Hvorfor bliver nitrat ved med at være høj?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 6430 Nordborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Als
Hvorfor bliver nitrat ved med at være høj?
Hvorfor bliver jeg ved med at have høj nitrat (over 50) ?
Jeg har revet de fleste sten ud og renset og ikke puttet tilbage i akvariet. Alle sten har været ude og blive renset i klorin og saltsyre og nogle puttet tilbage igen - altså på skift så der hele tiden har været nogle med godt liv i.
Jeg har ca 5 kg sand i 350L hjørne akvarie, det har også været ude og blive kogt (altså sandet).
Jeg har en deltec APF600 skummer.
Jeg skifter ca 60 L vand pr. uge.
Jeg fodre 2 gange pr uge.
Der er 1 palet, 1 kirurg, 2 klovne,1 hugo, 5 chromis, 1 søpindsvin, diverse eremitter og snegle.
Jeg har revet de fleste sten ud og renset og ikke puttet tilbage i akvariet. Alle sten har været ude og blive renset i klorin og saltsyre og nogle puttet tilbage igen - altså på skift så der hele tiden har været nogle med godt liv i.
Jeg har ca 5 kg sand i 350L hjørne akvarie, det har også været ude og blive kogt (altså sandet).
Jeg har en deltec APF600 skummer.
Jeg skifter ca 60 L vand pr. uge.
Jeg fodre 2 gange pr uge.
Der er 1 palet, 1 kirurg, 2 klovne,1 hugo, 5 chromis, 1 søpindsvin, diverse eremitter og snegle.
/Christian
-
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Galten
Re: Hvorfor bliver nitrat ved med at være høj?
Bruger du osmosevand, og har du testet det der kommer ud derfra?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Klorin og saltsyre ?? Hvorfor i al verden gør du det ? Det lyder som en *meget* dårlig ide...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Krede hvor længe har det hele kørt? Og har den altid været SÅ høj? Hvad måler du med?
De sten du renser vil, når du putter dem tilbage i baljen blive ved med at forstyrre en evt indkøring....
Hvor længe "koger" du de sten??? Tænk på at det er sten, så du får ikke renset dem i bund på under 3 måneder, tror jeg. Det der sker nu er at du brænder de gode bakterier af der sidder på overfladen af stenene og evt et par mm ned i dem, hvis stenene er gamle sten kan der være rigtigt meget næring = nitrat og fosfat i dem og de kan blive ved med at lægge ud i akvarie vandet.
Som du skriver, du har revet de fleste sten ud, .... Dermed også de bakterier der evt kunne nedbryde næring.
Jeg tror du må væbne dig med tålmodighed OG smide de sten i en langtids-klorin-vask, eller andet....
Men skriv lige lidt mere om hvor længe det har kørt, hvor sten er fra, hvor gamle de er osv.
Charlie
De sten du renser vil, når du putter dem tilbage i baljen blive ved med at forstyrre en evt indkøring....
Hvor længe "koger" du de sten??? Tænk på at det er sten, så du får ikke renset dem i bund på under 3 måneder, tror jeg. Det der sker nu er at du brænder de gode bakterier af der sidder på overfladen af stenene og evt et par mm ned i dem, hvis stenene er gamle sten kan der være rigtigt meget næring = nitrat og fosfat i dem og de kan blive ved med at lægge ud i akvarie vandet.
Som du skriver, du har revet de fleste sten ud, .... Dermed også de bakterier der evt kunne nedbryde næring.
Jeg tror du må væbne dig med tålmodighed OG smide de sten i en langtids-klorin-vask, eller andet....
Men skriv lige lidt mere om hvor længe det har kørt, hvor sten er fra, hvor gamle de er osv.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Er du sikker på at dit testsæt er pålideligt? Prøv at måle/få nogen til at måle med et andet testsæt.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Klor og saltsyre er en meget meget meget dårlig ide at blande!
Det skal satme være skyllet godt igennem før du hælder det ene over efter det andet..
Det skal satme være skyllet godt igennem før du hælder det ene over efter det andet..
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
Det er osmose vand jeg bruger - TDS 0-10 og der kan ikke måles NO3.
Stenene blev revet ud pga. længere periode med for lidt omrøring af vandet, det skulle gerne være fikset nu. Ca 20.000 L/time.
De var ca 1 måned i klorbad også ca 1 uge i saltsyre. Nu ligger de i en balje uden vand og venter på hvad jeg beslutter mig for at gøre.
NO3 har ikke altid været så høj, den faldt til ca 20 efter indkøringsfasen var overstået for så at stige langsomt.
Jeg har 2 NO3 testkit fra salifert med forskellig holdbarheds datoer og begge gir lignende resultater.
Det hele har kørt mere end 1 år, men er aldrig blevet frit for brun alger.
Stenene blev revet ud pga. længere periode med for lidt omrøring af vandet, det skulle gerne være fikset nu. Ca 20.000 L/time.
De var ca 1 måned i klorbad også ca 1 uge i saltsyre. Nu ligger de i en balje uden vand og venter på hvad jeg beslutter mig for at gøre.
NO3 har ikke altid været så høj, den faldt til ca 20 efter indkøringsfasen var overstået for så at stige langsomt.
Jeg har 2 NO3 testkit fra salifert med forskellig holdbarheds datoer og begge gir lignende resultater.
/Christian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nu ved jeg ikke hvordan du stabler stenene på bunden. Men der vil altid være en del slam som kan ligge mellem stenene. Det kan lække både no3 og po4.
Når der bruges døde sten, så tager det mega lang tid før end at stenene er helt genoplivet. Måske op mod et års tid!
Men erfaring siger mig, at brun alger primært opstår hvor lyset ikke er stærkt nok. Hvor meget lys og hvad for noget har du over akvariet?
Når der bruges døde sten, så tager det mega lang tid før end at stenene er helt genoplivet. Måske op mod et års tid!
Men erfaring siger mig, at brun alger primært opstår hvor lyset ikke er stærkt nok. Hvor meget lys og hvad for noget har du over akvariet?
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
alle sten kom fra kørende akvarier da jeg startede det op.
Jeg har 1 apollo 140W led over.
Som sagt blev stenene taget op og renset pga. mistanke om "old tank syndrome" fordi cirkulation var for svag under opstart.
Jeg har 1 apollo 140W led over.
Som sagt blev stenene taget op og renset pga. mistanke om "old tank syndrome" fordi cirkulation var for svag under opstart.
/Christian
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Din balje er 350L ikke? og din cirkulation 2 pumper på 3500L/t? Jeg ville tro det er alt for lidt cirkulation. Der kan som Carsten er inde på, være zoner uden vandbevægelse hvor madrester og spist mad etc. så vil bundfælde
Du skrev på et tidspunkt en tråd om en vanddybde på 1 meter. Det har du ikke nu, vel? For i så fald er risikoen for stillestående vand ved bunden måske endnu større. Og småske også mangel på lys.
Du skrev på et tidspunkt en tråd om en vanddybde på 1 meter. Det har du ikke nu, vel? For i så fald er risikoen for stillestående vand ved bunden måske endnu større. Og småske også mangel på lys.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
den er på 350 L og de 2X3500 var det jeg havde nu er der 2X8000(skruet ned til 75%), 2x3500 plus retur.
Jeg skrev godt nok om en vanddybde på 1 meter på et tidspunkt men ved sgu ikke hvem der havde stjålet målebåndet den dag
det er ca 65 dybt.
Jeg skrev godt nok om en vanddybde på 1 meter på et tidspunkt men ved sgu ikke hvem der havde stjålet målebåndet den dag

/Christian
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
1x140w er heller ikke så meget lys.
Såvidt jeg ved er de Apollo lamper ret kompakte. Og akvariet er forholdsvis højt
Såvidt jeg ved er de Apollo lamper ret kompakte. Og akvariet er forholdsvis højt
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Jeg har for et par dagen siden renset døde sten med syre. Lå mærke til at det sydede og boblede de første par timer og derefter ikke det vilde. Dagen efter tog jeg dem op med handsker og kom der til at få nogle dråber på armen uden det ædsede. Har 1 ugen med sten i syre nogen større effekt når de syre af på et par timer?krede99 skrev:Det er osmose vand jeg bruger - TDS 0-10 og der kan ikke måles NO3.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Nix. Det kan ikke have den store effekt. Syre vil blive neutraliseret af kalk næsten med det samme.Mikki skrev:Jeg har for et par dagen siden renset døde sten med syre. Lå mærke til at det sydede og boblede de første par timer og derefter ikke det vilde. Dagen efter tog jeg dem op med handsker og kom der til at få nogle dråber på armen uden det ædsede. Har 1 ugen med sten i syre nogen større effekt når de syre af på et par timer?krede99 skrev:Det er osmose vand jeg bruger - TDS 0-10 og der kan ikke måles NO3.
Spørgsmålet er hvorfor syre?
Det eneste man får ud af det er vel lidt mindre levende sten, i vægt og volumen..
Hvis man studerer strukturen i gode porøse levende sten med mikroskop, så minder det lidt om at kigge på en svamp. Papirtynde "tætte" strukturer, som giver en masse overflade til bakterier.
Tror at man laver gode sten dårlige hvis man smider dem i syre, da det må være disse fine strukturer der først bliver ætset væk.
Det kan måske være det er derfor nitraten ikke kan komme ned..?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
Jeg har en mere af de lamper liggende, men jeg forstår ikke helt hvordan det skulle hjælpe på høj nitrat med mere lys.
/Christian
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Det var satans. Spurgte til råds herinde og fik syre og brintoverilte som svar;( mine sten ser nu stadigvæk super flotte ud. Men mulen hænger da lidt efter du kom med den her.PederP skrev:Nix. Det kan ikke have den store effekt. Syre vil blive neutraliseret af kalk næsten med det samme.Mikki skrev:Jeg har for et par dagen siden renset døde sten med syre. Lå mærke til at det sydede og boblede de første par timer og derefter ikke det vilde. Dagen efter tog jeg dem op med handsker og kom der til at få nogle dråber på armen uden det ædsede. Har 1 ugen med sten i syre nogen større effekt når de syre af på et par timer?krede99 skrev:Det er osmose vand jeg bruger - TDS 0-10 og der kan ikke måles NO3.
Det eneste man får ud af det er vel lidt mindre levende sten, i vægt og volumen..
Hvis man studerer strukturen i gode porøse levende sten med mikroskop, så minder det lidt om at kigge på en svamp. Papirtynde "tætte" strukturer, som giver en masse overflade til bakterier.
Tror at man laver gode sten dårlige hvis man smider dem i syre, da det må være disse fine strukturer der først bliver ætset væk.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er heller ingen umiddelbar sammenhæng mellem høj nitrat og svagt lys.
Det var mere rettet på at du skrev der hele tiden havde været brunalger.
Det kunne tyde på at lyset var for svagt til at der danner sig grønalger. som kan opsuge noget af den nitrat.
Det var mere rettet på at du skrev der hele tiden havde været brunalger.
Det kunne tyde på at lyset var for svagt til at der danner sig grønalger. som kan opsuge noget af den nitrat.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Det er bare min vurdering af detMikki skrev:Det var satans. Spurgte til råds herinde og fik syre og brintoverilte som svar;( mine sten ser nu stadigvæk super flotte ud. Men mulen hænger da lidt efter du kom med den her.PederP skrev:Nix. Det kan ikke have den store effekt. Syre vil blive neutraliseret af kalk næsten med det samme.Mikki skrev:Jeg har for et par dagen siden renset døde sten med syre. Lå mærke til at det sydede og boblede de første par timer og derefter ikke det vilde. Dagen efter tog jeg dem op med handsker og kom der til at få nogle dråber på armen uden det ædsede. Har 1 ugen med sten i syre nogen større effekt når de syre af på et par timer?krede99 skrev:Det er osmose vand jeg bruger - TDS 0-10 og der kan ikke måles NO3.

Der kan sagtens være noget jeg har overset, men jeg kan bare ikke se meningen i at afsyre kalksten?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Enig med PederP her. Syre opløser kalk, som de fleste LS for det meste består af. Når det bruser i starten er det fordi syren går i forbindelse med kalken og opløser denne.PederP skrev:Det er bare min vurdering af detMikki skrev:Det var satans. Spurgte til råds herinde og fik syre og brintoverilte som svar;( mine sten ser nu stadigvæk super flotte ud. Men mulen hænger da lidt efter du kom med den her.PederP skrev:Nix. Det kan ikke have den store effekt. Syre vil blive neutraliseret af kalk næsten med det samme.Mikki skrev:Jeg har for et par dagen siden renset døde sten med syre. Lå mærke til at det sydede og boblede de første par timer og derefter ikke det vilde. Dagen efter tog jeg dem op med handsker og kom der til at få nogle dråber på armen uden det ædsede. Har 1 ugen med sten i syre nogen større effekt når de syre af på et par timer?krede99 skrev:Det er osmose vand jeg bruger - TDS 0-10 og der kan ikke måles NO3.
Det kan måske være det er derfor nitraten ikke kan komme ned..?. Brintoverilte til sten med meget slam, det giver mening. Det angriber kun det organiske.
Der kan sagtens være noget jeg har overset, men jeg kan bare ikke se meningen i at afsyre kalksten?
Når det ikke bruser mere er syren stort set uden virkning herefter. At lade stenene stå efter de er holdt op med at bruse, giver ingen effekt - og jeg vil ikke mene at syre fjerner noget organisk materiale af betydning, om overhovedet noget.
Jeg er også enig med Hellfish i, at det at blande syre og klor er en rigtig skidt idé. Det kan udvikle klorgas, der er meget skadeligt (livsfarligt) at indånde (kan give vand i lungerne).
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;