Kan fisk have sindssygdomme?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Kan fisk have sindssygdomme?
Min palet har tidligere, i perioder, udvist umiskendelige tegn på middelsvær grad af 'obsessive compulsive disorder'
Fred være med det. Det gik jo ikke ud over nogen. Men på det sidste er den så begyndt at komme snigende i bagholdsangreb og bide mig i hånden hver eneste gang jeg har armen i baljen. Den har uomtvistelige psykopatiske træk omtrent på linje med Norman Bates. Ikke blot udviser den en total ligegyldighed over for almindeligt gældende sociale spilleregler, den har også fuldstændig mangel på empati og føler tydeligvis hverken skyld eller fortrydelse i forbindelse med sin voldelige adfærd.
Ikke at det ligefrem bløder eller noget og min smertetærskel ligger vel nok også noget over tøseniveau. Men når der kommer et overraskelsesangreb, der minder lidt om den måde hvormed Cato overrasker Inspector Clouseau, kan jeg da godt i et splitsekund, blive lidt forskrækket. To gange har jeg nu været ret tæt på, at falde ned af trappestien og vælte alle dekorationerne i baljen.
Fred være med det. Det gik jo ikke ud over nogen. Men på det sidste er den så begyndt at komme snigende i bagholdsangreb og bide mig i hånden hver eneste gang jeg har armen i baljen. Den har uomtvistelige psykopatiske træk omtrent på linje med Norman Bates. Ikke blot udviser den en total ligegyldighed over for almindeligt gældende sociale spilleregler, den har også fuldstændig mangel på empati og føler tydeligvis hverken skyld eller fortrydelse i forbindelse med sin voldelige adfærd.
Ikke at det ligefrem bløder eller noget og min smertetærskel ligger vel nok også noget over tøseniveau. Men når der kommer et overraskelsesangreb, der minder lidt om den måde hvormed Cato overrasker Inspector Clouseau, kan jeg da godt i et splitsekund, blive lidt forskrækket. To gange har jeg nu været ret tæt på, at falde ned af trappestien og vælte alle dekorationerne i baljen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Re: Kan fisk have sindssygdomme?
Den skal da vist have en omgang Fontex. 

Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- Dyhr
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Kontakt:
Næste gang du ser Hannibal Lector skal du nok lige dreje skærmen væk fra akvariet.
Jeg sværger at hver gang Marianne Jelved toner frem på skærmen, er mine kardinaler væk i to dage.
Førhen havde jeg discus der alid fulgte med, når der var fodbold.
Jeg sværger at hver gang Marianne Jelved toner frem på skærmen, er mine kardinaler væk i to dage.
Førhen havde jeg discus der alid fulgte med, når der var fodbold.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4220 Korsør
- Saltvand siden?: 2002
- Geografisk sted: Vestsjælland
sidst min datter så find nemo. Så gik der to dage, og så svømmede vores ene klovnfisk rundt nede i sumpen.!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
En palet kirurg har altid udvist de mest mærkværdige optrin jeg nogensinde har set. De har sen mærkeligste personlighed 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Når jeg tøre ruder af svømmer min Hugofisk op så den kan se over kluden og jagte øjenkontakt og hvis man gemmer sig bliver han ved med at svømme frem og tilbage til han finder en og når det har stået på lidt spør man konen om det ik er en fjollet fisk og så smiler hun sødt og siger "jo da det er da fisken der er fjollet og ik den halv gamle man der leger en fisk", når så man kommer hjem et par dage efter sider konen foran akvariet med en klud oppe foran hovedet så hun kun lige kan se en cm af akvariet og på den ene cm sider Hugo og gemmer sig bag en sten så kun lige et øje stikker op og så kigger de begge på mig som om jeg lige har ødelagt deres fede leg. Måske sådan sindsygdomme smitter.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Man siger jo at kæledyr bliver som deres ejer........
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
He He GG. Ja de kan være nogle bæster. Hvor stor er den ? De kan ofte blive arrige når de bliver store, og det tyder på du har fået et bæstPoulD skrev:Min palet har tidligere, i perioder, udvist umiskendelige tegn på middelsvær grad af 'obsessive compulsive disorder'

-
- Rev hummer
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
Lige en lille kommentar fra en overlæge i psykiatri.
Godt nok er det svært at fjern diagnosticere mennesker (og fisk).
Men lige for at præcisere:
OCD (obsessive compulsive disorder) er karakteriseret ved tvangstanker eller tvangshandlinger, ex. ritualiseret adfærd, såsom tælle, symmetri eller rengøring. Det bunder typisk i tvangstanker såsom: "hvis mit hjem ikke er helt rent, kommer der bakterier, så bliver jeg (eller min familie) syge, og så dør jeg(vi)"
Tænker ikke, at din palet kirurg lider af OCD
Så skriver du, at den har psykopatiske træk. Det hedder det ikke længere, det hedder nu dyssocial personligheds struktur. Det er kendetegnende ved: Manglende evne til normalt følelsesliv, problemer med interpersonelle (interfisk?) relationer, grov ligegyldighed overfor andres følelser, manglende respekt overfor sociale normer, udadprojektions tendens og lav aggressionstærskel.
Det lyder da meget mere som din palet kirurg.
Ellers kunne det måske også være emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse, borderline type. Som er karakteriseret ved stridbarhed, tendens til at handle impulsivt, ustabilt og lunefuldt humør, usikker identitets følelse, kronisk tomheds følelse og udtalt tendens til intense og ustabile relationer.
Uanset de sidste to diagnoser er behandlingen den samme, langvarig psykoterapi. Så anbefalingen er, at du sætter dig ned og taler noget mere med din paletkirurg og giver den noget opmærksomhed.
OCD (obsessive compulsive disorder) er karakteriseret ved tvangstanker eller tvangshandlinger, ex. ritualiseret adfærd, såsom tælle, symmetri eller rengøring. Det bunder typisk i tvangstanker såsom: "hvis mit hjem ikke er helt rent, kommer der bakterier, så bliver jeg (eller min familie) syge, og så dør jeg(vi)"
Så skriver du, at den har psykopatiske træk. Det hedder det ikke længere, det hedder nu dyssocial personligheds struktur. Det er kendetegnende ved: Manglende evne til normalt følelsesliv, problemer med interpersonelle (interfisk?) relationer, grov ligegyldighed overfor andres følelser, manglende respekt overfor sociale normer, udadprojektions tendens og lav aggressionstærskel.
Ellers kunne det måske også være emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse, borderline type. Som er karakteriseret ved stridbarhed, tendens til at handle impulsivt, ustabilt og lunefuldt humør, usikker identitets følelse, kronisk tomheds følelse og udtalt tendens til intense og ustabile relationer.
Uanset de sidste to diagnoser er behandlingen den samme, langvarig psykoterapi. Så anbefalingen er, at du sætter dig ned og taler noget mere med din paletkirurg og giver den noget opmærksomhed.

Som psykiater, synes jeg alle skulle læse her: http://www.en-af-os.dk/Om%20kampagnen.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;.
Et fantastisk initiativ
Et fantastisk initiativ
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
Ligemeget hvad fisken fejler, vil jeg stærkt advare mod elektrochock, jeg havde på et tidspunkt en masse fisk der opførte sig sært, en af pumperne havde udpeget sig selv som udførende læge på området, og valgte at give fiskene elektrochock gennem en defekt ledning.
Lad mig sige det kort, det var løsningen på fiskenes sære opførsel, men det tog sgu lidt livsviljen fra dem, de lå bare og svømmede sidelæns på bunden bagefter, jeg mistænker behandlingen udløst en stærk depression
Lad mig sige det kort, det var løsningen på fiskenes sære opførsel, men det tog sgu lidt livsviljen fra dem, de lå bare og svømmede sidelæns på bunden bagefter, jeg mistænker behandlingen udløst en stærk depression

- Tutter
- Rev Rokke
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 5792 Årslev
- Saltvand siden?: 2015
- Geografisk sted: Midtfyn
- Kontakt:
Den kan vel ihvertfald kvalificere til en uspecificeret personlighedsfortyrelse.madsrp skrev:Lige en lille kommentar fra en overlæge i psykiatri.

Red Sea Reefer Nano http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=76469
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@Peder: Havde ellers forudset kommentarer om konsekvenserne ved at optræde nøgen foran baljen
@Jesper: Fisken er vel 12-14 cm. Den har aldrig rørt mine LPS, men jeg sulter den nu heller ikke. Faktisk opfører den sig p.t. eksemplarisk overfor alle andre beboere i baljen.
@masrp: Jamen den har skam tidligere haft rituelle (tvangs)handlinger af forskellig slags.
Jeg har alstå ikke tålmodighed til hverken at modtage eller give langvarig debriefing og psykoterapi. Og eftersom jeg ikke lige kender nogen der kan udføre lobotomi på en fisk, må psykofarmaka være første valg. Kunne du måske skaffe mig nogle meget små tabletter med nogle få mmol Li+ eller lign? (hjælper det ikke på fisken kan det måske hjælpe lidt på konens emotionelle ustabilitet
)
Nej, jeg tror naturligvis ikke for alvor, at fisken har hverken en eller flere mentale brister. Sandt at sige er jeg nok selv den disponerende faktor for fiskens voldelige adfærd.
Jeg har et par gange været i Nara, hvor der går mange hundrede vilde Shika-hjorte rundt både i parken og på gaderne i byen. De går endda over vejene ved fodgængerfeltet og har på forunderlig vis lært, at man skal vente til der blive grønt lys. Jeg blev så fascineret at dette, at jeg måtte vise det til hjemmestyret. Ved den lejlighed købte Konen så en pakke kiks og fodrede en lille flok hjorte med dem. Det gik rigtigt fint lige indtil hun ikke havde flere kiks. En af hjortene blev så sur over der ikke var flere kiks, at den skiftevis bed og stangede hende i rø,,, så hun lettede 10-15 cm fra jorden. Igen og igen, langt hen af en skovsti, forbi i hvert fald de første par hundrede af 3000 Japanske lygter. Jeg fik det det hele på video
Desværre med håndholdt kamera, så optagelserne blev noget rystede p.g.a. kombinationen løb og latterkramper
. Det fik jeg godt nok ikke ros for, men det var det værd
.
På samme måde er jeg vist også kommet til at håndfodre fiskene et par gange, og jeg tænker såmænd bare paletten ikke kan forstå når jeg ikke har mad i hånden.
@Jesper: Fisken er vel 12-14 cm. Den har aldrig rørt mine LPS, men jeg sulter den nu heller ikke. Faktisk opfører den sig p.t. eksemplarisk overfor alle andre beboere i baljen.
@masrp: Jamen den har skam tidligere haft rituelle (tvangs)handlinger af forskellig slags.
Jeg har alstå ikke tålmodighed til hverken at modtage eller give langvarig debriefing og psykoterapi. Og eftersom jeg ikke lige kender nogen der kan udføre lobotomi på en fisk, må psykofarmaka være første valg. Kunne du måske skaffe mig nogle meget små tabletter med nogle få mmol Li+ eller lign? (hjælper det ikke på fisken kan det måske hjælpe lidt på konens emotionelle ustabilitet

Nej, jeg tror naturligvis ikke for alvor, at fisken har hverken en eller flere mentale brister. Sandt at sige er jeg nok selv den disponerende faktor for fiskens voldelige adfærd.
Jeg har et par gange været i Nara, hvor der går mange hundrede vilde Shika-hjorte rundt både i parken og på gaderne i byen. De går endda over vejene ved fodgængerfeltet og har på forunderlig vis lært, at man skal vente til der blive grønt lys. Jeg blev så fascineret at dette, at jeg måtte vise det til hjemmestyret. Ved den lejlighed købte Konen så en pakke kiks og fodrede en lille flok hjorte med dem. Det gik rigtigt fint lige indtil hun ikke havde flere kiks. En af hjortene blev så sur over der ikke var flere kiks, at den skiftevis bed og stangede hende i rø,,, så hun lettede 10-15 cm fra jorden. Igen og igen, langt hen af en skovsti, forbi i hvert fald de første par hundrede af 3000 Japanske lygter. Jeg fik det det hele på video

.
På samme måde er jeg vist også kommet til at håndfodre fiskene et par gange, og jeg tænker såmænd bare paletten ikke kan forstå når jeg ikke har mad i hånden.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- Mikki
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2007
Så har jeg sku haft et par stykker med selvmords tanker. Man skelner i psykiatrien om man siger det i et råb om hjælp eller om man har specifikke planer om selvmord. Har haft et par springere igennem tiden. De fik hjælpen for sent da psykiatrien ikke har samme pengekasse som de fysisk syge.madsrp skrev:Lige en lille kommentar fra en overlæge i psykiatri.
Har os haft et par personligheds forstyret fisk blandt andet en Hugo der troede den var en kirug og en kirug der troede den var en klovn(det var den os lidt) ude. At være den art;)
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier 

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4270 Høng
Det her kan bli den nye latter tråd. Længe siden jeg har moret mig så godt over noget.
5 klovnfisk m stjerner fra mig til det her
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
PoulD har en evne til at starte de fedeste tråde på forummetbmh skrev:Det her kan bli den nye latter tråd. Længe siden jeg har moret mig så godt over noget.

Du må gerne lægge videoen op af din kone - som "jaget vildt"
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai