Mit søpindsvin købt i lørdags ser ud til at være døende - den sidder i hjørnet og taber piggene. Den har bevæget sig livligt intil her til morgen, der er stadig nogle pigge, som bevæger sig.
Kan jeg gøre noget for at redde svinet?
.
Billede fra i søndags.
Mit nye søpindsvin er døende.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
Mit nye søpindsvin er døende.
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Mit nye søpindsvin er døende.
Hvis den smider piggene, så er den på vej afsted ....
desværre...
Mine kan da godt knække pigge til tider.. Men hvis den ligefrem er begyndt at smide piggene, ja så er det slut..

Mine kan da godt knække pigge til tider.. Men hvis den ligefrem er begyndt at smide piggene, ja så er det slut..
Morten
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
Desværre taber den piggene og den bevæger sig kun lidt.
Jeg har placeret den i karantæneboks, så må vi se om den lever imorgen.
Jeg har lige tjekket vandværdier og alt ser OK ud bortset fra nitrat, som er lidt høj.
Jeg skifter vand løbende de kommende dage, så jeg får nitratværdien ned igen.
Årsagen til min høje nitrat er nok at jeg har flyttet sten fra andet akvarium over i mit for en uge siden.
Jeg ved så ikke om det lidt forhøjede nitratniveau kan have skadet søpindsvinet, koraller og fisk ser fine ud.
Jeg har placeret den i karantæneboks, så må vi se om den lever imorgen.
Jeg har lige tjekket vandværdier og alt ser OK ud bortset fra nitrat, som er lidt høj.
Jeg skifter vand løbende de kommende dage, så jeg får nitratværdien ned igen.
Årsagen til min høje nitrat er nok at jeg har flyttet sten fra andet akvarium over i mit for en uge siden.
Jeg ved så ikke om det lidt forhøjede nitratniveau kan have skadet søpindsvinet, koraller og fisk ser fine ud.
Ole M. Thomsen, Hillerød.
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Søpindsvin kan ikke lide høj nitrat, så der har du nok grunden.
Lave vandskift et par gange om ugen måske du kan rede den
Lave vandskift et par gange om ugen måske du kan rede den
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
De kan være ret sarte . Har selv tripneustes gratilla og diadema setosum, som lever i bedste velgående. Har mistet en god håndfuld mespilia globulus (tuxedo) efterhånden .. Både rød og blå.. Har oplevet de smed piggene på et par dage, men også efter laaang tid... De skal helst dryppes af i et godt stykke tid, inden de tilføres. (Har dog også hørt om nogen der har sprunget afklimattiseringen over med positivt resultat.) sååå...
Jeg kan tilsyneladende ikke holde liv i tuxedo i længere tid, men de to andre svin har jeg haft længe efterhånden.. Og de vokser og vokser! Mit diadema var på størrelse med en 5 krone for lidt over et år siden.. Nu er det gigantisk!:-)
Jeg kan tilsyneladende ikke holde liv i tuxedo i længere tid, men de to andre svin har jeg haft længe efterhånden.. Og de vokser og vokser! Mit diadema var på størrelse med en 5 krone for lidt over et år siden.. Nu er det gigantisk!:-)
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Jeg har desværre heller ikke de bedste erfaringer med Tuxedo søpindsvin , tror generelt de er ret sarte , har lige misted 2 stk. som jeg har haft i 1 år nu , så dem bliver der ikke købt flere af.MoG skrev:De kan være ret sarte . Har selv tripneustes gratilla og diadema setosum, som lever i bedste velgående. Har mistet en god håndfuld mespilia globulus (tuxedo) efterhånden .. Både rød og blå.. Har oplevet de smed piggene på et par dage, men også efter laaang tid... De skal helst dryppes af i et godt stykke tid, inden de tilføres. (Har dog også hørt om nogen der har sprunget afklimattiseringen over med positivt resultat.) sååå...