 og fastholder det.
Nogle kelatorer har den egenskab, at de også meget gerne binder sig til mineraler, som feks calcium (kalk). De har faktisk en forkærlighed for det.
Noget kunne tyde på, at den kelator der er anvendt i Rowaphos, er af den type.
Man ser det typisk når man skyller sin Rowaphos før anvendelsen og hælder vandet ud i toilettet. Toilettet bliver ret kraftigt farvet af det.
Jeg tror det er fordi kelatoren binder sig til den kalk der ofte er i et toilet under vandlinjen. Når man hælder toiletrens eller kalkfjerner i toilettet, så opløses kalken og farven forsvinder igen, netop fordi den er bundet til kalken.
Det passer vel også meget godt med, at det har med en høj Ph at gøre.
Men man kan jo ikke udelukke, at der har været noget galt med Rowa´en. Jeg har aldrig oplevet problemer med det, selvom jeg har brugt det i årevis.
Erik
Nogle kelatorer har den egenskab, at de også meget gerne binder sig til mineraler, som feks calcium (kalk). De har faktisk en forkærlighed for det.
Man ser det typisk når man skyller sin Rowaphos før anvendelsen og hælder vandet ud i toilettet. Toilettet bliver ret kraftigt farvet af det.
Jeg tror det er fordi kelatoren binder sig til den kalk der ofte er i et toilet under vandlinjen. Når man hælder toiletrens eller kalkfjerner i toilettet, så opløses kalken og farven forsvinder igen, netop fordi den er bundet til kalken.
Men man kan jo ikke udelukke, at der har været noget galt med Rowa´en. Jeg har aldrig oplevet problemer med det, selvom jeg har brugt det i årevis.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Jeg har pt. en bøtte med tørt Rowaphos. Jeg skyller altid filterposen med nyt Rowa inden det kommer i reaktoren, og når først Rowa er vådt kan jeg ikke se nogen forskel på dette og 'normal' Rowaphos.
Jeg har ikke registreret nogen forskel i akvariet om Rowa er tørt eller normalt fugtigt i dåsen.
Jeg har ikke registreret nogen forskel i akvariet om Rowa er tørt eller normalt fugtigt i dåsen.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Tak Peder;)peder skrev:Tror din rowa har været defekt, rowa skal være fugtig som du jo så rigtigt husker, skyller aldrig selv mit rowa og den smule brune farve ved opstart forsvinder hurtigt og har aldrig generet noget.
Der går dog nok lidt tid før det kommer på niveau med hvordan det stod hos dig

Men hold op en fryd det er med sådan en lækker balje.

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Må lige få bestilt et ph sæt så det kan be eller afkræftes og er den fint må jeg jo skifte til andet mærke.crazy seahorse skrev:En tanke kunne være, at Rowaphos sikkert er et kelateret produkt. Det skulle være derfor det binder sig til Po4 og fastholder det.
Erik
Magter ikke at skulle stå i dette igen

- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det er sku nemt at se forskellen på iPhone og samsungs billeder. Er vist nød til at skifte Tlf mærkeMikki skrev:Syntes ikke det bare præg af at være helt ved siden af det ønsket værdier.