Men men men, så blev jeg tilbudt et fint lille nano akvarie (Boyu TL-450) på 58 liter, til en god pris. Jeg havde netop fået et hjørne fri i stuen, og der passede det lige akkurat ind, så jeg sprang på og sagde ja tak!
Jeg fik blandet vand og hældt i, dagen efter besøgte jeg "omt" her fra siden, og købte 7kg spræl levende sten og lidt sand.
Indtil videre ser mit setup således ud:

Jeg har fjernet de filtersvampe, biobolde og keramikrør der sad i fra standard. Derudover har jeg modificeret standard skummeren, ved at fjerne indmaden fra UV-røret, dette ser ud til at have hjulpet gevaldigt på skummet. Jeg har lukket alle ristene, på nær den øverste, til med acrylplade og silikone. Den øverste rist er cirka halvt lukket til, for at give et fald til overløbet.
Mit filtersystem ser nu således ud:

Overløbskammer: filtervat og 720l/t pumpe til skummeren, med modificeret indsug
Andet kammer: standard skummer
Tredje kammer: filtervat i bunden som boblefælde, aktivt kul og Rowaphos
Fjerde kammer: 100w varmelegeme (sat til 24 grader, og derfor aldrig tændt, akvariet sniger sig op på 28 grader pga lys og pumper

Derudover er der som sagt 7kg LS i akvariet samt en Tunze Nanostream 6025 til cirkulation. Jeg er dog lidt i tvivl om denne pumpe er for kraftig, har en 6015 liggende også, ville denne være bedre? Har svært ved at holde sandet på plads nemlig.
Jeg planlægger at skifte 10% vand ugentligt, og samtidigt skifte filtervattet. Forslag til et bedre setup af filtrering modtages meget gerne.
Jeg overvejer lidt at fjerne skummeren, da jeg kan se at andre har haft held med det også.
På lyssiden har jeg p.t. standard 2x18w 10k kelvin rør i, samt et hjemmelavet led månelys på egen tidsstyring.
Jeg påtænker dog at opgradere det hele til LED i Januar, formentligt bliver det DIY med tilhørende computer, men mere om det til den tid.
Har ikke gjort mig de store tanker om besætningen endnu. Men kommer nok ikke uden om et par klovne, nogle eremitkrebs og en pudsereje, sikkert også nogle snegle. Koraller er jeg heller ikke meget inde i endnu, er dog blevet ret grebet af Zoaer.
Vil gerne lige have hjælp til ID af følgende:
Er det nogle svampe af en art?

Den til højre er et Kenyatræ ikke? Hvad er den grønne bandit for noget?

Også noget svampehalløj?

Glasrose, der skal dø?

Men det var vidst alt for nu! Det blev vidst lidt en roman.... ups!