Vis mig din sump
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2015
Vis mig din sump
hejsa
Jeg er så småt ved at starte op med at have saltvandsakvarium - jeg har haft ferskvand i 4 år og vil nu gerne prøve mere.
Jeg har købt et akvarium her fra siden, og er nu i gang med at få lavet overløb i så der kan laves en sump( har fundet en der vil borer hullerne for mig.)
Og her kommer så mit spørgsmål eller rettere mit problem.
Jeg har læst rigtig meget om sumpen. Jeg ved at der via overløbet løber vand ned i sumpen hvor vande tså bliver filtreret inden det bliver sendt retur til akvariet igen (det er i hvert fald sådan jeg har forstået det)?
Men hvad er der der er nede sump - jeg tænker det må være der skummeren er, men så har jeg læst om refugium og om ferskvandspåfyldning og returpumpe?
Men deler man sumpen op i 4 lukkede kamre eller?
Jeg er meget i tvivl lige på dette område, og tænker at det kan være jeg måske må se jeres sump, eller nogen der måske har en skematisk tegning af en sump?
Så kan jeg nemlig komme videre i min planlægning.
Jeg er så småt ved at starte op med at have saltvandsakvarium - jeg har haft ferskvand i 4 år og vil nu gerne prøve mere.
Jeg har købt et akvarium her fra siden, og er nu i gang med at få lavet overløb i så der kan laves en sump( har fundet en der vil borer hullerne for mig.)
Og her kommer så mit spørgsmål eller rettere mit problem.
Jeg har læst rigtig meget om sumpen. Jeg ved at der via overløbet løber vand ned i sumpen hvor vande tså bliver filtreret inden det bliver sendt retur til akvariet igen (det er i hvert fald sådan jeg har forstået det)?
Men hvad er der der er nede sump - jeg tænker det må være der skummeren er, men så har jeg læst om refugium og om ferskvandspåfyldning og returpumpe?
Men deler man sumpen op i 4 lukkede kamre eller?
Jeg er meget i tvivl lige på dette område, og tænker at det kan være jeg måske må se jeres sump, eller nogen der måske har en skematisk tegning af en sump?
Så kan jeg nemlig komme videre i min planlægning.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Vis mig din sump
Prøv at se denne http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... s+din+sump" onclick="window.open(this.href);return false;
Og ellers så bare spørg løs..
Og ellers så bare spørg løs..
Morten
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
Det er meget svært at se på billederne - hvad der er hvad?
Er ikke så meget inden i alle fagordene.
Og jeg har svært ved at se hvordan sumpen "hænger sammen".
Måske der findes nogle youtube videoer.
Er ikke så meget inden i alle fagordene.
Og jeg har svært ved at se hvordan sumpen "hænger sammen".
Måske der findes nogle youtube videoer.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hejsa.
Jeg har lavet en "dogme" video af min gamle sump.... Dér kan du få en ide om hvordan min sump var indrettet. Søg evt videre på youtube der er MASSE af videoer.
Link
" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit. Kan se du er fra Næstved. Der er nogle erfarne gutter nede i det område. Kontakt dem og tag få hjemme besøg og lær af deres fejl og erfaringer INDEN du går igang
Held og lykke med det. Charlie
Jeg har lavet en "dogme" video af min gamle sump.... Dér kan du få en ide om hvordan min sump var indrettet. Søg evt videre på youtube der er MASSE af videoer.
Link
" onclick="window.open(this.href);return false;
Edit. Kan se du er fra Næstved. Der er nogle erfarne gutter nede i det område. Kontakt dem og tag få hjemme besøg og lær af deres fejl og erfaringer INDEN du går igang

Held og lykke med det. Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
Super fed video - men jeg har lige et spørgsmål Charlie - hvordan kan man vide at det vand der løber fra skummerrummet og videre har været igennem skummeren.charlie saltvand skrev:Hejsa.
Måske et lidt klodset spørgsmål, og måske har jeg bare ikke forstået princippet med en skummer rigtigt.
Men virkelig fed video, nu forstår jeg det lidt bedre.
Er det et akvarie hvor du så har sat akrylplader i?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
Et refugium er et rum man kan have i sumpen hvor men blandt andet kan have Marco alger dyb sandbund lidt levende sten osv. Meningen med dette er dels at macro algerne også er med til at rense vandet for nærig og dels for at der i et refugium også opstår en masse liv, pods, og så videre da der helst ingen dyr skulle være der nede som spiser dem og fra refugier spreder de sig løbende op i akvariet så fisk som mandarin og scooter blenny som ellers kan være svære at få til at spise nok har noget at leve at.
Jeg valgte i min sump da jeg lavede den om at sætte returpumper i midten med skummer på den ene side og refugium på den anden. har så delt hovednedløbet med en kulehane på hver side så jeg kan regulere hvor meget vand der skal hvor hend. Et billed af det er længere oppe i tråden som MOG linker til.
Husk også at tage højde for det kan være en fordel med et rum i sumpen eller dunk ved siden af til ferskvand/osmosevand og en osmolator til automatisk påfyldning når der fordamper vand dagligt. På mit akvarie ryger der 5-8l om dagen så for mig er den uundværlige. Uden den ville min saltbalance svinge alt for meget i løbet af dagen.
Jeg valgte i min sump da jeg lavede den om at sætte returpumper i midten med skummer på den ene side og refugium på den anden. har så delt hovednedløbet med en kulehane på hver side så jeg kan regulere hvor meget vand der skal hvor hend. Et billed af det er længere oppe i tråden som MOG linker til.
Husk også at tage højde for det kan være en fordel med et rum i sumpen eller dunk ved siden af til ferskvand/osmosevand og en osmolator til automatisk påfyldning når der fordamper vand dagligt. På mit akvarie ryger der 5-8l om dagen så for mig er den uundværlige. Uden den ville min saltbalance svinge alt for meget i løbet af dagen.
1000 l fra den 6/1-2019
-
- Søstjerne
- Reactions:
- 9
Men - skal lige være helt sikker - princippet med en skummer i sumpen, er så at vandet løber ned i et kammer i sumpen hvor skummeren står - men man kan vel ikke sikre sig at ALT vandet løber igennem skummeren ? Hvis dette var tilfældet så skulle der vel læbe i en slange direkte ind i skummeren - men det er ikke tilfældet vel?
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2013
Ja skummeren står i et rum i sumpen og tar det den nu kan så nej det ikke hele det ryger igennem hver gang. men det jo ikke anderledes end en filter pumpe i et ferskvand jo større den er jo mere tar den.
1000 l fra den 6/1-2019