Stadig alger efter 1 år!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Mathias
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Stadig alger efter 1 år!

Indlæg af Mathias »

Jeg har et Juwel 240 L saltvandsakvarie som pt. er rigtig plaget af alger, måske brun alger, men ved ikke rigtig noget om det eftersom det er mit første saltvands akvarium og det aldrig rigtig er lykkedes mig at få det til at se helt ordentligt ud i løbet af det sidste år efter opstarten.

Eftersom den dyrehandel hvor jeg har købt alt ikke er til nogen hjælp og bare sælger mig noget nyt jeg kan slå ihjel hver gang jeg spørge om hjælp og råd, prøver jeg lige her i stedet. Har pt. dræbt; 2x Søharer, 5x Snegle, 1x Hugo, 2x Røde Kardinalrejer, 1x Søstjerne, og 1x hvid anemone. Det eneste som egentlig ser ud til at have det helt fint, er mine 2 klovne fisk og min gule kirurg som jeg har haft lige fra akvariet var klar til at få fisk i efter opstarten.

Tænker at det måske er tid til at prøve med noget kemi?
Mine vand værdier er; Nitrite 0, Nitrate ca. 2, Ammonia på ca. 0,1.
Har pt. sat lyset ned til 7 timer om dagen med, 2x T5 54W - et blåt og et Marine hvid.
Bruger en Juwel skimmer 3,0. og har 26kg sten i akvariet.

Sådan her ser det ud før og efter jeg renser ruden.
2015-07-02 11.30.17.jpg
2014-08-16 20.50.00.jpg
Ruden er allerede godt grøn/ brun efter 1 uge, og lige så ekstrem som på billedet efter godt 3 uger.
2014-08-07 19.55.06.jpg
2014-08-16 16.11.18.jpg
Håber der er nogle der kan hjælpe mig med hvad jeg skal gøre.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Stadig alger efter 1 år!

Indlæg af jonas _sandager »

Hej mathias. Velkommen til forum. Jeg er sikker på at du nok skal finde nigen der kan hjælpe herinde.
Må jeg gætte på at du kører med vand fra vandhanen? Dine alger ligner silikatalger/diatomer, der typisk kommer når man kører uden omvendt osmoseablæg. Har du ikke sådan et, kan det ikke anbefales for meget at anskaffe et. :-)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

fight fire with fire,introducer alger til systemet og helt enkelt pimp lyset op.
jeg ved ikke hvor ammo kommer ifra men alle dyr har det i sig de producere det(sekundær metabolisme)
jeg vil få den værdi ned hurtigst muligt og så lavt som muligt.
god gennemlufntnig,alger og aktivkul i et filter der bliver skiftet er somhend det eneste du kan gøre p.t
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Helt enig med Ole. Dog er det nok værd at spørge hvilket testsæt du bruger?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Det er lige meget med de test,det er bare holdninger :biggrin:
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Har du nogen sump på akvariet ? , hvis ja så få dig nogle alger såsom caulerpa, chaetomorpha. de vil sørge for at nedkæmpe mange af de mindre gode alger i dit akvarie , min mening om målinger er at de absolut er alfa omega for et sps rev , bare man udfører dem korrekt, så de en god indikator for hvor man ligger henne , er sgu lidt svært og dosere uden. :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Vil også mene at det er alt for lidt lys og alt for kort tid, det er tændt.
Du skal også huske på at lysrør mister meget kraft over tid. Dine øjne kan ikke registrere det, men det falder ret meget.
Ligeledes ændrer speckteret sig. Lyset bliver mere rødt, og det er noget som algerne elsker-
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

Ja som Carsten skriver så er gamle T5 rør noget skidt da det vil øge algerne i Dt. Hvis du kører T5 skal du have omkring 1w pr. 1 l. akvarie vand , så du mangler en del lys der , De fleste T5 rør i dag såsom Ati, Kz. holder i omkring 12-14 Måneder før de skal skiftes.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

ole kekkonen skrev:Det er lige meget med de test,det er bare holdninger :biggrin:
Bevares. Men hvis nu målingerne er lavet med sådan en af de her multitest-strips eller lignende, så kunne man nok sætte tvivl ved hvor meget man kunne regne med noget som helst ;-)
Men lige meget hvad, så er alger og en opgradering af lyset nok ikke en dårlig idé :beer:
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mathias og velkommen her.

MERE LYS PÅ! Og så har jeg lidt spørgsmål.

Bruger du hane eller osmose vand? Hvis hanevand, så STOP med det, der er bla silikat i som er skidt i baljen.
Hvad måler du dine værdier med? Hvilket mærke?
Måler du fosfat= po4, hvis nej, så få målt værdien, den skal ikke ligger over 0,04/5 stykker.
Hvordan er værdierne på "de tre hellige" =Kh, magnesium og Cal?
Hvordan er dit saltindhold!

Mange hilsner Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

En helt anden ting... Hvad har du af cirkulation?? :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Dit overfladevand ser også ud til at stå helt stille ...
En pumpe mod overfladen og evt. Justering af overløbskam, så der kommer mere træk i overfladen ..
Morten
Mathias
Copepod
Copepod
Reactions:
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Mathias »

Tak for de mange svar, det lyder som om jeg endelig kan få lidt mere styr på det.

Og ja bruger hanevand, ikke osmose vand. Hvis jeg skal til at bruge osmose vand, og have mig et anlæg anskaffet, hvad skal det så være noget, hvad vil være passende til 240 L?

Og hvor tit og hvor meget vand vil i anbefale at skifte?
Skrifter ikke rigtig så meget vand lige nu, da det bare går mere amok hvis jeg putter for meget vandhave vand i.

Det cirkulation jeg har er bare pumpen der var med til akveriet. Har den pt. til et pege mod overfladen.
Skal jeg have fat i noget mere cirkulation?

Det test set jeg har er, Red Sea - Marine Care Test Kit
- Kan måle; KH, Ph, Nitrite, Nitrate, Ammonia
Så nej måler ikke fosfat= po4. Hvis jeg skal have et bedre test kit hvilket kan i så anbefale? Ved ikke helt hvilke ting det er vigtige løbende at måle på.

Slat indholdet og temperaturen, 26 grader ca., i vandet virker fint - Tror det hedder et hydrometer det jeg har til måle det med.

Hvis T5 er nogle dårlige rør, hvad skal jeg så skifte til? Og når i siger mere lys, hvor mange timer ca. så ?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jonas _sandager skrev:
ole kekkonen skrev:Det er lige meget med de test,det er bare holdninger :biggrin:
Bevares. Men hvis nu målingerne er lavet med sådan en af de her multitest-strips eller lignende, så kunne man nok sætte tvivl ved hvor meget man kunne regne med noget som helst ;-)
Men lige meget hvad, så er alger og en opgradering af lyset nok ikke en dårlig idé :beer:
Der skudt snak om dedikerede sps baljer her,de Systemer er sjaeldent,Ikke saerlig rev agtig og Sunde for dyrenene i dem og Havde jeg Saadan et Set up ville jeg NOK maale jaevnlig.og maaske brugt en kalkreaktor.
Dyrene har Vokset og tilsyneladende faet Kalk NOK SAA hvorfor maale?jeg erstatter det fordampet vand med kalkwasser
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

I havet er der meget cirkulation. Du skal have nogle cirkulationspumper. Jeg vil anbefale nogle Tunze. Der er nogle til salg her på forum lige nu. Mht lys kan jeg anbefale Maxspect razor. Der er også nogle til salg lige nu her på forum. På rentpostevand.dk kan du få osmoseanlæg. hvilket du skal have kan en anden nok bedre sige. Og så vil jeg anbefale dig at læse den eBog som er skrevet. Link kan findes under søgefunktionen her på siden.
o_O
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

er der skummer på?
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

ole kekkonen skrev:
jonas _sandager skrev:
Der skudt snak om dedikerede sps baljer her,de Systemer er sjaeldent,Ikke saerlig rev agtig og Sunde for dyrenene i dem og Havde jeg Saadan et Set up ville jeg NOK maale jaevnlig.og maaske brugt en kalkreaktor.
Dyrene har Vokset og tilsyneladende faet Kalk NOK SAA hvorfor maale?jeg erstatter det fordampet vand med kalkwasser
Jeg skulle nok have været mere specifik; det var ammonium-værdien jeg tænkte på, for at prøve at finde ud af om det var dårlige målinger, eller om det faktisk var til stede. Men helt enig. De tre 'hellige' er nok ikke videre relevante her.

@Mathias. T5 giver rigtig godt lys og der er mange der skifter til det for tiden. Du har bare alt for lidt. Regn med 6-10 rør, alt efter hvad du vil have i akvariet (medmindre du holder dig til fisk - så tror jeg godt du kan klare dig med det du har).
Prøv at kigge hos rent-postevand.dk, de har fine osmoseanlæg. Du kan nok godt nøjes med det mindste, med et tilkøb af silikatfilter og harpiks.
Jeg ville skifte 10% om ugen. Specielt nu når du har alger.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Generelt de afläsninger varierer endel,SAA hvad det end Bliver er det meningen for Systemet generelt de värdier kan Konverteres Til hvad Test kittet Bruger
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

ole kekkonen skrev:Generelt de afläsninger varierer endel,SAA hvad det end Bliver er det meningen for Systemet generelt de värdier kan Konverteres Til hvad Test kittet Bruger
Er der gået Rødvinsklubben i den igen Ole ? , tror vi er en del der ikke fatter hvad du skriver. :beer: God aften.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der skal så store og gennemgribende ændringer til at jeg tror en genstart er det letteste.
Ordentlig skummer.
Markant bedre cirkulation. Min. 20 og meget gerne mere, gange akvariet størrelse. et par pumper som sammen giver 7-10000 liter i timen.
Markant bedre lys. 2 lys rør, er slet ikke nok. Med T5 rør skal du op på 0,7- 1,0w pr. liter vand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Mic4700 skrev:
ole kekkonen skrev:Generelt de afläsninger varierer endel,SAA hvad det end Bliver er det meningen for Systemet generelt de värdier kan Konverteres Til hvad Test kittet Bruger
Er der gået Rødvinsklubben i den igen Ole ? , tror vi er en del der ikke fatter hvad du skriver. :beer: God aften.
vi??hvor er de hen mener du de 7 der er tilbage på forum?
Brugeravatar
Rimmer
Copepod
Copepod
Reactions:
10
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2015

Indlæg af Rimmer »

Hej Mathias,
Jeg har præcis det samme problem med disse diatom alger. Og ligesom dig brugte jeg også postevand. Er pt i gang med at skifte alt vand til osmose, hvilket efter 3 gange med 25% vandskifte begynder at virke. Jeg håber at jeg er fri for skittet når jeg har skiftet 2 gange mere.
Så min anbefaling er at købe et osmose anlæg. Dog vil jeg sige, køb et af de lidt større RO/DI anlæg. Det bliver du glad for i længden, specielt med den højere produktionshastigheden. Kan anbefale decocean.dk Karsten er stort set samme pris som rent-postevand.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"