denerle osmoseanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Mutz
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2015

denerle osmoseanlæg

Indlæg af Mutz »

Hejsa har set et denerle osmoseanlæg 130 l i zooplus til 500 kr. Kan jeg mon bruge det til mit lille 40 l akvarium? Vil det rense vandet fint nok. Jeg er helt nybegynder og har ingen erfaring med saltvandsakvarier. Mit akvarium blev startet op for en måned siden og er stadig uden fisk og minimalt med alger
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: denerle osmoseanlæg

Indlæg af PoulD »

Det kan du fint, men et DI filter (harpiks) er efter min mening helt essentielt til saltvandsakvarier. Det kan du dog sagtens tilføje efter RO anlægget.
Kan evt. købes hos rent postevand (ser i øvrigt også ud til at have anlæg til samme pris som har næsten dobbelt kapacitet af det du har kigget på) http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... path=47_64" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et hvilket som helst osmoseanlæg vil kunne lave vand nok til et så lille akvarie som det du har. Men jeg bliver lidt i tvivl om hvad du mener med "rense vandet fint nok".
Det kunne være du istedet for et osmoseanlæg skulle kigge efter et lille ionbytte anlæg. Små osmoseanlæg plejer ikke at være særligt effektive. Der ryger rigtigt meget vand i kloaken, med mindre man sætter en boosterpumpe på, og så det er lige pludseligt et dyrt anlæg.
Mutz
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Mutz »

Det ser næsten bedre ud det du har sendt link på tak. Jeg vil ikke tilslutte osmoseanlægget til akvariet, bare have det til akvariet og bruge aff. vandet i haven måske.

Jeg vil prøve at kigge på et ionanlæg så jeg kan se hvad det er for noget.
Burde der ikke komme en masse alger i akvariet når det har stået i over en måned nu?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Mutz skrev:Det ser næsten bedre ud det du har sendt link på tak. Jeg vil ikke tilslutte osmoseanlægget til akvariet, bare have det til akvariet og bruge aff. vandet i haven måske.

Jeg vil prøve at kigge på et ionanlæg så jeg kan se hvad det er for noget.
Burde der ikke komme en masse alger i akvariet når det har stået i over en måned nu?

Normalt kommer der alger, men algerne skal jo have noget at leve af, og er der intet slam i stenene, er processen meget langsomlig.
Hvad har du af lys over??
Mutz
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Mutz »

Der er kun led 3w x 3 , 2 hvide og 1 blå. Plantorama i Hillerød har et magen til, med samme lys som kører ok. Ved det ikke er det optimale men vil på sigt erstatte det med mere hvis jeg ikke kører sur i det inden
Senest rettet af Mutz ons 22. jul 2015 11:11, rettet i alt 1 gang.
Mutz
Copepod
Copepod
Reactions:
10

Indlæg af Mutz »

Jeg er startet op med levende sten levende sand og modnet vand. Fik noget som hedder marine bacto og marine kontrol til at tilsætte vandet hver uge, men jeg synes nu ikke det ændrede sig af den grund
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Det Carsten i sit førte indlæg kalder et ionbytte anlæg er præcis det samme som det jeg kaldte et DI anlæg. Det er en rensemetode som renser vandet langt finere end man kan med et RO (reverse omsose) anlæg.

Til brug for saltvandsakvarier kombinerer man ofte de 2 rensemetoder så det bliver et RO-DI anlæg. Vandet bliver dog præcis ligeså rent hvis man kun bruger et DI anlæg alene. Der er ikke noget spildevand ved et DI anlæg da alle urenhederne sætter sig i filtermediet. Dette gør så til gengæld, at levetiden på DI mediet er kort hvis vandet der skal rense er meget urent. Det kan blive lidt dyrt i længden at skifte DI medie hyppigt. Årsagen til at vi sætter et RO anlæg foran DI filtret er reelt kun for at forlænge levetiden på DI mediet.

I dit tilfælde har du jo kun brug for meget små mængder vand (måske kun 5 liter om ugen) og så vil DI mediet selvfølgelig holde meget længere end hvis man bruger 100-200L vand om ugen. Om det så kan svare sig økonomisk på den lange bane, at undvære RO delen, skal jeg ikke kunne sige. Gætter dog på, at et lille DI filter vil holde til max 100L vand uden et RO anlæg og max 2000L vand med RO foran. 20 skift a' 75 kr. = 1500 kr. Så hvis RO anlægget koster 500 kr.. . . . (ser bort fra vandspild som kun kan have emotionel betydning)

Du kan lave dig et DI anlæg for godt 200 kr. Et filterhus koster 125 kr. og medie 75 kr.: http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... ry&path=55" onclick="window.open(this.href);return false; og dertil skal du så bruge lidt slanger og fittings. Med det lille filterhus bør du dog nok ikke have et flow på mere end 200L / 24 timer

Som tidligere sagt, beslutter du dig for at investere i et RO anlæg bør du, efter min mening, under alle omstændigheder udbygge det med et DI filter.

PS: Inden nogen falder over mig m.h.t. den tekniske virkemåde af et DI filter: Jeg ved godt hvordan det virker men har blot forsøgt at beskrive det lidt mere tilgængeligt
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Indlæg af michael20025 »

nu stille jeg nok et dumt spøgesmål men jeg er ny i det her. Er der ikke stædig væk vandspil på et RO-DI andlæg hvis der er et RO foran et DI anlæg og er det ikke rat dyrt i det lange løb med det vand spild ? vil lige sige jeg ikke har et saltvands akvarium inu, men jeg skal have et og prøve at find ud af hvad det koster at have kørne. :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

michael20025 skrev:nu stille jeg nok et dumt spøgesmål men jeg er ny i det her. Er der ikke stædig væk vandspil på et RO-DI andlæg hvis der er et RO foran et DI anlæg og er det ikke rat dyrt i det lange løb med det vand spild ? vil lige sige jeg ikke har et saltvands akvarium inu, men jeg skal have et og prøve at find ud af hvad det koster at have kørne. :)
Jo, der er vandspild på et RO-DI anlæg. Måske dobbelt så meget beskidt vand som rent vand. Men hvis man som trådstarter har brug for måske 250L vand om året er spildet jo ikke vær at regne med.
Selv hvis man bruger 50L om ugen, hælder man nok højst 5000L vand i den store Bing & Grøndahl om året (eller bruger det til planter). Lad os så sige man med de vilde afledningsafgifter giver 50 kr. for 1000L vand, så er det altså 250 kr. om året. Det rene ingenting i forhold til hvad det koster i strøm o.a. at holde baljen kørende.

michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af michael20025 »

oki det var stort vandspil nu har jeg en plan om et 300l kan du andbefalle noget ? :) eller det sådan et andlæg bare med en boostpumpe på ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

michael20025 skrev:oki det var stort vandspil nu har jeg en plan om et 300l kan du andbefalle noget ? :) eller det sådan et andlæg bare med en boostpumpe på ?
Det her anlæg burde kunne dække dit behov for vand.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=791" onclick="window.open(this.href);return false;
Men husk samtidigt lige at få købt er resin filter http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=301" onclick="window.open(this.href);return false;
til at fjerne de sidste rester af ting fra vandet.

Husk dog på at selvom anlægget er normeret til 400 liter om dagen, så er det ved et optimalt tryk og en temperatur på som regel 25 grader.
Trykket lader vi pumpen om at klare, men ingen varmer vandet op for at lade det køre gennem anlægget.
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11

Indlæg af michael20025 »

mang tak for de links stor hjælp :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

michael20025 skrev:oki det var stort vandspil nu har jeg en plan om et 300l kan du andbefalle noget ? :) eller det sådan et andlæg bare med en boostpumpe på ?
Hvis du synes 250 kr. om året er for dyrt, så vælg en mindre balje eller en anden hobby :hehe:
Der findes RO anlæg med mindre vandspild, men det bliver det bliver det bare endnu dyrere af. Typisk vil disse have en smule højere indhold af ioner i udgangsvandet efter membranen, hvilket så blot medfører at DI mediet skal skiftes oftere. Der findes også andre muligheder for at minimere vandspildet, men de har alle omkostninger som formentlig er højere end omkostningen til det vand de kan spare.

PS: Jeg gætter på jeg bruger 50.000L vand om året alene på at vande min græsplæne. Men det er intet at tale om i forhold til hvad en teenager kan bruge på at gå i bad :K

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"