"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Maxspect LED Lamper

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tors 11. jan 2007 01:19
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Maxspect LED Lamper

Indlæg af JayArcher »

Hej Alle,

Jeg har et interessant problem og ville egentligt gerne høre om jeres erfaringer.

Jeg har to akvarier kørende på den samme sump med min skimmer, det ene akvarie er en akvastabil 360 med 5 Aquabeams og to T5 lamper, den står utroligt godt og har ingen alger og godt med vækst på alle koraller. I det andet akvarie 80 l, som har kørt nu i over 6 måneder har jeg en Maxspect 160W lampe. Men i det akvarie har jeg en voldsom algevækst og ikke megen vækst i korallerne.

Jeg kører med fosfat filter i den fælles sump og jeg har godt med afskimning. De eneste to ting jeg kan pege på som værende forskellige er lyset og så at der i det lille akvarie er et bundlag som jeg fik med da jeg købte akvariet.

Kan det være lamperne der gør så meget forskel, er der generelt problemer Maxspect lamperne? eller er det fordi akvariet trods alt kun er 6-7 måneder indkørt? Man skulle bare tro at de ville være ens når de har samme sump og filtrering.... Nogen der har oplevet noget lignende?

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 438
Tilmeldt: fre 30. aug 2013 14:55
10
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2013

Re: Maxspect LED Lamper

Indlæg af Preben »

hej Jesper
alger kan jo godt lide lys, så mængden spilder jo ind. Men der sider også et par røde dioder i maxspect, og det elsker alger.
mvh Preben
JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 42
Tilmeldt: tors 11. jan 2007 01:19
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Allerød

Re: Maxspect LED Lamper

Indlæg af JayArcher »

Hej,

Sagen er bare den at mine lys tænder/slukker på samme tid som hovedakvariet. Hvis algerne skyldes de røde lys i Maxspect er det vel egentligt alle Maxspect ejere der har problemer med alger eller hvad?

Mvh
Jesper
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
11
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Maxspect LED Lamper

Indlæg af Gulkan »

En 160w maxspect over 80 liter vand lyder da som lidt af et overkill. Hvor mange % køre de på? :-)

Jeg har to 180w over mine små 400l ingen alger og masser af vækst og flotte farver på korallerne.
1000 l fra den 6/1-2019
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Maxspect LED Lamper

Indlæg af Thue »

Hvor gammelt er dit andet akvarie ?

Det er højst sandsynligt ikke noget med lampen og gøre men nok nærmere at der er bundet nogle affald stoffer i det lille og på den måde har algerne mest lyst til og leve der
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"