Silikatalger ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Silikatalger ?

Indlæg af Lennart »

Er det her silikatalger ?

På forhånd tak
Vedhæftede filer
image.jpg
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland

Re: Silikatalger ?

Indlæg af jonas _sandager »

Det ville nok hjælpe med nogle flere oplysninger ;)

Umiddelbart syntes jeg nu det ligner cyano.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

De er ikke røde og slimede. Nærmere brune, har haft cyano, og det syns jeg ikke de ligner.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af ejsing86 »

Kunne ligne lidt dinoflagellater eller diatomer, men hvad er forskellen på dem og silikat alger egentlig?? (undskyld forvirringen, men kæmper selv med noget lignende og er i tvivl om hvad det er)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Lennart skrev:De er ikke røde og slimede. Nærmere brune, har haft cyano, og det syns jeg ikke de ligner.
Cyano kan se ud på rigtig mange måder! Men som sagt er det alligevel svært at sige noget uden nogle flere oplysninger. Vandværdier? Hvordan kører du akvariet?

Som ejsing er jeg heller ikke helt sikker på hvad silikatalger er. Altså de kan komme når man kører uden silikatfilter på osmoseanlægget, men er det en type brunalger, diatomer eller andet?
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Har netop smidt noget silikatfjerner i et filter for at fjerne det. Mit osmoseanlæg er ude af drift så det kan sagtens være silikat. Syns mest cyano laver et rød-violet nærmest edderkoppespinds agtigt tæppe med iltbobler i.

Prøver lige at tage et billede mere med et bedre kamera.

Mht. driften så er det efterhånden et par måneder ganmelt, og før dette var vand og koraller fisk mv i et andet akvarie der gik i stykker (bunden knækkede) Ellers har jeg ingen problemer med hverken alger eller andet.
Vedhæftede filer
sili3.jpg
sili2.jpg
sili1.jpg
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Lennart skrev:Har netop smidt noget silikatfjerner i et filter for at fjerne det. Mit osmoseanlæg er ude af drift så være silikat. Syns mest cyano laver et rød-violet nærmest edderkoppespinds agtigt tæppe med iltbobler i.

Prøver lige at tage et billede mere med et bedre kamera.

Mht. driften så er det efterhånden et par måneder ganmelt, og før dette var vand og koraller fisk mv i et andet akvarie der gik i stykker (bunden knækkede) Ellers har jeg ingen problemer med hverken alger eller andet.
Der findes mere end 2000 forskellige arter af cyano. Og de kan se ud på rigtig mange andre måder, end det du der beskriver. Dermed ikke sagt at jeg på nogen måde er sikker på at det er cyano, det er blot mit umiddelbare bud.

Ud fra hvad du beskriver tror jeg både at det kan skyldes flytningen og hanevandet. Måske nok en blanding. Jeg ville få osmoseanlægget op at køre igen. Det skader i hvert fald ikke ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Så få da repareret det osmoseanlæg. Det koster penge, men det koster både penge og tid at rette op på akvariet efterfølgende
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

I mine øjne kunne det nu også godt ligne alm brunalge (kieselalge), som er den der kommer af silicat. Hvis det er den vil dine pods hjælpe med at rydde op.
Du skal bare fjerne kilden (osmoseanlæg, harpiks). Hanevandet kunne også være kilden til cyano, så det er et godt sted at starte, selv om du er i tvivl.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Ja sagen er den at jeg tabte mit osmoseanlæg lige inden påske resultat et flækket filterhus. Så fandt jeg et brugt anlæg herinde, men inden påske penge og pakke var noget frem gik der 14 dage. Så endelig fik jeg anlægget hjem. Men men men det viste meget højt ppm. Så ind og se om jeg kunne få nye fiterindsatser og bøvl og biks.
Nu har jeg så spurgt på et andet anlæg herinde.....men det er meget lidt almindeligt vand der er røget i baljen måske 10-20 liter, men det er åbenbart nok. Sikke et bøvl man kan rende ind i nogen gange.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Havde det ikke været billigere blot at købe et nyt filterhus?
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C

Indlæg af Preben »

Ikke fordi jeg skal ødelægge handlen for en her inde, men et lille ny koster 800,-
Er det ikke givet godt ud.
Membranen kan ikke tåle udtørring, og det sker nemt med posten/transport
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Det var ved at være rigtig godt nedslidt det anlæg, så tænkte det var på tide med et andet.
Men man skal være meget opmærksom på ppm især ved et brugt.

Og imens løber tiden og hanevandet ned i akvariet, men at så lidt hanevand virkelig kan skabe sådan et lag af alger er overraskende.

Nu er jeg gået radikalt til værks, har suget hele dynen op ned gennem en filtersok, skyllet sandet, og skoldet det. Derefter retur, nu ser det ud som nyt.
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Jeg syntes måske også det lyder lidt vildt, hvis det bare skulle være 10-20 liter hanevand der har givet alger. Har du målinger fra dit lokale vandværk. Medmindre de ser helt vilde ud, så tror jeg at du skal finde årsagen et andet sted. Dermed ikke sagt at osmoseanlægget ikke skal være på toppen af din liste, men det virker det jo som om du er helt med på :)

Edit: Når du skriver at akvariet kun har kørt et par måneder, så er det vel ikke helt utænkeligt at det simpelthen er lidt forsinkede indkøringsalger? I min optik taler akvariets alder i hvert fald for, først, som du er ved, at optimere kvaliteten på vandet der kommer i akvariet, og så derefter se det an. Hvis værdierne ellers er i orden, ville det i hvert fald være min kurs :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Preben skrev:Ikke fordi jeg skal ødelægge handlen for en her inde, men et lille ny koster 800,-
Er det ikke givet godt ud.
Membranen kan ikke tåle udtørring, og det sker nemt med posten/transport
Korrekt at membranen ikke tåler udtørring.
Men transport fjerner ikke den fugt som bør være ved menbranen.
For år tilbage havde jeg et gammelt osmoseanlæg stående i skuret. Og der stor det i flere år.
Men der var stadig en hel del vand i membranhuset.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Yes i know. Jeg ved at hanevand ikke er heldigt, nu har jeg trods alt bøvlet rundt i flere år hehe. Tråden handlede også mest om hvilken type alger/gevækster det drejer sig om.
Så ja årsagen til at de er der skal søges i en ubalance, og det er helt sikkert et fornuftigt bud at det ligger i det forholdsvis nystartede akvarie, kombineret med hanevand.

Jeg kan konkludere at selv om man tager alt levende ud af et kørende akvarie og via en balje, kommer det hele ned i et nyt akvarie, så kommer der alligevel ubalance. Man kan ikke sådan forvente at få hele balancen med over. Sikkert et problem for mange der køber et kørende setup. Når det skal flyttes så skal der startes delvist forfra.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Nu har jeg haft akvariet i mange måneder, jeg har købt osmoseanlæg med harpiks filter. Den måler næste nul. Men jeg har stadig brune alger på bunden, og må med jævne mellemrum suge dem op og rense gruset. De blir bare ved og ved og ved med at komme igen. Jeg har ingen nitrat af betydning ej heller fosfat, såmend bare en update på tråden. :wc:
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Nu har jeg øget tiden med lys, tænker at disse brune alger kan leve fordi de ikke får nok konkurrence af grønne alger? Jeg vil hellere have grønne alger da jeg har flere dyr der kan æde dem. Har øget tiden med et par timer.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"