Saltvand og sommerferie - en dårlig kombination :-(

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Saltvand og sommerferie - en dårlig kombination :-(

Indlæg af nbd »

Efter 3 ugers sommerferie er det trist at komme hjem til et akvarium med hvide skeletter :-( Klovnene bor stadig i deres store hammerkoral, selv om den nu kun er et skelet.

Akvariet stod flot ved udgangen af juni, hvor vi rejste sydpå. Naboen fodrede hver anden dag og hældte ferskvand på sumpen i takt med fordampningen. Af koraler har jeg mistet alle mine flotte hammerkoraller :G , en Scolymia, en Acan, to Montiporaer og en LPS jeg ikke kender navnet på. Det værste er, at min flotte flammekejser forsvundet :G :G :G

Og så er det, at jeg undrer mig over hvorfor sådan noget sker. De andre koraller (LPS, SPS og blød-), skiver og Zoaer står flot. Teknikken har ikke fejlet og vandværdierne ser ud til at være som de plejer.

Jeg har mistanke om at akvariet har været VARMT i starten af juli, hvor der var nogle varme dage. Vores akvarium står i køkkenet - husets varmeste rum. Jeg har dækglas på og plast over sumpen for at begrænse fordampningen. Tidligere år har jeg målt 33-34 grader om sommeren uden at det har aflivet korallerne. En køler er der ikke plads til.

Næste sommer planlægger vi 6 uger til Australien, hvor akvariet atter må passe sig selv - med hjælp af naboen. Det vil nok være dumt at investere i sarte koraller inden da...
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Saltvand og sommerferie - en dårlig kombination :-(

Indlæg af charlie saltvand »

Øøøøvvv !

Føler med dig! Ja, måske varmen... Hvordan er dine værdier? Både de 3 hellige og næring?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
9
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Indlæg af Tutter »

Åh nej noget møj! Måske det kunne være en ide at købe en vandkøler til næste år?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Køler, osmolator og foderautomat. De tidligere målte temperaturer er ALT for høje.
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Ked af dit tab :-(

Så dine koraller at du lavede dette indlæg ultimo Juni?

-----------
Re: Hedebølge på vej
Jeg hepper på naturlig selektion. Hvis koraller ikke kan klare 33 grader, køber jeg bare nogle andre ;-)
-----------

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

He he - ja Peder, jeg hepper på naturlig selektion og køber bare nogle andre. Jeg har set i en anden tråd at mange tilsyneladende stopper med hobbyen her om sommeren, så chancen er der for nogle gode køb ;-)

Men det er mig nu engang imod at abonnere på koraller :-(
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Ja når først ferien er overstået og man er tilbage igen, så ser man tit på tingene med andre øjne.
Ja det var meget varmt i starten af måneden og her gik den ikke uden køler.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

pederrevnørd skrev:Ked af dit tab :-(

Så dine koraller at du lavede dette indlæg ultimo Juni?

-----------
Re: Hedebølge på vej
Jeg hepper på naturlig selektion. Hvis koraller ikke kan klare 33 grader, køber jeg bare nogle andre ;-)
-----------

Mvh
Peder
Kan ikke helt huske om det var S. Kierkegaard eller Joachim B. Olsen der sagde: Man skal aldrig slå på nogen der ligger ned - det er meget lettere at sparke :biggrin:

nbd, jeg føler med dig - men jeg kan altså ikke lade være med at grine alligevel. Undskyld! Hvor er det eminent fanget af Peder. Tænker du bare ønsker, du kunne æde dine ord i dig igen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Ville du ikke kunne købe en køler, og så bare stille den ved siden af akvariet, så du bare kan bruge den, mens du er på ferie? :)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Hvor surt!
Håber tabene er ovre og du får akvariet på toppen igen :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

Nicklossi skrev:Ville du ikke kunne købe en køler, og så bare stille den ved siden af akvariet, så du bare kan bruge den, mens du er på ferie? :)
Jo - det bliver nok løsningen. Jeg kan se på nettet, at en AquaMedic Titan koster omkring 4.000 kr. Så kan jeg jo begynde at regne på hvor mange reddede koraller det svarer til ;-)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Han har også lige fået nye theilig kølere hjem i family PET i Horsens :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

At have en køler stående ved siden af akvariet er en MEGET dårlig løsning.
Køleren bruger som bekendt strøm for at køle vandet ned. Den varme som kommer fra køleren, bliver så i lokalet. Med det resultat at luften bliver endnu varmere osv..
Er prøvet, og konklusionen blev for mig, at slukke lyset de dage hvor det var varmest.
Er man ikke hjemme, så må løsningen være at nedsætte lyset til ganske få timer om dagen.

Vil man bruge en køler, så bør den stå i et andet lokale eller udendørs hvor varmen kan komme væk
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Indlæg af michael26 »

Du har vel også Holdt på varmen i akvariet ved at dække det hele til, tænker at varmen ikke kan komme væk
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Carsten skrev:At have en køler stående ved siden af akvariet er en MEGET dårlig løsning.
Køleren bruger som bekendt strøm for at køle vandet ned. Den varme som kommer fra køleren, bliver så i lokalet. Med det resultat at luften bliver endnu varmere osv..
Er prøvet, og konklusionen blev for mig, at slukke lyset de dage hvor det var varmest.
Er man ikke hjemme, så må løsningen være at nedsætte lyset til ganske få timer om dagen.

Vil man bruge en køler, så bør den stå i et andet lokale eller udendørs hvor varmen kan komme væk
Mon ikke, at den varmeudvikling der kommer, vil have meget lille betydning ifht køleeffekten - med mindre det er et rum på 10 m2 altså :P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Der hvor akvariet stod var der ca 50 m2. Så plads var der nok af
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

den letteste løsnig vil vel være at montore nogle blæsere der er styret af temperatur måler. Det er effektivt og virker. Det vil selvfølgelig hæve luft fugtigheden i rummet.
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

StarF skrev:den letteste løsnig vil vel være at montore nogle blæsere der er styret af temperatur måler. Det er effektivt og virker. Det vil selvfølgelig hæve luft fugtigheden i rummet.
+1 til den
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jallem »

Et forslag kunne også være at hæve temperaturen stille og roligt, månederne op til sommeren. Tænker 1-2 grader om måneden til du når en 29-30 grader. Så vil korallerne nemmere kunne klare at komme op på de 33-34 grader du er kommet op på i år, da udsvinget ikke vil være så stort. Eller er jeg helt væk :) ?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

jallem skrev:Et forslag kunne også være at hæve temperaturen stille og roligt, månederne op til sommeren. Tænker 1-2 grader om måneden til du når en 29-30 grader. Så vil korallerne nemmere kunne klare at komme op på de 33-34 grader du er kommet op på i år, da udsvinget ikke vil være så stort. Eller er jeg helt væk :) ?
Tvivler på hans koraller vil overleve de høje temperaturer i et halvt år :)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af nbd »

jallem skrev:Et forslag kunne også være at hæve temperaturen stille og roligt, månederne op til sommeren. Tænker 1-2 grader om måneden til du når en 29-30 grader. Så vil korallerne nemmere kunne klare at komme op på de 33-34 grader du er kommet op på i år, da udsvinget ikke vil være så stort. Eller er jeg helt væk :) ?
Det lyder nu fornuftigt. Men problemet er, at ikke alle koraller kan klare mosten - trods tilvænning over mange uger. For nogle er 34 grader bare for meget.

Dengang jeg havde HQI var temperaturen et tilbagevendende problem om sommeren. Og nu hvor vi har fået efterisoleret loftet med 20 cm. papiruld er det atter et problem. Hurra for energibesparende tiltag :-(
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er muligt at korallerne kan klare den højere varme, men det er meget usandsynligt at zoochantelerne vil kunne klare det.
Så får han en blegning af korallerne lige som på revet

Og hvis det var så let, så behøvede forskerne ikke at være så bange for den forøget temperatur på kloden. Og den temperatur stigning kommer kun meget langsomt. Og selv det er tilsyneladende ikke noget ret mange koraller vil kunne klare
jallem
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af jallem »

Er helt med på at 33-34 grader er for meget for alle korallerne og nogle helt sikkert vil stå af. Men metoden vil vel kunne redde en del af dem ;) jeg har samme problem hver sommer. Mit akvarie nærmer sig dog kun de 30 grader max. Jeg er også for nærig til en køler. Forstår ikke de skal være så dyre. De kan da ikke koste så meget at producere. Varmelegeme får man nærmest smidt i nakken, hvor man til sammenligning betaler omkring 4000 kr for en køler.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

jallem skrev:Er helt med på at 33-34 grader er for meget for alle korallerne og nogle helt sikkert vil stå af. Men metoden vil vel kunne redde en del af dem ;) jeg har samme problem hver sommer. Mit akvarie nærmer sig dog kun de 30 grader max. Jeg er også for nærig til en køler. Forstår ikke de skal være så dyre. De kan da ikke koste så meget at producere. Varmelegeme får man nærmest smidt i nakken, hvor man til sammenligning betaler omkring 4000 kr for en køler.
Indmaden skal jo være lavet i noget rust- og syrefast rør af en art, samt der skal være en form for køler, som heller ikke skal larme for meget. Enig, de kunne sikkert sælges billigere, men man betaler nok også meget for mærket :)
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Det er jo ret ofte man kan finde en fin brugt til 1000-2000 kr her på SF.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"